Annons:
Etikettövrigt
Läst 1222 ggr
[Carpinus]1
2017-09-07 10:05

Tankar om sport

På sportsidorna vimlar det av välfunna kommentarer, bitska åsikter och s.k. "oneliners". Här kan vi dela med oss av sådant vi hittat.

Men: en alldeles egen typ av citat är de s.k. flosklerna, som det också vimlar av inom sporten. I Citatmaskinen  går det att samla sådana.

  • Redigerat 2022-05-16 09:22 av LosGinos
Annons:
[Carpinus]1
2017-09-07 10:08
#1

"Jag är på min arbetsplats och får beröm för min rumpa, jag hade hellre haft beröm för en artikel."

Sportjournalisten Amelia Mauritzon suckar över slemmiga kommentarer.

[Jimmy.L]
2017-09-07 10:12
#2

Sådant ska inte få förekomma på en arbetsplats. 😡

[Carpinus]1
2017-09-07 10:19
#3

#2 Nej, det är bedrövligt! Tänker uppmärksamma det under en egen rubrik, men jag tyckte att själva kommentaren var så bra att det passade under den här rubriken också.

[Carpinus]1
2017-09-07 10:44
#4

"Jag tror att det är viktigt att visa att man är mänsklig när man tar sina beslut. Att man inte bara ser till det sportsliga utan bryr sig.

– Sen är jag bra på att vara ärlig, att säga vad jag tycker och tänker. Jag tycker att det är viktigt att alla spelare ska känna att de fyller en roll och ett ansvar i ett lag. Då krävs det också att man säger vad man förväntar sig av spelare, oavsett om rollen är mindre eller större än vad de tänkt."

Ljubomir Vranjes i Expressen om ledarskap

[Hayabusa]
2017-09-07 10:58
#5

"Då sa jag till domaren på ren svenska: Go home!"

Christer Abrahamsson (numera Abris).

[Carpinus]1
2017-09-07 11:04
#6

"– Det finns mycket jag saknar med att vara domare. Som pulsen. Som tjatet med spelarna.

– Men jag saknar inte att bli kallad fitta, hora och idiot - med min egen familj sittande där uppe på läktaren."

Thomas "Kuben" Andersson efter 26 år som elithockeydomare

Annons:
[GIKmio]
2017-09-08 16:47
#7

"En glad golfspelare är mer attraktiv än en som ser arg ut."

"Han är 3 1/2m lång… jag överdriver inte. Alltså, han är drygt 2m lång!"

"Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare!" 

/Göran Zachrisson

[Carpinus]1
2017-09-08 17:31
#8

Plats för de festliga citaten, grodorna med mera finns i tråden Citatmaskinen.

I den här tråden fortsätter vi med citaten som kanske inte alltid är så roliga, men läsvärda ändå…

[Carpinus]1
2017-09-09 16:35
#9

”Man blir ju förr eller senare besviken på alla människor. Men jag gillar folk som har integritet i det de gör. Som Foppa. Och Henke Larsson.”

Johan Rheborg om förebilder.

[Carpinus]1
2017-09-10 11:55
#10

– Det är så sorgligt det vi ser i dag att det är olika förutsättningar för idrott beroende på var man växer upp. Samhället är ojämlikt på det sättet, det behövs fler initiativ.

Prins Daniel

[Carpinus]1
2017-09-13 11:12
#11

Har gamle Jante ett finger med i den hårda (?) domen mot Johaug? Ja, en gammal norsk skidhövding verkar åtminstone vara inne på något åt det hållet:

"Heiberg tror att en allmän skepsis inför norsk skidåkning kan ha legat bakom domen. 

– Norge blir ofta uppfattade som arroganta och vi får inte tro att vi är bättre än alla andra, något som också kan ha påverkat inställningen. Jag har knappt mött en utlänning som stöttar Norges syn, säger Heiberg. "

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nya-teorin-hatet-som-fallde-johaug/

[Jimmy.L]
2017-09-13 12:14
#12

Jag tycker Norge visar dålig förståelse över domen.

[Carpinus]1
2017-09-20 10:04
#13

"Jag minns hur jag blev inringd mitt under mammaledigheten när Zlatan hade skrivit på för Inter 2006, jag ammade ännu så på flygplanstoaletten stod jag med en bröstpump och lättade på trycket. Jag tänkte "detta gör inga manliga kollegor". Jag borde fått komma med i 10000-meterklubben för det!"

Sportjournalisten och tidigare Zlatanbevakaren Jennifer Wegerup till Resumé

Annons:
[Carpinus]1
2017-09-22 10:43
#14

Den norska travsportstjejen Malin Berås kommer ofta till tals i Expressen. Nu lättar hon på trycket om Johaug:

"Jag är verkligen emot doping. Har du tagit förbjudna preparat ska du ta ansvar för det och straffas. Du kan inte ligga på backen och grina utan måste stå för det du har gjort. Det har varit väldigt mycket ointressant uppmärksamhet runt den saken och man blir bara trött. Hon får acceptera domen, ta sitt straff och hålla käft."---

"… har du tagit doping - medvetet eller omedvetet - då ska du straffas. Man har ett eget ansvar för vad man stoppar i sig."---

 http://www.expressen.se/sport/trav/johaug-borde-ta-sitt-straff-och-halla-kaft-/

[Jimmy.L]
2017-09-22 10:48
#15

Klokt sagt.

[Carpinus]1
2017-10-03 09:30
#16

"– Idrotten har förstört väldigt mycket för mig, det gick för lätt för mig och jag tog det inte så allvarligt. "---

Mikael Brandén, olympier i Simning som sextonåring. Nu 40 år senare lever han ett liv i misär. Allt är inte guld som glimmar - ens för en gammal medaljör…

[Carpinus]1
2017-12-04 08:39
#17

"Först rasade Danmark över VM-maten och sen fick de premiärstryk av Per Johanssons Montenegro.
Nu kommer den svenske tränaren med en vass pik till danskarna.
"Bara mina juggar får sitt kaffe och sina cigg i lugn och ro så lägger de inte så mycket fokus på om det är överkokta grönsaker eller inte", skriver han på Twitter."---

https://www.expressen.se/sport/handboll/sveriges-pik-efter-danskarnas-utspel/

Danskarna kanske borde testa med bajer och cigarr som uppladdning? 😎

[Jimmy.L]
2017-12-04 08:42
#18

Danskarna får väl flyga in en egen kock om maten inte är så bra.

[Carpinus]1
2017-12-04 08:47
#19

Det kanske inte är maten som är dålig - det gäller nog ofta att hitta något att skylla på. Inkvartering, städning, transporter - alltid kan man hitta något svepskäl! Fast danskarna brukar sällan vara gnälliga, så lite överraskande är det väl…

[Jimmy.L]
2017-12-04 08:50
#20

Kan hålla med dom lite att fläskkött inte är den bästa uppladdningen lika så smaklösa överkokta grönsaker.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-22 10:28
#21

André Myhrer 2004:

"André Myhrer hade vid det laget hunnit kalla sig själv för ”Sveriges nya alpina stjärna”. – Jag tror på mig själv och tror att jag kan utföra något stort, säger han i reportaget."---

SVT

Det tog några år, men nu är han där!

Andre Myhrer 2018:

"Det var en mycket rörd André Myhrer som kom till Radiosportens mikrofon efter OS-guldet. – Det är helt otroligt. Svårt att fatta riktigt. Jag är så otroligt glad. Jag har slitit hårt och länge för den här guldmedaljen. Det har varit mitt stora mål i min karriär. Det här är helt sjukt, säger 35-årige Myhrer."---

SR

[Göstage]
2018-05-17 08:02
#22

_"– Jag får ofta frågan om jag är stolt över Rickard och då brukar jag svara så här; ”Ja, jag är stolt över alla mina tre barn om de uppför sig ordentligt och är bra människor. För mig så är det inte en grej att vara stolt över någon som är bra i idrott. Visst det handlar om hårt jobb, men det handlar om mycket tur att gå hela vägen till NHL också. Det är lika tur att vinna på Lotto och då brukar jag säga:  ”Skulle du vara stolt om din son vann på Lotto?”  Det är ju ingen som är det."---

"– Däremot… Vad gör du med dina lottopengar och hur uppför du dig? Det är ju det viktigaste."_

Roland Rakell om sin son och bäste kompis Rickard.

[Göstage]
2018-07-07 10:07
#23

"– Kanske är det inte alltid att komma upp på den där pallen som är den största drivkraften. Det kan vara resan på vägen och att bara få springa och prata. Det är sånt som gör mig inspirerad att göra jobbet."

Charlotte Kalla

[Göstage]
2018-07-09 07:50
#24

"En läxa jag hoppas att förbundet lärt sig efter åren med Zlatan och efter detta mästerskap är också att gruppen alltid är störst, det går inte att grovt särbehandla en spelare utan att lagandan tar skada. Nu gäller det för förbundet att vårda det man har och samtidigt vaska fram de nya guldkornen men aldrig låta dem glänsa mer än laget, bara förgylla det."

Jennifer Wegerup, som på sin tid punktmarkerade Zlatan för Aftonbladet, sammanfattar VM ur svenskt perspektiv.

[Jimmy.L]
2018-07-09 07:53
#25

Mycket bra skrivet. Fotboll går ut på att man är ett lag.

[Hayabusa]
2018-07-09 08:24
#26

#24 Onekligen en poäng där.

[Göstage]
2018-11-01 22:34
#27

George Mourad, som var med senast IFK Göteborg vann SM-guld, tycker att Blåvitt har misskötts under en längre tid.

Man har försökt lösa dagens uppgifter med gårdagens metoder och förväntat sig att vara i framkant i morgon, säger han.

Källa

Annons:
[Jimmy.L]
2018-11-02 08:04
#28

Jag tror alla storlag i Sverige har blivit misskötts genom åren.

[Göstage]
2018-11-04 10:17
#29

Tobias Hysén om det bästa som fotbollskarriären gett honom.

"– Att man gjort ett intryck, inte bara som spelare utan kanske mer som person. Att man har lyckats få andra spelare att tycka att man är en bra spelare men också en bra person. Det är någonstans det finaste du kan få, ett erkännande från dem du spelat emot. Det är jag stolt över." 

https://www.expressen.se/gt/sport/fotboll/allsvenskan/klart-det-funnits-perioder-dar-det-har-varit-stormigt/

[Göstage]
2021-12-12 10:03
#30

”Säg aldrig att det inte går. Säg aldrig att jag är gammal.”

Bo William Takter, travlegend.

[Göstage]
2021-12-12 10:25
#31

”Jag har sett att det finns annat som betyder mycket i livet. Att leva upp till allas förväntningar när det gäller åka skridskor i cirklar är inte värt att må dåligt över."

Nils van der Poel om favoritskapet inför OS.

Skridskostjärnan Nils van der Poel är ett av Sveriges största guldhopp inför OS i februari efter att under 2021 tagit dubbla VM-guld och åkt in på världsrekord.Men ...
[Göstage]
2021-12-17 13:56
#32

"– Min mamma älskar nog mig fortfarande, fast jag inte tog mig till final. Man får trösta sig med sådant."

Michelle Coleman efter att hon blivit utslagen i 200 meter frisim i VM 2017. Sedan dess har det ju blivit en och annan medalj, så mamma är nog nöjd även med det.

BUDAPEST. Michelle Coleman kom till 200 meter frisim med årets näst bästa tid. Där blev hon utslagen efter att ha simmat
[Göstage]
2022-01-18 13:07
#33

"Ibland är målvakten riktigt jäkla dålig och det var jag i dag."

Andreas Palicka

Tre räddningar av Andreas Palicka i första halvlek och endast en i andra av Peter Johannesson. Sveriges målvaktsinsats mot Tjeckien var ett bottennapp.
[Göstage]
2022-01-31 09:14
#34

"Lyssna här nu. 19 sekunder. Vi ska fan bli Europamästare! Nu kör vi tysk höger, dansk vänster. Kom brett.

– Om jag inte släpper den till dig, för hela ditt jävla liv håll han i ryggen, så du inte får den mellan benen, hördes Gottfridsson ropa till sina lagkamrater.

– Lyssna! Lyssna! Får du chansen, ta den, för han är dålig på kanten, lade han till."---

Jim Gottfridssons sätt att elda sina lagkamrater inför slutsekunderna mot Spanien i EM-finalen i Handboll kommer att bli en klassiker. Efteråt hoppades han att barnen inte tar efter svordomarna. 😁

YT-klipp.

BUDAPEST/STOCKHOLM. ”För hela ditt jävla liv, håll han i ryggen”. Jim Gottfridssons order i den sista svenska timeouten har redan blivit en klassiker. Nu berättar han själv vad det handlade om: – Jag blir väldigt irriterad, förklarar ”Gotte”.
  • Redigerat 2022-01-31 09:19 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2022-02-06 11:26
#35

"Æ e berre ræva."

Johannes Høsflot Klæbo efter att ha kommit i mål på fyrtionde plats i OS-skiathlon, nio minuter efter segraren.

ZHANGJIAKOU/OSLO (VG) Johannes Høsflot Klæbo (25) var ikke i nærheten av å henge med erkerival Aleksandr Bolsjunov (25) under søndagens 30 kilometer.
[Göstage]
2022-02-13 09:05
#36

"– Fy flate så bra Poromaa går. Det er helt rått, sier Kari Øyre Slind idet svensken tar igjen Pål Golberg før veksling."

Norsk TV-kommentator är imponerad av unge Williams stafettinsats.

– Fy flate så bra Poromaa går. Det er helt rått, sier Kari Øyre Slind idet svensken tar igjen Pål Golberg før veksling.
[Göstage]
2022-02-17 11:59
#37

”En meter innan mållinjen inser jag att det faktiskt är OS-final.”

Sandra Näslund i en samlad intervju efter OS-guldet i skicross

Sandra Näslund hade vunnit nästan allt i världscupen och följde upp det med ett OS-guld som storfavorit. Tanken på OS-guldet hann ifatt henne sent –  En meter innan mållinjen inser jag att det faktiskt är OS-final och att jag är på väg först över mållinjen, säger hon till Kanal 5.
[Göstage]
2022-02-19 11:10
#38

”Tänk inte så mycket”.

Niklas Edin till sitt lag i sista omgången i OS-finalen i Curling. Sedan vann de skiljeomgången.

Det blev fjärde gången gillt för Lag Edin. Efter fjärdeplats, brons och silver tog de på lördagen hem OS-guldet. Efter e
[Göstage]
2022-03-02 09:14
#39

”Säg inte till mig att sport och politik inte hör ihop. DET HÖR IHOP. Soldater och civila i mitt fosterland dör medan du läser det här. Snälla, jag ber dig, blunda inte”.

Dmytro Pidrutjnyj, skidskyttevärldsmästare från Ukraina. Idag soldat.

Diskussionstråd.

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
  • Redigerat 2022-03-02 09:15 av [Göstage]
Fornöga
2023-03-29 09:26
#40

Expressens Ann-Charlotte Marteus om tuppfajten mellan Bojan Djordjick och Janne Andersson i TV.

"Bredvid Bojan Djordjic, fotbollsstjärnan, stod ytterligare tre programledar-aktiga herrar. Och var det några som representerade Sverige med den äran, så var det de.

De bleknade och blev liksom suddiga av förvirrad ångest. ”Å nej, starka känslor – i sportvärlden, av alla ställen! Oartiga känslor. Oartiga ord. Mamma!”

Programledaren Niklas Jihdes otroligt tafatta försök att göra ett time out-tecken är 2020-talets motsvarighet till ”We Shall Overcome” i Rinkeby 1992.

Inget skrämmer svensken mer än dålig stämning."---


Re:tired.

Sverige skulle må bättre om det gick fler topplock. Bråket mellan Janne Andersson och Bojan Djordjic är en storm i ett vattenglas.
Caeli
2023-03-31 22:24
#41

Verkar lite bekant på något sätt, eller?

Eller var det Janne som gjorde en Bojan? • Se videon
Annons:
Fornöga
2023-04-01 10:04
#42

#41 😁


Re:tired.

Fornöga
2023-07-02 12:05
#43

Hästuppfödaren Carola sålde en unghäst till den 72-årige travrookien Calle.

"Det är alltid kul med nytt folk. De flesta är yngre men här var det en målmedveten äldre man som ville börja med trav. Och det går ju. Vill du börja med häcklöpning i 70-årsåldern blir det tufft men i travet är det faktiskt möjligt", säger hon till Travronden.

Och nu två år senare har Calle blivit 74 och Guldhagens Pirat tre, och hästen har startat tre gånger med tre segrar som följd.

Edit: Guldhedens Pirat vann även sin fjärde start och har nu sprungit in 210.000.


Re:tired.

Det är aldrig för sent att börja med trav. Fråga bara Calle Andersson. 74-åringen från Tierp tog licens förra året – nu har han en häst som bara vinner och vinner.
  • Redigerat 2023-07-02 16:02 av Fornöga
Fornöga
2023-08-06 17:12
#44

"Fotboll har spelats i mer än 150 år. Ändå händer det fortfarande sånt som får en att klentroget slå ut med händerna, slita håret och skrika rakt ut.

Jag har aldrig någonsin sett en sådan match avgöras på ett sådant sätt.

VM-historia," skriver Erik Niva på X efter Sveriges seger mot USA på straffar i damernas VM.


Re:tired.

  • Redigerat 2023-08-06 17:12 av Fornöga
Fornöga
2024-01-23 10:02
#45

"– Fortsätt på samma vis med sisu, ät finländskt rågbröd och njut av livet. Framåt, framåt!", var Daniels Ståhls mormor Leilas uppmaning till dottersonen då hon delade ut Bragdguldet.


Re:tired.

Han både skrattade och hade tårar i ögonen. Daniel Ståhl fick ta emot Bragdguldet av sin mormor Leila Laakso, 88. – Jag är så stolt över dig mitt älskade barnbarn, säger Leila.
  • Redigerat 2024-01-23 10:02 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: