Ishockey

Hockeysvepet #2

2017-10-21 13:55 #0 av: GIKmio

Missade du första Hockeysvepet så finns det här Här diskueras hockey som inte har egna trådar just nu på Sport i fokus, NHL, KHL, svenska Hockeyettan, landslag, och övriga ligor runtom i världen..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-10-21 14:07 #1 av: GIKmio

Tre Kronors första landskamp för säsongen spelas mot Tjeckien  i Örebro onsdagen den 8 november. Landskampen ingår i Karjala Tournament som spelas i Finland..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-10-24 11:40 #2 av: Jimmy.L

I helgen insjuknade ett 20-tal spelare under en match mellan division 2-lagen Överkalix IF och Haparanda Hockey i Överkalix. Spelare i båda lagen drabbades av hosta och problem med luftrören, skriver Norrbottens-Kuriren. – Det har hänt någonting, men ingen vet vad. Men bevisligen har det hänt något eftersom så många spelare är sjuka, säger Överkalix ordförande Leif Stoltz.

https://www.svt.se/sport/ishockey/spelare-fick-andningsproblem-under-match/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2017-10-24 18:29 #3 av: GIKmio

Småkronorna Team 18 spelar 5-nationsturnering i finska Hämeenlinna 8-12 november..

Juniorkronorna Team 20 spelar 4-nationsturnering i ryska Balashikha 8-10 november..

Damkronorna spelar  4-nationsturnering i Florida, USA 7-12 november..

Anmäl
2017-10-26 19:25 #4 av: Jimmy.L

Det var 15 år sedan sist. Nu vill Eskilstunatrion Jonathan Svensson, Hampus Sjölund och Sebastian Carlsson ta hem guldet till Södermanland i TV-pucken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6807493

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2017-10-31 16:56 #5 av: GIKmio

Tre Kronors trupp till Karjala Tournament 8-12 november 

Målvakter: Jhonas Enroth, Dynamo Minsk, Magnus Hellberg, Kunlun (Kina), Linus Söderström, HV71.

Backar: Simon Bertilsson, Brynäs, Staffan Kronwall, Jaroslavl, Mikael Wikstrand, Färjestad, Patrik Hersley, S:t Petersburg, Johan Fransson, Genève-Servette, Rasmus Dahlin, Frölunda, Erik Gustafsson, Omsk, Magnus Nygren, Davos, Jonas Ahnelöv, Omsk.

Forwards: Patrick Cehlin, Luleå, Robert Nilsson, ZSC Lions, Joakim Lindström, Skellefteå, Fredrik Pettersson, ZüSC Lions, Pär Lindholm, Skellefteå, Dennis Everberg, Omsk, André Petersson, do, Dick Axelsson, Färjestad, John Norman, Jokerit, Oscar Möller, Skellefteå, Anton Lander, AK Bars Kazan, Johan Ryno, Färjestad, Linus Omark, Salavat Ufa.

Tre Kronor möter Tjeckien i Örebro samt Kanada och Finland i Helsingfors..

Anmäl
2017-10-31 17:08 #6 av: GIKmio

#5 Grönborg kompletterar med ytterligare två forwards; Joakim Andersson Örebro och Rasmus Asplund Färjestad.

Anmäl
2017-11-02 16:53 #7 av: GIKmio

Ändringarna fortsätter i truppen inför Karjala Tournament.. Mikael Wikstrand Färjestad är skadad och ersätts av Marcus Högström från Djurgården..

Anmäl
2017-11-07 21:06 #8 av: Jimmy.L

Djurgårdsfansen hyllas av NHL spelare - mäktigt.

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/maktiga-hyllningen-till-svensk-hockey/

Anmäl
2017-11-10 18:43 #9 av: GIKmio

Svensk seger i Karjala Tournament mot Tjeckien (5-3) i onsdags.. Ikväll väntar Kanada..

Anmäl
2017-11-10 19:56 #10 av: GIKmio

Kinaproffset Magnus Hellberg höll nollan och Pär Lindholm från Skellefteå gjorde båda  målen när Sverige vann mot Kanada med 2-0..

Anmäl
2017-11-19 08:05 #11 av: Jimmy.L

Förra säsongen hoppade den 21-årige backen Gustav Forsling upp och ner mellan Chicago Blackhawks i NHL och Rockford IceHogs i AHL. I år har han etablerat sig i NHL och då Chicago slog de regerande mästarna Pittsburgh Penguins med 2-1 gjorde han öppningsmålet.

https://www.svt.se/sport/ishockey/svenska-talangen-malskytt-mot-nhl-mastarna/

Anmäl
2017-11-26 08:14 #12 av: Jimmy.L

Ett lag som visade glädje på isen och fans som sjöng och dansade i regnet. Det räckte för att Ryan Bagnall från Doncaster skulle få hjärtat fyllt med blått och gult. Och kärleken till HV71 består. – Det är inte bara laget jag är passionerad över, utan allt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/har-ar-engelsmannen-som-alskar-hv71

Anmäl
2017-11-26 09:11 #13 av: [Carpinus]1

#12 Kul med det där "exotiska" hockeyintresset! Frölunda Indians och Mölndal Hockey lär ha en gemensam anhängare i Holland som gjort några vändor hit varje vinter enbart för att gå på lagens matcher.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-11-26 09:19 #14 av: Jimmy.L

Djurgården lockar även anhängare från många länder. 

Anmäl
2017-12-01 08:40 #15 av: Jimmy.L

Det blev hela elva svenskpoäng när Vancouver bortabesegrade Nashville i nattens NHL-omgång. Hetast var Daniel Sedin som inte bara stod för tre poäng, utan som dessutom bröt drömgränsen 1 000 poäng.

https://www.svt.se/sport/ishockey/daniel-sedin-passerade-dromgrans/

Anmäl
2017-12-01 22:10 #16 av: GIKmio

Damlandslaget U18 spelar tre hemmalandskamper mot Finland i Rosvalla, Nyköping, den 15-17 december..

Anmäl
2017-12-03 10:13 #17 av: GIKmio

Sex svenska domare är uttagna till OS i Pyongchang i februari. Det är  huvuddomarna Linus Öhlund, Gabriella Gran och Katarina Timglas samt linjedomarna Veronica Johansson, Jimmy Dahmén och Henrik Pihlblad.   

Svenska ishockeyförbundets hemsida

Anmäl
2017-12-03 10:27 #18 av: GIKmio

Årets upplaga av Channel One Cup i Moskva ( gamla klassiska Iszvestija turneringen ) spelas 13-17 december. En viktig turnering att visa Rickard Grönborg att man vill med till OS..

Historia skrivs 16 december i VTB Ice Palace i Moskva då Sverige för första gången möter Sydkorea..Övriga matcher för Sverige: Ryssland 14 december och Tjeckien 17 december..

Anmäl
2017-12-03 15:57 #19 av: GIKmio

Juniorkronorna Team 20 herrar laddar inför JVM i USA som spelas 26 december 2017 till 5 januari 2018 med landskamper mot Danmark 18 december och USA 22 december. Landskamperna spelas i USA..

Anmäl
2017-12-04 17:46 #20 av: GIKmio

Sveriges trupp till Channel One Cup i Moskva 13-17 december:

Målvakter: Viktor Fasth, Växjö, Magnus Hellberg, Kunlun Red Star

Backar: Niclas Burström, Ugra Khanty-Mansiysk, Staffan Kronwall, Lokomotiv Yaroslavl, Mikael Wikstrand, Färjestad, Patrik Hersley, SKA St Petersburg, Henrik Tömmernes, Genève-Servette, Johan Fransson, Genève-Servette, Erik Gustafsson, Neftekhimik Nizhnekamsk,Magnus Nygren, HC Davos, Jonas Junland, Lausanne HC, Jonas Ahnelöv, Avangard Omsk

Forwards: Robert Nilsson, ZSC Lions, Joakim Lindström, Skellefteå, Fredrik Pettersson, ZSC Lions, Pär Lindholm, Skellefteå, Dennis Everberg, Avangard Omsk, Patrik Zackrisson, Sibir Novisibirsk, Joel Lundqvist, Frölunda, Andreas Engqvist, Djurgården, Viktor Stålberg, EV Zug, Dick Axelsson, Färjestad, Alexander Bergström, Sibir Novisibirsk, John Norman, Jokerit Helsinki, Oscar Möller, Skellefteå,  Anton Lander, AK Bars Kazan 

Anmäl
2017-12-14 17:05 #21 av: GIKmio

Sverige spelar match mot Ryssland ikväll i Channel One Cup..

Matcher från gårdagen:

Tjeckien-Finland 3-2 efter förlängning

Kanada-Sydkorea 4-2

Anmäl
2017-12-14 20:53 #22 av: GIKmio

Ryssland-Sverige 3-1 i VTB Ice Palace i Moskva. Svensk målskytt: Fredrik Pettersson assisterad av Joel Lundqvist Publik:  11 781

Anmäl
2017-12-14 20:58 #23 av: Jimmy.L

Svag match av Sverige tycker jag. 

Anmäl
2017-12-14 21:33 #24 av: GIKmio

Nu var inte förberedelserna dom bästa vad jag hört. Flera spelare kom in senare på grund av olika skäl. Om man nu kan skylla på det Funderar

Anmäl
2017-12-16 05:11 #25 av: GIKmio

Resultat från fredagens matcher i Channel One Cup:

Finland-Sydkorea 4-1

Tjeckien-Kanada 4-1

Anmäl
2017-12-16 05:16 #26 av: GIKmio

Idag spelas en historisk match i Channel One Cup i Moskva då Sverige för första gången genom tiderna möter Sydkorea. Sydkoreas facit hittills i turneringen: Kanada 2-4 och Finland 1-4. 

Anmäl
2017-12-16 13:35 #27 av: GIKmio

#26 Sverige vann den historiska matchen mot Sydkorea med 5-1..

Anmäl
2017-12-16 13:46 #28 av: Jimmy.L

Sverige inledde dåligt innan dom vände.

Anmäl
2017-12-16 14:19 #29 av: GIKmio

#28 Ja 0-0 efter första perioden och Sydkorea tog ledningen i början av andra perioden genom mål av Michael William Testwuide..

Anmäl
2017-12-17 15:08 #30 av: GIKmio

Sverige-Tjeckien 1-4 i sista matchen i Channel One Cup i Moskva. Målskytt: Joakim Lindström.. Därmed är genrepet inför OS redan klart..

Anmäl
2017-12-17 15:11 #31 av: Jimmy.L

Domaren tycker jag var dålig, undrar om inte Tjeckiens 2-0 borde ha dömts bort då han störde målvakten.

Anmäl
2017-12-20 08:01 #32 av: Jimmy.L

William Nylander var en av många målskyttar när Toronto firade 100 år i NHL med en rejäl vinst på hemmaplan mot Carolina. 8-1-vinsten var välkommen efter tre förlustmatcher i rad.

https://www.svt.se/sport/ishockey/toronto-firade-100-ar-med-malkalas/

Anmäl
2017-12-21 17:58 #33 av: Jimmy.L

New York Islanders lämnade Nassau County för Brooklyn och lyxarenan Barclays Center 2015. Men efter snart tre år av klagomål kommer NHL-klubben nu med ett glädjande besked. Islanders flyttar tillbaka till Long Island.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/VRqEbd/klart-ny-arena-byggs-i-new-york

Anmäl
2017-12-24 08:05 #34 av: Jimmy.L

Dagen före julafton betyder uppesittarkväll med Bingolotto för många svenskar. Så även för Leksandsmålvakten Tex Williamsson, 26, som kom fram på färgfemman – och vann en miljon. – Det är helt sjukt, det är så häftigt, säger han till Sportbladet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/A2lj73/leksandsmalvakten-vann-miljon-pa-bingolotto

Anmäl
2017-12-28 08:15 #35 av: Jimmy.L

Svenske Ottawa-backen Fredrik Claesson kan ha en avstängning att vänta. Han fick matchstraff efter att ha sänkt Boston-centern Noel Acciari med en tackling i huvudet i natt. – Den var riktigt ful, säger Acciaris lagkamrat Tim Schaller.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/bKn3av/svensken-far-matchstraff-var-riktigt-fult

Anmäl
2017-12-30 21:47 #36 av: GIKmio

Sveriges mest kända ismakare Hans Jansson,  mer känd som ”Spol-Jansson”, har avlidit, 72 år

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/7l5n48/leksands-sorg--spol-jansson-dod

Anmäl
2018-01-01 15:40 #37 av: Jimmy.L

När Nora HC la ner sitt damlag i hockey valde Alva ändå att fortsätta träna. Nu tränar hon både med Örebro Hockey och Nora HC och hoppas på en plats i distriktslaget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/13-ar-och-skyttekung-i-damlaget-for-alva-galler-bara-hockey-nyar

Anmäl
2018-01-05 17:42 #38 av: GIKmio

Framgångssagan Vegas Golden Knights fortsätter. NHL-nykomlingen leder för närvarande Pacific Division i Western Conference med 56 poäng, och hela Western Conference totalt... Och då har laget nu spelat 39 matcher, vilket är mindre än de flesta i samma division.. 

Anmäl
2018-01-08 09:27 #39 av: Jimmy.L

Under 2000-talet har antalet hjärnskakningar i svensk hockey skjutit i höjden. Från att under 1980-talet bara ha varit ett par procent av skadorna – till att i dag vara en av de mest dominerande skadorna. Nu vill hjärnläkaren Yelverton Tegner se en regeländring som skulle innebära att bara tacklingar i spelets riktning tillåts.
– Så var det från början i herrhockeyn, att tacklingen var till för att ta pucken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hjarnskakningar-hockeyns-stora-problem

Anmäl
2018-01-12 08:22 #40 av: Jimmy.L

Ishockeyklubben Asplöven i Haparanda har allvarliga ekonomisk problem med över tre miljoner kronor i skulder. Tingsrätten har tidigare beviljat en rekonstruktion för att undvika en konkurs och nu har klubben startat en insamling av pengar från allmänhet och näringsliv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/asploven-startar-insamling-for-att-klara-krisen

Anmäl
2018-01-13 10:57 #41 av: GIKmio

Månadens NHL-match ikväll kl. 19:00 - 21:45 på SVT2 

Pittsburgh Penguins - Detroit Red Wings

Anmäl
2018-01-13 17:31 #42 av: GIKmio

Sverige spelar VM-final i U18-VM för damer mot USA. Matchdags nu..

Anmäl
2018-01-13 19:41 #43 av: GIKmio

#42 Det blev svenskt silver efter att USA vunnit finalen med 9-3.

Anmäl
2018-01-13 21:09 #44 av: Jimmy.L

Kul med ett historiskt silver.

Anmäl
2018-01-21 07:59 #45 av: Jimmy.L

Storstjärnan Sebastian Aho på skadelistan - då klev Elias Lindholm fram och stod för två mål när Carolina slog Detroit med 3-1 på bortaplan. – Det känns härligt att kunna bidra, säger Elias Lindholm till nhl.com

https://www.svt.se/sport/ishockey/elias-lindholm-sankte-detroit/

Anmäl
2018-01-24 12:01 #46 av: Jimmy.L

I natt slog William Karlsson till igen, med två nya fullträffar för sitt Vegas Golden Knights i 6-3-segern över Columbus Blue Jackets. Svensken är nu uppe i 27 mål den här säsongen.

https://www.svt.se/sport/ishockey/william-karlssons-succe-fortsatter/

Anmäl
2018-01-30 17:28 #47 av: Jimmy.L

Tredje flest mål genom tiderna, femte flest assist och det är bara en spelare (Wayne Gretzky) som har gjort fler poäng totalt i NHL. Men nu väntas Jaromir Jagrs tid i NHL vara över, detta efter att det står klart att ikonen lämnar Calgary.

https://www.svt.se/sport/ishockey/jaromir-jagr-vantas-gjort-sitt-i-nhl/

Anmäl
2018-02-08 13:34 #48 av: Jimmy.L

Djurgårdens storform i SHL ställer till det i planeringen för Svenska ishockeyförbundet. Därför kommer Scaniarinken i Södertälje att tillsammans med Hovet i Stockholm bli spelplatser för Sweden Hockey Games i april.

http://hockeynews.se/articles/1925/

Anmäl
2018-02-15 08:02 #49 av: Jimmy.L

Allt fler ishockeyklubbar i Division 1 har svårt med ekonomin. Klubbar har gått i konkurs och klubbar är under rekonstruktion medan andra klubbar drar sig ur serien.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tufft-for-klubbarna-i-hockeyettan

Anmäl
2018-03-09 08:06 #50 av: Jimmy.L

Med 35 sekunder kvar av matchen satte Hampus Olsson 2-1 för KRIF i kvalmatchen mot Boden. Nu har blekingarna övertaget i matchserien och det räcker med en vinst av de två kommande hemmamatcherna i Kallinge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/krif-avgjorde-i-slutsekunderna

Anmäl
2018-03-13 09:08 #51 av: Göstage

Ishockey-VM avgörs i Danmark 4-20 maj, när våren förhoppningsvis kommit till oss. Danskarna verkar taggade inför att få arrangera tävlingen, och det ses som som det största idrottsarrangemanget hittills i Danmark. Glädjande nog verkar biljettförsäljningen gå bra, 250.000 biljetter har sålts, trots (eller tack vare?) att Danmarks grupp placerats utanför Köpenhamnsområdet. Dansk landslagscoach är sedan 2013 Janne Karlsson.

Källa.

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-03-13 14:17 #52 av: Jimmy.L

#51 Kul att så många biljetter är sålda har sätt bussbolag som kör dit med biljetter och hotell.

Anmäl
2018-03-13 15:37 #53 av: Göstage

#52 Ja, det blir nog mycket svenskt på läktarna, och kanske tyskarna blivit sporrade av OS-framgången dessutom.

Anmäl
2018-03-15 08:15 #54 av: Jimmy.L

Jonas Mill, 15 år, startade insamling för att rädda sin hall

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/jonas-mill-15-ar-startade-insamling-for-att-radda-sin-hall

Anmäl
2018-03-15 13:23 #55 av: Göstage

Fasth tog priset:

"Djurgårdens målvakt Adam Reideborn vann målvaktsligan i SHL – men tvåan Viktor Fasth tilldelas Honken Trophy, hockeyjournalisternas pris till bäste målvakt, för att ha lett sitt Växjö till serieseger."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/viktor-fasth-utsedd-till-shl-s-baste-malvakt

Anmäl
2018-03-15 13:42 #56 av: Jimmy.L

Tycker inte Fasth skulle ha vunnit. Han var inte så bra under OS heller.

Anmäl
2018-03-16 10:30 #57 av: Hayabusa

Svårt val, det där. Reideborn har varit jäkla bra denna säsong och kunde gott fått priset. Intressant att DIF har två bra målvakter, Joacim Eriksson på 6:e plats i mv-ligan är inte fy skam. 

Anmäl
2018-03-16 18:27 #58 av: GIKmio

#51 Såg vilka svenska spelare som i nuläget är utanför Stanley Cup, och vilka som kan bli aktuella att åka ut direkt.. Det är inga dåliga spelare. Det verkar som att Rickard Grönborg kan få chansen att  bygga ett nytt världsmästarlag i vår- med Växjös unge poängkung Elias Pettersson som grädde på moset Glad

Anmäl
2018-03-22 19:48 #59 av: Jimmy.L

En plats i Hockeyettan stod på spel när matchen mellan Borås och Olofström gick till straffar. Då – mitt under straffläggningen – avbröt domaren spelet på grund av Boråspublikens psykningar. – Det var busvisslingar precis i skottögonblicket, säger domaren Johan Wedin.

https://www.expressen.se/gt/sport/har-tar-domaren-ovanliga-beslutet-har-aldrig-hant/

Anmäl
2018-03-28 13:27 #60 av: Göstage

Oförändrat men också förändrat:

"Det har funnits på förslag att kvalserien till hockeyallsvenskan ska försvinna. Nu kan Sportbladet avslöja att kvalserien blir kvar.
Dessutom kommer hockeyettan föreslå direkt upp- och nedflyttning mellan hockeyettan och hockeyallsvenskan.
– Hockeyallsvenskan tycker att det är ett utmärkt förslag under förutsättning att motsvarande sak gäller uppåt i SHL, säger Ronnie Glysing, ordförande i Hockeyettan AB."---

https://www.aftonbladet.se/ha-kvalet/a/Xwp67r/sportbladet-avslojar-kvalserien-blir-kvar

Anmäl
2018-04-14 11:43 #61 av: GIKmio

Den gyllene hockeysagan fortsätter.  Nu även i Stanley Cup. Hur långt kan detta lag gå egentligen Funderar

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/ngJbvo/avgjorde-dubbla-overtidsdramat-i-vegas

Anmäl
2018-04-14 11:52 #62 av: GIKmio

Calle Johansson vet hur det känns att vinna stora titlar.. Världsmästare 1991 och 1992, och svensk mästare för Björklöven från Umeå 1987. Nu är han tillbaka i "löven" och klubbens damlag som resurs..

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/EogL7A/bjorkloven-forstarker-med-nhl-legendar

Anmäl
2018-04-18 20:57 #63 av: Göstage

Tre Kronor hedrade Stefan Liv inför matchspel i Jaroslavl.

https://www.svt.se/sport/ishockey/tre-kronor-hedrade-stefan-liv-i-jaroslavl

Anmäl
2018-04-20 18:53 #64 av: GIKmio

Sveriges småkronor vann sin premiärmatch mot Schweiz med 3-1 i U18-VM i Ryssland .. Jonatan Berggren, Skellefteå gjorde samtliga svenska mål..Sveriges nästa match är imorgon lördag, mot Vitryssland..

Anmäl
2018-04-21 16:41 #65 av: GIKmio

Efter vissa problem så vann Sverige även sin andra match under U18-VM med 4-3 mot Vitryssland. Svenska målskyttar: Lukas Wernblom, Adam Boqvist, Nikola Pasic och David Gustafsson

Anmäl
2018-04-28 09:24 #66 av: GIKmio

Det blåser rejält kring "Boorken" igen..

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/l1kqyo/rasar-mot-boork-din-javla-tomte

Anmäl
2018-04-28 09:32 #67 av: GIKmio

#64 #65 Lite vid sidan av och lite bortglömd på grund av stundande senior-VM så har småkronorna gått till semifinal i U18-VM.. Där väntar Finland idag med matchstart klockan 12:30..

Anmäl
2018-04-28 12:41 #68 av: Jimmy.L

Jag ska inte såga Borken helt efter som det finns två sidor av det hela men många spelare tyckte att han behandlade dom som barn, 

Anmäl
2018-04-28 16:35 #69 av: GIKmio

#67 Sverige har aldrig vunnit U18-VM och det blir inget guld i år heller. Finland var för starka i semifinalen och vann med 2-0. Nu blir det att ta nya tag och ta hem bronset istället..

Anmäl
2018-05-05 03:24 #70 av: GIKmio

#69 Svenskt brons efter 5-2 mot Tjeckien..

Nu till Senior-VM.. Italien är tillbaka i VM:s Elitdivision igen till VM 2019.. Vi hälsar även Storbritannien välkomna tillbaka.. Senast britterna spelade med dom bästa landslagen i VM var 1994..

Anmäl
2018-05-12 08:54 #71 av: GIKmio

Nästa års hockey-VM spelas i Slovakien, 3-19 maj..

Värdnationerna för dom närmaste årens VM:

2020 Schweiz

2021 Lettland och Vitryssland

2022 Finland

Vilken eller vilka som står som värd 2023 bestäms i maj 2019.

Anmäl
2018-05-25 05:39 #72 av: GIKmio

Årets Stanley Cup-final spelas mellan Washington Capitals och nykomlingen Vegas Golden Knights. Finalserien i bäst av sju matcher startar nästa vecka.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Mgkq3M/washington-till-stanley-cup-final

Anmäl
2018-05-30 08:34 #73 av: Göstage

Liljafallet  i HD idag.

https://www.svt.se/sport/ishockey/liljas-hockeymisshandel-tas-upp-i-hd-1

Anmäl
2018-05-30 08:36 #74 av: Jimmy.L

En fällande dom skulle nog innebära att vi får se många överfall som går till domstol.

Anmäl
2018-05-30 08:38 #75 av: Hayabusa

#74 Definitivt. Plus många andra sporter. 

Anmäl
2018-05-30 12:41 #76 av: Göstage

Svenska guldet i VM kostade förbundet sju miljoner.

https://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/miljonsmallen-efter-guldet-besvikna/

Anmäl
2018-05-30 12:52 #77 av: Hayabusa

#76 Känns lite tokigt, minst sagt...

Anmäl
2018-05-30 13:30 #78 av: Jimmy.L

Skulle vara intressant och veta vad boende och matkostnaden för VM kostade. Gissar förbundet även drog med sig massa folk.

Anmäl
2018-05-30 13:52 #79 av: Göstage

Det tassas en hel del runt spelet om TV-rättigheterna:

http://www.idrottensaffarer.se/kronikor/2018/05/hockeyguldet-dyr-forlustaffar-for-sverige

Anmäl
2018-05-31 18:33 #80 av: GIKmio

#72 Washington besegrade Vegas med 3-2 i går natt. Därmed är ställningen 1-1 i matcher i Stanley Cup-finalen.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gPGG8k/holtbys-otroliga-raddning--i-slutminuterna

Anmäl
2018-06-05 05:50 #81 av: GIKmio

Nicklas Bäckström, André Burakovsky och Christian Djoos är en match från att bli Stanley Cup-mästare. Washington vann fjärde finalen i natt över Vegas med 6-2 och leder matchserien med 3-1..

Anmäl
2018-06-08 05:30 #82 av: GIKmio

Washington Capitals  vann för bara en stund sedan Stanley Cup. Seger med 4-3 över Vegas i femte finalen innebar också seger totalt i finalserien med 4-1. Stor matchhjälte Lars Eller, som även blev förste dansk att få lyfta bucklan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/yvrqj2/washington-far-lyfta-stanley-cup-bucklan

Anmäl
2018-06-12 22:33 #83 av: Göstage

Nu börjar turnén för bucklan! Kul för Eller att som förste dansk NHL-mästare få ta hem den till Rødovre och visa den där.Glad

http://www.gp.se/sport/washington-firade-på-hemmaplan-1.6537105

Anmäl
2018-06-23 14:03 #84 av: GIKmio

Lars Lindgren, Stefan Persson, Mikael Renberg, Tomas Holmström och Mattias Öhlund. Alla har spelat i landslaget, och alla har spelat i NHL. En sak till som förenar dom är att dom allihopa är från Piteå. Nu kan vi kanske snart uppleva en ny piteson i NHL.

http://www.hockeysverige.se/2018/06/23/nils-lundkvist-draftad-forsta-rundan-new-york-rangers/

Anmäl
2018-06-23 16:44 #85 av: Hayabusa

#83 Eller hur? Skrattar

Anmäl
2018-06-30 13:07 #86 av: GIKmio

I VM i Slovakien nästa år gör Storbritannien comeback i A-divisionen för första gången på 25 år. Nu skrevs historia förra helgen då Arizona Coyotes draftade unge  Liam Kirk. Den förste spelare född i England och skolad inom engelsk hockey att bli draftad av en NHL-klubb.

http://www.hockeysverige.se/2018/06/30/nye-tranaren-tror-det-blir-tufft-brittiske-talangen-kanada-men-inte-omojligt-ar-redo-det/

Anmäl
2018-06-30 13:12 #87 av: GIKmio

William Karlsson, forward i Vegas Golden Knights  vann Guldpucken.

http://www.hockeysverige.se/2018/06/30/efter-dundersuccen-han-vinner-guldpucken/

Anmäl
2018-07-10 09:19 #88 av: Göstage

Jakob Liljas dom (tidigare avhandlad i svepet) för misshandel efter en crosschecking i rinken kvarstår i HD, och blir väl nu prejudikat.

http://www.gp.se/sport/%C3%A4ven-hd-f%C3%A4ller-lilja-f%C3%B6r-misshandel-1.7015221

Anmäl
2018-07-14 09:10 #89 av: GIKmio

NWHL är damernas motsvarighet till herrarnas NHL. Michelle Löwenhielm, 23 år från Sollentuna blir första svenskan i proffsligan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/oRGrgB/lowenhielm-blir-forsta-svenska-i-nwhl

Anmäl
2018-08-02 17:25 #90 av: GIKmio

Klädpoker har man ju hört talats om.. Men strippstraffar? För varje missad straff åker ett klädesplagg/skydd. Vålerengas traditionella avslutning på årets första ispass inför 500 personer på Jordal Amfi i Oslo.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/ngjvbB/norska-nakenchocken-de-fick-se-det-de-kom-hit-for

Anmäl
2018-08-02 17:32 #91 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2018-08-04 06:10 #92 av: GIKmio

Finska hockeystjärnan Aleksander Barkov gasade förra sommaren på i en hastighet av 105 kilometer i timmen fastän  hastighetsgränsen stoppade vid 60.. Eftersom han är mångmiljonär får han nu böta närmare en halv miljon kronor.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/7lARgV/nhl-stjarnan-fast-for-fortkorning-i-finland

Anmäl
2018-08-05 11:12 #93 av: GIKmio

Sveriges nästa Foppa? Alexander Holtz, född 2002, och jättetalang avgjorde träningslandskampen mot Finland. Nu väntar Hlinka Gretzky Cup i Kanada för småkronorna, Team 18..

http://www.hockeysverige.se/2018/08/05/underarige-jattetalangen-ordnade-segern-sverige/

Anmäl
2018-08-07 17:35 #94 av: GIKmio

Johan Svensson ( mrmadhawk ) listar dom fem hetaste derbymatcherna på försäsongen och under säsongen.

1. Björklöven-Skellefteå

2. Malmö-Rögle ( möts i SHL  )

3. Mariestad-Skövde ( möts i Hockeyettan Västra  )

4. Vita Hästen-Linköping

5. Mora-Leksand

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/08/07/sasongens-hetaste-derbyn/

Anmäl
2018-08-08 21:32 #95 av: GIKmio

Om Tre Kronor får loss lika många starka NHL-förstärkningar som dom två senaste åren kan svensk ishockey skriva historia nästa år. Tre raka VM-guld för första gången, men det står förstås fortfarande skrivet i stjärnorna. Här är svenskarnas gruppspelsmatcher i VM i Slovakien 2019.

http://www.hockeysverige.se/2018/08/08/klart-har-ar-tre-kronors-vag-mot-tredje-raka-vm-guldet/

Anmäl
2018-08-27 14:11 #96 av: Jimmy.L

Detroit Red Wings tränare Jeff Blashill meddelade tidigare idag att Zetterbergs karriär troligtvis är slut. Men hans agent, Gunnar Svensson, meddelar att ambitionen är att spela. – Det är naturligtvis vad han vill. Det finns inget slutsvar på frågan, säger han till SVT Sport.

https://www.svt.se/sport/ishockey/agenten-om-zatas-situation-ett-svar-som-inte-finns

Anmäl
2018-08-29 17:38 #97 av: Jimmy.L

Timrå har kritiserats hårt för den nya bortasektionen där flera supporterklubbar har hotat om att bojkotta bortamatcherna. Nu berättar klubbens ordförande, Lars Backlund, att förändringar för ”buren” kommer att ske. – Gallret kommer att försvinna. Vi har lyssnat på supportrarna, säger han till Hockeypuls.

https://www.svt.se/sport/ishockey/buren-forsvinner-efter-massiva-kritiken

Anmäl
2018-08-30 15:11 #98 av: Göstage

Rikard Grönberg skall flytta till USA och lämnar Tre Kronor efter VM 2019. Hans ersättare blir Johan Garpenlöv.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/WLK98k/garpenlov-ny-forbundskapten-for-tre-kronor

Anmäl
2018-08-30 15:14 #99 av: Jimmy.L

Intressant val, vanligtvis brukar man välja tränare som har några år i SHL och har haft framgång. 

Anmäl
2018-08-30 15:19 #100 av: Göstage

Ja, han har ju varit assisterande fk några år. Det är kanske motsvarande som om Fotbollförbundet valt Marcus Allbäck som efterträdare till Hamrén. (Därmed inte sagt att det inte kan bli bra.)

Anmäl
2018-08-30 15:34 #101 av: Jimmy.L

Jo det behöver inte betyda att det var ett dåligt val. 

Anmäl
2018-08-30 18:38 #102 av: GIKmio

Jag tror det är ett bra val. Det verkar som nuvarande ledarstaben där Garpenlöv redan ingår är bra på att skapa god stämning och spelglädje i Tre Kronor. Dom flesta NHL-spelarna som är tillgängliga kommer direkt. Inte som tidigare då 20-25 stycken tackade nej direkt till VM. 

Anmäl
2018-09-14 16:41 #103 av: Göstage

Henrik "Zäta" Zetterberg, en av de mest framstående svenska NHL-proffsen det senaste decenniet (och lite till) avslutar karriären vid 37års ålder på grund av att kroppen säger ifrån.

https://www.svt.se/sport/ishockey/henrik-zetterberg-2

Anmäl
2018-09-14 16:45 #104 av: Jimmy.L

Ja det var rätt väntat tyvärr. 

Anmäl
2018-09-27 11:36 #105 av: Göstage

Stefan Baudin, ordförande i LuleåFans, lättar sitt hjärta för SVT sport.

"– Sedan har det gått ut ett mejl till SHL att de ska granska banderoller och budskap inför matcherna, så att det inte är kritik mot SHL. Det är Nordkorea-vibbar."

https://www.svt.se/sport/ishockey/upproret-mot-shl-fortsatter

Förstår upprördheten, men  en liiiten överdrift är det väl ändå att dra in Nordkorea i diskussionen? 

Anmäl
2018-09-27 11:41 #106 av: Hayabusa

#105 Ja, lite överdrivet blir det. Saken är den, enligt min mening, att vi alla vill ha en svensk liga med så hög kvalitet det bara går men kombinera den med hederlig "gräsrotsidrott". En omöjlig ekvation. 

Anmäl
2018-09-27 11:57 #107 av: Jimmy.L

I detta fall har SHL gått ut till klubbarna bett dom ta reda på vad fansen skriver på sociala medier och få fansen att ändra sig samt kolla vilka typer av banderoller som dom har med sig. 

SHL tappar publik vilket många fans tidigare har påpekat att man kommer göra när man inte lyssnar på fansen. Nu ska man även gå från 18 min paus till 20 min vilket många fans ställer sig frågande till. 

Anmäl
2018-09-27 12:18 #108 av: Göstage

#107 Fast jag tror inte kritikerna, hur rätt de än må ha, tjänar sin sak med att ta till liknelser med Nordkorea. De riskerar nog inte att bli avrättade, trots allt.

Anmäl
2018-09-27 16:42 #109 av: Hayabusa

Sanny Lindström är en klok & sansad man (tycker jag):

"Finns såklart massvis med saker att diskutera vad som är bäst för svensk hockey över tid.

Absolut.

Men debatten måste föras med en sans och balans.

Att publik skriker SHL- Hockeymördare är såklart tråkigt men självfallet inget som ska ignoreras.

Det krävs kommunikation (något man är usla på) och SHL centralt måste ut och träffa fansen för att försöka rädda det som räddas kan och på sikt faktiskt kunna bygga upp något form av förtroende även om jag tror det kan bli svårt."

https://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2018/09/27/kan-ibland-vara-tankvart/

Anmäl
2018-09-27 17:29 #110 av: Göstage

#109 Ja, det verkar vara en väldigt hög ljudnivå på diskussionen (tycker jag, som brukar återfå mitt hockeyintresse kring jul...).

Anmäl
2018-09-27 17:33 #111 av: Jimmy.L

3108 Sant, fast be klubbarna att kontrollera vad fansen skriver på nätet är lite magstarkt, nästa steg kan ju bli att porta alla som inte håller med SHL. 

Anmäl
2018-09-27 22:12 #112 av: GIKmio

Annars har SHL 2018-19  en egen tråd Glad

Anmäl
2018-10-05 18:29 #113 av: GIKmio

NHL-säsongen 2018-19 är igång. Det vimlar av svenskar i vanlig ordning. Men en del svenskar har placerats i farmarligan nu i början av säsongen. Här följer en lista över alla NHL-svenskar 2018-19..Florida Panthers och Winnipeg Jets är dom enda klubbar utan svensk medverkan..

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7059126

Anmäl
2018-10-06 02:20 #114 av: GIKmio

På lördag kväll möts Edmonton Oilers och New Jersey Devils i Scandinavium. Sportbladet mötte en av världens bästa hockeyspelare i Göteborg- Connor McDavid.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wEG19d/han-ar-uppe-dar-med-gretzky-och-lemieux

Anmäl
2018-10-10 10:59 #115 av: Göstage

"Thomas Rhodin blir ny sportchef i Färjestad BK. Han efterträder Peter Jakobsson som istället får rollen som general manager i klubben.
Bytet är enligt klubbens VD Stefan Larsson ett sätt att få en större tydlighet i organisationen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ny-sportchef-for-fbk

Anmäl
2018-10-15 17:02 #116 av: Jimmy.L

Den på senare tiden kritiserade vd:n för SHL, Jörgen Lindgren, lämnar sin post med omedelbar verkan.

https://www.svt.se/sport/ishockey/jorgen-lindgren-lamnar-vd-posten-i-shl

Anmäl
2018-10-30 17:13 #117 av: GIKmio

Rikard Grönborgs trupp till Karjala Cup 8-11 november. Elva landslagsdebutanter.

Målvakter: Lars Johansson CSKA Moskva, Magnus Hellberg St. Petersburg

Backar: Mikael Wikstrand Färjestad, Simon Bertilsson Brynäs, Jesper Sellgren Luleå, Philip Holm Torpedo Nizhny Novgorod, Linus Arnesson Örebro, Lukas Bengtsson Linköping, Viktor Lööv Jokerit, Joel Persson Växjö

Forwards: Anton Rödin Davos, Joakim Nygård Färjestad, Jakob Lilja Djurgården, Dennis Rasmussen Mettallurg Magnitogorsk, Nick Sörensen Linköping, Daniel Brodin Djurgården, Emil Larsson Luleå, John Norman Jokerit, Jacob Josefsson Djurgården, Anton Wedin Timrå, Linus Johansson Färjestad, Anton Lander AK Bars Kazan, Linus Fröberg Växjö, Jonathan Davidsson Djurgården

Anmäl
2018-10-31 09:19 #118 av: Jimmy.L

Viktor Arvidsson gjorde sitt åttonde mål för säsongen i natt – utan att göra mål. – Jag har aldrig varit med om en sådan situation tidigare, men det är bara att tacka och ta emot, säger Nashville-stjärnan till Sportbladet efter 4-1-segern mot Vegas

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/21zABx/pucken-inte-inne--arvidsson-fick-malet

Anmäl
2018-11-01 17:31 #119 av: GIKmio

Junior-VM 2019 närmar sig med stormsteg. Turneringen drar igång mellan jul och nyår.

Tomas Montén har tagit ut en trupp till turneringen i Tjeckien 9-11 november där juniorkronorna möter förutom värdlandet även Finland och Ryssland.

Målvakter: Samuel Ersson Västerås, Olle Eriksson Ek Färjestad

Backar: Adam Ginning Linköping, Victor Berglund MODO, Filip Johansson Leksand, Simon Johansson Djurgården, Filip Westerlund Frölunda, Tom Hedberg MODO, Nils Lundkvist Luleå

Forwards: Emil Bemström Djurgården, Samuel Fagemo Frölunda, Oskar Bäck BIK Karlskoga, Pontus Holmberg Växjö, Jacob Olofsson Timrå, Filip Hållander Timrå, Olle Lycksell Linköping, Nils Höglander Rögle, Johan Södergran Linköping, Lucas Elvenes Rögle, Lukas Wernblom MODO, Filip Svenningsson Oskarshamn, Marcus Sylvegård Malmö 

Anmäl
2018-11-01 19:13 #120 av: GIKmio

#119 Forwarden Fabian Zetterlund Färjestad (skadad) och spelare från Nordamerika som backarna Timothy Liljegren Toronto Marlies, Adam Boqvist London Knights, och Erik Brännström Chicago Wolves  samt forwarden Rickard Hugg Kitchener Rangers kan senare förstärka laget. . Sedan årets Hoppas-in-i-det-sista: Att Anaheim släpper forwarden Isac Lundeström. Med dessa pjäser i laget så kan det bli en riktigt bra svensk placering i VM.

Anmäl
2018-11-08 08:16 #121 av: Jimmy.L

Tre Kronors assisterande förbundskapten Peter Popovic har förlorat synen på det öga som han opererade under VM i Köpenhamn i våras. – Det känns så klart väldigt tungt, säger han.

https://www.svt.se/sport/ishockey/popovic-forlorade-synen-valdigt-tungt

Anmäl
2018-11-08 21:09 #122 av: Jimmy.L

Karjala Tournament 

Ryssland - Finland 3-0

Tjeckien - Sverige 2-3

Anmäl
2018-11-10 12:47 #123 av: GIKmio

#119 Juniorkronorna åkte på rejäl torsk mot tjeckerna. Tjeckien vann 5-1. Svensk målskytt blev Frölundas Samuel Fagemo.

Damkronorna förlorade med samma resultat mot USA i en 4-nationsturnering i Kanada.

Anmäl
2018-11-12 22:33 #124 av: GIKmio

#122 1-4 mot Ryssland 0-3 mot Finland i helgens Karjala Cup. Sverige slutade trea i turneringen.

Anmäl
2018-11-12 22:40 #125 av: GIKmio

#123 1-5 mot Tjeckien, 0-4 mot Finland och 1-5 mot Ryssland. Ingen vidare bra turnering av juniorkronorna.

Anmäl
2018-11-12 22:50 #126 av: GIKmio

Desto roligare då att "minstingarna" Sveriges Team17 vann bronsmatchen över Kanada Röd i 2018 World Under-17 Hockey Challenge i Kanada med 4-3 efter straffar. Kanada ställde upp med tre olika lag i turneringen. Stor matchhjälte blev spelaren med det Kanadaklingande namnet Lucas Raymond från Frölunda.

Anmäl
2018-12-03 20:41 #127 av: GIKmio

Rikard Grönborg har tagit ut truppen till den traditionella decemberturneringen Channel One Cup 13-16 december. Sverige möter Ryssland 13 dec., Finland 15 dec., och Tjeckien 16 dec. Samtliga matcher spelas i Moskva.

Truppen:

Målvakter: Lars Johansson CSKA Moskva, Adam Reideborn Djurgården

Backar: Klas Dahlbeck CSKA Moskva, Jesper Sellgren Luleå, Philip Holm Torpedo Nizhny Novgorod, Jesper Pettersson Djurgården, Lukas Bengtson Linköping, Tom Nilsson Djurgården, Viktor Lööv Jokerit, Joel Persson Växjö

Forwards: Petter Emanuelsson Luleå, Joakim Nygård Färjestad, Joel Kellman Brynäs, Jakob Lilja Djurgården, Nick Sörensen Linköping, Michael Lindqvist Färjestad, Daniel Brodin Djurgården, John Norman Jokerit, Anton Wedin Timrå, Linus Johansson Färjestad, Linus Fröberg Växjö, Marcus Davidsson Djurgården, Jonathan Davidsson Djurgården, Jesper Boqvist Brynäs, Axel Jonsson Fjällby Djurgården

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.