Annons:
Läst 790 ggr
[Carpinus]1
5/21/17, 3:48 PM

Elitloppet 2017

Elitloppet 2017 är lottat, och det första försöksheatet ser i mina öhon betydligt tuffare ut än det andra.

Heat 1:
1.Spring Erom-Christoffer Eriksson (Dan Widegren)
2.D.D.’s Hitman-Ulf Ohlsson (Petri Puro)
3.Delicious U.S.-Örjan Kihlström (Daniel Redén)
4.Tjacko Zaz-John Campbell (Timo Nurmos)
5.Bold Eagle-Franck Nivard (Sébastien Guarato)
6.Cruzado Dela Noche-Björn Goop (Stefan Melander)
 7.Takethem-Steen Juul (Steen Juul)
8. Resolve-Åke Svanstedt (Åke Svanstedt)

Heat 2:
1.Up and Quick-Franck Nivard (Franck Leblanc)
2.Twister Bi-Christoffer Eriksson (Jerry Riordan)
3.Propulsion-Johan Untersteiner (Daniel Redén)
4.Nuncio-Örjan Kihlström (Stefan Melander)
5.In Vain Sund-Erik Adielsson (Daniel Redén)
6.Timoko-Björn Goop (Richard Westerink)
7.Dante Boko-Adrian Kolgjini (Lutfi Kolgjini)
8. Elian Web-Janne Soronen (Katja Melkko)

Annons:
[Carpinus]1
5/21/17, 3:49 PM
#1

Mina spontanfinalister direkt efter lottningen.

Heat I: Bold Eagle, Delicious U.S., Resolve och D.D´s Hitman

 Heat II: Nuncio, Up and Quick, Timoko och Propulsion.

[Jimmy.L]
5/21/17, 3:55 PM
#2

Vem får ses som favorit?

[Carpinus]1
5/21/17, 4:07 PM
#3

#2 Bold Eagle är nog i nuläget stor favorit. Nuncios form är oklar, annars var det väl han som var tänkt som första utmanare. Delicious U.S. har många förespråkare och är kanske mest betrodd av de svensktränade just nu. Min idé är Resolve, men han fick en tuff  lottning i försöket.

[Jimmy.L]
5/21/17, 4:17 PM
#4

#3 Tack.

[Carpinus]1
5/26/17, 6:48 PM
#5

Inte ens Solvalla vars värsta säkerhetsproblem under Elitloppshelgen brukar vara de överförfriskade besökare som beslutat sig för att bada näck i Bällstaån på innerplan går fria från säkerhetstänket längre…

Källa

[Jimmy.L]
5/26/17, 7:09 PM
#6

Det blir regn på söndag den kan nog skrämma bort lite besökare.

Annons:
[Carpinus]1
5/26/17, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Med lite tur kan de klara sig från regnstänk fram till finalen, som går 17.38. (Prognosen utfärdad 19:02 idag):

papa-bear
5/26/17, 8:15 PM
#8

franck nivard skall rida ett montélopp, vilket han också gör i frankrike. tänk tanken att någon av de svenska manliga kuskarna skulle göra något liknande. det är mycket vanligare i frankrike att monté rids av manliga ryttare, hur fördelningen är man-kvinna vet jag inte.

[Carpinus]1
5/26/17, 10:11 PM
#9

Nej, det är svårt att tänka sig någon svensk elitkusk i montésadeln mer än i jipposammanhang.

[Jimmy.L]
5/27/17, 8:12 AM
#10

Kan värmen bli ett problem för hästarna?

[Carpinus]1
5/27/17, 8:33 AM
#11

#10 Nej, inte generellt. En sådan som amerikafödde Nuncio sägs älska värmen och hata den svenska vintern (vem gör inte det…)

I USA har man kört Hambletonian i tre heat för treåringar (två numera), och där går hästarna med blöta täcken, vattenkudde på huvudet och står med hovarna i hinkar med kallt vatten mellan heaten för att klara en värme som ofta är betydligt värre än den på Solvalla.

Sedan är det precis som med människor viktigt att hästarna får i sig ordentligt med vatten när det är varmt.

[Jimmy.L]
5/27/17, 8:38 AM
#12

#11 Okej tack.

[Carpinus]1
5/28/17, 10:29 AM
#13

Har trott på Resolve som finalvinnare i Elitloppet sedan länge, men eftersom hästarna Svanstedt hade med på flyget underpresterade rejält igår har jag börjat tvivla. Kanske är det kort och gott så att Bold Eagle än en gång visar att han är världsbäst?

Annons:
papa-bear
5/28/17, 1:04 PM
#14

sitter och tittar på sändningen nu och ser att det är lika uniformt med hattarna som det var med de vita mössorna här hemma under sm-veckan.

[Carpinus]1
5/28/17, 4:16 PM
#15

Önskefinalen Bold Eagle-Nuncio blir av, men efter fransosens fantastiska  försöksprestation känns det långsökt att han skall kunna torska i finalen. 

Omkring 17.38 går finalen på TV4.

[Carpinus]1
5/28/17, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

"Trav är trav", som Olle Goop sa, och efter försöken var det väl inte många som anade att hans son Björn skulle vinna med Timoko.. Fast innan försöken hade jag faktiskt lite feeling för Timoko, jag spikade honom där på min lilla chanskupong.

Spelade även 30:- på Preracespelet, och fick 34 gånger pengarna. Överhuvudtaget en bra speldag, vilket var skönt eftersom gårdagen var sämre spelmässigt.

#7 Tror regnet började falla på Solvalla lagom till prisutdelningen i Elitloppet…

[Jimmy.L]
5/28/17, 7:20 PM
#17

#16 Grattis.

[Carpinus]1
5/29/17, 6:48 AM
#18

#17 Tack! Den lilla vinsten är ju välkommen, men det känns nästan roligare att känna att man "varit rätt ute".

Upp till toppen
Annons: