Annons:
Läst 852 ggr
Lona
2017-10-15 22:36

Jämlika sporter?

Funderade lite på vilka sporter/grenar det finns där män och kvinnor tävlar på lika villkor och inte är uppdelade efter kön?
De enda jag kan komma på är olika rid- och hästsporter, samt hundsport - om man nu räknar det som "sport".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-10-15 22:43
#1

En följdfråga från en som inte har koll: i häst och hundsport, är själva djuren uppdelade efter kön då? Då det ju är de som utför det fysiska.

Huygens
2017-10-15 22:57
#2

Prickskytte med hagelbössa var inte uppdelat ett tag, tills en kvinna tog OS-guld.

Katti
2017-10-15 23:00
#3

#1Nej, det är de inte, med undantag att det finns vissa lopp på travet för bara ston/hingstar/valacker och även åldrar. Men de flesta lopp är öppna för de flesta hästar så vitt jag vet. Inom ridsporten är det nog aldrig uppdelat och inom hundsport definitivt inte! Och det är inte alls bara djuret som utför det fysiska. Det är ett teamwork!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

tlover
2017-10-15 23:01
#4

Beridet Bågskytte är vad jag vet inte uppdelat efter kön

l'm back

vallhund
2017-10-15 23:10
#5

På hundsidan är inget uppdelat, varken för föraren eller hundarna. På en del tävlingar får löptikar gå sist. På utställningar är löptikar välkomna o på vallhundstävlingar/prov startar alla i lottad ordning. Vet att inom vissa grenar startar löptikar sist.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Carpinus]1
2017-10-15 23:37
#6

Inom många sporter finns det ju mixedklasser, om man nu kan räkna in det här. Racketsporter,  skidsprint och parallellslalom är några exempel.

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-15 23:44
#7

Formel-1 har väl en del kvinnor ställt upp i.

Vasaloppet har förvisso herr- och damklass, men de åker ju samma bana och distans, så prestationen är likvärdig. Samma sak med maraton.

[Hayabusa]
2017-10-16 08:48
#8

Dragracing. Finns ett flertal framgångsrika kvinnor i denna sport (även om män i är i övertal). Shirley Muldowney tävlade (bl a ) i Top Fuel vilket är den "vassaste" klassen inom Dragracing. Framgångsrik? Jajamen:

https://www.biography.com/people/shirley-muldowney-162965

[Hayabusa]
2017-10-16 08:50
[Hayabusa]
2017-10-16 08:52
#10

Anita Mäkelä i Top Fuel:

Lona
2017-10-16 09:50
#11

Tack för era svar! Inteessant, det där.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2018-09-03 22:14
#12

Feministiskt initiativ vill slopa könsindelningen inom idrotten.

 "I Fi:s valmanifest skriver de bland annat att de vill avskaffa juridiskt kön. – Människor ska kunna definiera sig själv på andra sätt än man eller kvinna. Ett alternativ är ett tredje kön, vilket man gjort i flera andra länder. De två kön som finns är otillräckliga, säger Schyman.

Partiet strävar efter att den binära könsuppdelningen inom idrott avtar. Gudrun Schyman ser det inte som otänkbart att det i framtiden finns mixade lag inom till exempel fotbolls-VM.

– Uppdelningen som vi har är inte längre relevant. Man får börja träna tidigt tillsammans och sedan kommer det här att utvecklas. Många kvinnor är bättre än män på fotboll. Jag tror att vi kommer att komma till en verklighet där kön inte är avgörande för hur vi presterar."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/gudrun-schyman-om-fis-siffror-i-bara-politik/

Frågan är då hur de har tänkt sig i individuella idrotter som t.ex. maraton, skidor, boxning , Simning etc. - skall killar och tjejer tävla i samma klasser även där?

[Hayabusa]
2018-09-04 07:38
#13

#12…eller vilket omklädningsrum man ska välja?

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-04 07:39
#14

**Många kvinnor är bättre än män på fotboll. Jag tror att vi kommer att komma till en verklighet där kön inte är avgörande för hur vi presterar."--- **

Hon lever ju inte i verkligheten den saken är ju klar.

Ingen damlandslagsspelare skulle platsa i Allsvenskan, Möjligen i ett lag i div 1.

[Hayabusa]
2018-09-04 07:45
#15

#14 Inte för att vara hånfull, men div. 1..?

[Jimmy.L]
2018-09-04 08:12
#16

#15 Lagen i både Allsvenskan och Superettan är så pass bra att inga damspelare skulle platsa där. Div 1 är nog en serie som möjligen dom bästa damspelarna skulle kunna slå sig in i något lag som ligger i botten av tabellen,

Det är inte för att vara elak eller håna damerna men dom räcker inte till i Allsvenskan eller Superettan tyvärr. 

Dom bästa damlagen i Damallsvenskan får ju stryk av pojklag i träningsmatcherna på försäsongerna.

[Hayabusa]
2018-09-04 08:37
#17

#16 Nej, jag håller med dig i det stora hela. Ser en hel del fotboll live, då i de lägre serierna (div 5 och div 3).  Gissar att allsvenska damspelare skulle ha svårt att ta en plats i div 3. Personligen tycker jag att div 1 låter lite väl optimistiskt, men du skriver ju "möjligen" och "de bästa" så…kanske.

[Jimmy.L]
2018-09-04 09:36
#18

#17 Ja, det är väl lite väl optimistiskt av mig att tro att damspelare skulle platsa i div 1. Div 5 har ju tidigare haft damspelare i herrlag. 

Jag vet inte om någon tjej har spelat i högre divisioner bland herrarna.

Lona
2018-09-04 18:42
#19

Att det inte är tillåtet att ta in herrar i damlag fattar jag, men är tvärtom tillåtet, dvs damer i herrlag? Syftar då på fotboll om man kommit över korplagsnivå, typ. ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
2018-09-04 18:51
#20

#19 Det är tillåtet sedan år 2001 för tjejer att spela i herrlag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: