Annons:
Läst 489 ggr
LosGinos
2017-05-04 23:35

Vilket jobb det är

Det är ett tufft jobb att vara coach för ett fotbollslag. Dels med träningar, men att ta ut en trupp. Hur ska man spela, hur ska man ställa upp? Hur ställer motståndaren upp? Det finns många tankar och funderingar att ta ställning till. Har du, eller är du aktiv inom något där du får ta många beslut?

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-05 06:46
#1

#0 Jag har aldrig lett något klubblag, men jag var arbetsledare i näringslivet, och där handlade det ju också en hel del om lagarbete, eller "teambuilding" som det ju brukar kallas. Det finns säkert likheter med lagidrotternas tankegång där.

Kan tänka mig att villkoren är rätt olika för coacher inom lagidrotten. De bättre beviljade kan skaffa spelare som stämmer in till ett spelmönster, de som har det sämre förspänt får "rätta mun efter massäcken" och göra det bästa möjliga av situationen. Men oavsett vilket så måste A och O vara att lära känna sina spelares styrkor och svagheter, och vilka som skall vara nyckelspelare.

Även när det gäller kunskap om motståndarna har de större lagen bättre förutsättningar i form av "spioner" etc., men också i de lägre serierna känner man säkert till motståndarnas spelsystem och spelare rätt bra - ofta är det ju samma personer som spelar eller leder år efter år i samma lag eller byter klubbar. Är man ny som ledare så finns det säkert kunskap att hämta hos spelarna i laget om vad man skall tänka på när man möter ett visst lag. Det vill nog till att vara prestigelös och våga lyssna sig fram!

När det gäller träning så minns jag från min egen synnerligen blygsamma karriär som spelare att det fanns både bohemer och träningsnarkomaner, en del satsade för fullt även på träningarna medan andra myglade sig fram. Fast när det blev match kunde rollerna vara helt ombytta.

Och precis som inom näringslivet får man använda både "piska och morot", det vill säga motivera och ge positiv och negativ kritik i rätt ögonblick, både i träning som vid match. Att "gnälla" direkt efter slutsignalen kan tas upp på fel sätt, däremot att förklara vad som varit bra även i en dålig match ger något att bygga på. Så ser jag på det, som helt rudis som idrottsledare…😉

LosGinos
2017-05-05 10:57
#2

#1. Jag instämmer med det du säger. Jag försöker alltid att pusha grabbarna till att göra det yttersta. Men samtidigt att man behåller en ödmjukhet. Både inför varandra, inför träningar och matcher ect. Försöker att hålla dom på jorden så att säga. Man märker direkt när någon underskattar sina motståndare, eller för den delen sina lagkamrater. 

Jag försöker vara en aktiv coach, lite som Jürgen Klopp, eller Antonio Conte. Aktiv vid sidlinjen alltså. Det verkar som att spelarna uppskattar det, för då ser dom att jag ser vad som pågår. En person i laget, senaste matchen nämnde efter en stund "Brian, du säger inget. Varför är du så tyst?" Just där och då fanns det inte så mycket att säga. Men efter en stund så började jag med mitt pushande igen, och då ställde jag motfrågan till honom. "Bättre nu?" Svaret var det roligaste. Han svarade "Ja, nu känner jag igen dig". Liten side note så, men ack så kul! 😂

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

[GIKmio]
2017-05-05 18:49
#3

Antonio Conte? Då får du ta på kavaj, skjorta och slips nästa gång..

LosGinos
2017-05-06 20:45
#4

Jag får lösa det😂

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Upp till toppen
Annons: