Annons:
Läst 907 ggr
[Carpinus]1
2/28/17, 11:40 AM

"Pistavgift" i längdspåren?

Att åkning i slalombackarna är avgiftsbelagd väcker inga protester, men att betala för att utnyttja banlagda längdspår är inte fullt lika vanligt. Det har dock börjat införas alltmer, och bland annat Kläppen i Sälen överväger att ta betalt från nästa år.

Hur mycket skulle du max kunna tänka dig att betala för att få utnyttja preparerade längdåkningsspår för några kilometers åkning? (Även om du inte åker själv kan du förstås svara!).

Annons:
landsbygdsbo
2/28/17, 12:00 PM
#1

Problemet ligger i det regelverk som sossarna byggt upp kring den så kallade allemansrätten.

Du får åka gratis i de flesta utförs-pister, men det kostar att ta liften. Liften kontrollerar den som sköter backen och han har rätt att ta betalt för både den o parkeringen.  Alla har rätt att vistas i skog o mark, där det preparerade spåret går fram. Spårläggaren har till o med svårt att kräva ersättning när folk går eller rider sönder spåren , än mindre ta betalt. Allemansrätten och de lagar som hör dit måste ändras så resursägarna får möjlighet att ta betalt och möjlighet att ta straffavgifter från dem som inte betalar.  Men det gäller ju även de markägare som har fina skogsvägar som är attraktiva för promenader o ridning.

OlgaMaria
2/28/17, 12:16 PM
#2

Här fanns en text om ämnet. Frivilliga avgifter är ju en bra lösning. Tror att många är villiga att betala en slant och kanske även stötta genom att att vara "medlem" och betala en årsavgift osv. 

https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Allemansratten/Avgifter-for-skidspar/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

landsbygdsbo
2/28/17, 12:24 PM
#3

Jovisst men för att kunna reglera det hela måste ju lagstiftningen gälla alla. Såväl spårläggare som dem som lägger ner tid o arbete på sina skogsvägar 😉

Så det enklaste vore att staten via skatten tar upp en allemansavgift som sedan fördelas per Ha o närhet till tätort.

OlgaMaria
2/28/17, 12:35 PM
#4

Fast nu pratar du ju om en massa människor som aldrig utnyttjar dessa längdspår eller naturområden. Det blir ju en väldigt mycket större politisk fråga. Men jag förstår din åsikt. Inte så säker på att jag tycker det är rätt väg att gå dock.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

landsbygdsbo
2/28/17, 12:46 PM
#5

men det är så en lagstiftning fungerar, för att skydda motionsspår så skriver lagstiftar anlagda spår, vilken en skogsbilväg också är….

Sedan har du problematiken med dessa stollar på cykel som dundrar fram på vägar i stigar( det problemet löser jag  med fin sprängsten..efter ngr punkor väljer de andra vägar o stigar)

tlover
2/28/17, 1:33 PM
#6

Valfri men frivillig slant, själv åker jag bara skogsskidor, till stor del för att närmaste längsskidspår är några mil bort men också delvis för att jag gärna "finåker"* eller tex kollar skador i min skog då jag åker skidor. Men jag skulle kunna tänka mig att bidra till ett elljusspår även om jag inte åkte där men jag skulle antagligen inte kunna ge mycket var gång.

* Finåker = åker för nöjes skull, inte för att komma någonstans, träna eller liknande, så det kan gå hur långsamt el snabbt som helst.

l'm back

Annons:
AnnaKarin
2/28/17, 5:18 PM
#7

Nu åker jag inte skidor överhuvudtaget längre men om jag skulle åka längd så skulle jag kunna tänka mig att betala för ett välpreparerat spår. Här i stan finns ett spår som läggs på konstsnö och där kostar det pengar att åka.

"Konstsnö:

1,5 km belyst konstsnöspår finns i direkt anslutning till Bollebergets skidstadion. 

Spåret är avgiftsbelagt för vuxna. Ungdomar upp till 17 år åker gratis.

Pris: 200:-/säsong eller dagkort 40:-"

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Jimmy.L]
2/28/17, 5:25 PM
#8

Sthlm stad har flera konstgjorda spår på idrottsanläggningar som är gratis att åka på. Är spåren inhägnat så tycker jag att en avgift inte är fel.

Upp till toppen
Annons: