Annons:
Läst 1029 ggr
[Nomen Nescio]
1/30/17, 11:43 AM

Alla skall spela?

En besviken idrottsförälder propagerar på SVT Opinion för breddidrott för alla inom lagsporterna (inte bara på pojk- och flicknivå), där även avbytarna skall garanteras lika mycket speltid som övriga i laget, bortsett från spel på elitnivå. "Avbytarbänkar bryter ned, skapar en utanförkänsla, gör unga människor ledsna, arga, osäkra. Såväl 18-åringar som 25-åringar blir kränkta", skriver pappan.

Fast inte ens i korpen lär alla få lika mycket speltid, och det skulle nog en revolution till för att idén genomförs i seriesystemet. Man kan ju ställa samma fråga inom en mängd andra sammanhang utanför eliten - varför får bara de mest musikaliska spela i den lokala orkestern, varför får inte alla som vill spela på kvartersteatern och varför får ortstidningen refusera min novell? Tyvärr är det nog så att hur gärna vi vill så är det inte alltid vi har talangen. Anser jag…

Annons:
[VSK]
1/30/17, 12:02 PM
#1

Så fungerar det i djurriket oxå men då så klart handlar det inte om sport. Jag tänker främst på "avelshingstarna" och hur det ser ut i det vilda.

[Jimmy.L]
1/30/17, 12:06 PM
#2

Spelar man i pojk-flicklag så ska alla självklart få spela lika mycket men i J18 eller högre upp är det bästa spelaren för dagen som ska spela. Sen har ju spelarna ofta kontrakt med klubbarna i den åldern.

[Nomen Nescio]
1/30/17, 12:12 PM
#3

Ja, sitter man på bänken när man är 25 år så har man ju haft ett antal år på sig att bevisa att man är kvalificerad! Jag minns hur det var när man var junior "på väg upp" och satt på bänken  i B-laget för att 35-åringar som gjort sitt i A-laget tog upp plats. Man tyckte ju att de gjort sitt, men inte kändes det orättvist - de var ju faktiskt fortfarande bättre…

[Jimmy.L]
1/30/17, 12:41 PM
#4

Exakt.

Upp till toppen
Annons: