Annons:
Etikettövrigt
Läst 2393 ggr
[Nomen Nescio]
2016-12-19 11:13

Nostalgi: spel, samlarbilder och sporttidningar

Inte minst så här års är ju olika sorters spel i ropet, även om de numera mest är digitala. Läste idag om ett gammalt sällskapsspel som hette Månvalla. Det minns jag inte, däremot en  variant som heter Jägersro, och det spelet lär fortfarande gå att köpa sextio år senare än det introducerades.

Tänkte att vi skulle bereda plats för prat om gamla spel med sportanknytning här, men för att inte ämnet skall bli för smalt kan vi ju även ägna oss åt gamla sporttidningar som Rekordmagasinet, Allsport, Match och Buster.  Synd att man inte sparade alla gamla årgångar av Rekordmagasinet - kompletta årgångar är hårdvaluta idag!

Och så har vi ju samlarbilderna - allt från de gamla Alfabilderna (som jag själv samlade på), till senare hockeybilder som det fanns en stor samlarmarknad för.

I den här tråden är det fritt fram att vältra sig i samlarnostalgi!

  • Redigerat 2022-05-16 09:23 av LosGinos
Annons:
[GIKmio]
2016-12-19 15:39
#1

Vilken trevlig tråd.. Jag blir nostalgisk av att tänka tillbaka till 80-talet och tidningen Buster.. Gillade främst Super-Mac, Bullen , Kid Cox och spökliraren.

[Nomen Nescio]
2016-12-19 15:56
#2

#1 De tidningarna smet nog under radarn för mig på grund av åldersskäl, men Buster har jag förstås hört talas om, och den har ju nu börjat ges ut i retroformat.

[Nomen Nescio]
2016-12-19 16:05
#3

Stiga gav ut det första hockeyspelet 1957. I mitt barndomshem införskaffades ett spel tidigt och fick gå varmt i diverse turneringar. Numera ser spelen annorlunda ut och spelet heter bordshockey, har eget förbund och det spelas turneringar och landskamper. Själv har jag nog inte spelat ett parti på fyrtio år, men jag har en bekant som spelat i officiella tävlingssammanhang. 

http://www.bordshockey.net/

[Jimmy.L]
2016-12-19 16:38
#4

#3 Hade både bordshockey och fotboll hemma när jag var grabb. 

Hockey kort samlade jag ett tag på både på NHL men även Elitserien som det hetta då.

[Nomen Nescio]
2016-12-19 16:50
#5

Jag minns plötsligt ett fotbollsspel som man spelade med sugrör där man blåste på bollar av bomull med för att få in bollen i motståndarmålet. Det kunde gå rätt hett till på barnkalasen- så länge man hade något kvar av andningen…

[GIKmio]
2016-12-19 17:49
#6

#2 Buster som hade en egen serie i tidningen var främst en tidning med fotbollsserier även om andra sporter ibland uppmärksammades. Bland alla serier fanns även reportage om dåtidens idrottsmän och mästerskap.. #4 Jag hade några samlaralbum från förlaget Semic, VM 1983, Elitserien 1984 och 1985. Vi var några killar som tävlade om vem som hade tjockast samlarbunt..

Annons:
[GIKmio]
2016-12-19 17:56
#7

Minns även att jag samlade på fotbollsbilder från engelska ligan. Jag samlade även när jag blev lite äldre och fyllde VM-albumen från 1990 och 1994. Sedan på 90-talet kom dom glansiga korten som inte gick att klistra fast. Istället fick man sätta dom i plastfickor..

[GIKmio]
2016-12-19 21:06
#8

Jag och min bror hade ett Stiga hockeyspel. Dessvärre slutade det oftast med att vi åkte i luven på varann..

[ludden]
2016-12-21 08:24
#9

Buster är en klassiker. #8 Det hände samma sak mellan mig och mina bröder. Fast ibland plockade vi bort vissa spelare för att göra det svårare.

[Nomen Nescio]
2017-01-04 14:18
#10

Svenne Rubins har gjort en låt med samlarbildsanknytning, "Finns det nån som har Des Moroney i dubblett?"

[Nomen Nescio]
2017-01-06 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja, det var då min vän, en gång för länge se´n… 😉

[GIKmio]
2017-01-06 23:30
#12

Mitt SIF.. hoppas kunna se en match i vinter.. om det blir riktigt kallt framöver så funkar naturis när man inte får hjälp att bedriva verksamheten på konstis..Tänk att detta gäng en gång i tiden vunnit fyra SM-guld..

[Nomen Nescio]
2017-01-06 23:35
#13

#112 Ja, hur illa det än är ställt idag för brukslaget kan ingen ta ifrån dem deras historia! 🏆

Annons:
[GIKmio]
2017-01-06 23:41
#14

#13 Helt rätt NN.. tyvärr styr pengar och vintervädret bandysporten numera.. Men inget kan ta Slottsbrons fyra SM-guld och fem SM-finaler ifrån dom..

[Carpinus]1
2017-02-10 20:55
#15

Lite bordshockeyhistoria från Riksidrottsmuseet.

[Carpinus]1
2017-03-19 06:57
#16

Aftonbladet skriver idag att "Åshöjdentecknaren" Reijo Stävenborg har gått bort i en ålder av 72 år.

I samma tidning tecknar Erik Niva "den sanna historien" bakom Åshöjdenböckerna och serieberättelserna om den fiktiva klubben inför 50-årsjubiléet i sommar.

[GIKmio]
2017-03-19 08:29
#17

Buster betydde mycket för mig i min barndom. Åshöjden och även en annan serie i Buster, IFK Trumslagaren, även den av Max Lundgren minns jag.

[Carpinus]1
2017-03-19 13:33
#18

Jag var lite "för gammal" när Åshöjden kom - hade jag varit tio år yngre hade jag nog också fastnat för boken.

[Carpinus]1
2017-04-19 09:15
#19

"Under två år har HIF-spelare besökt så gott som alla kommunens vårdboenden. Träffarna arrangeras av Idrottsmuseet, HIF och vård- och omsorgsförvaltningen" , informerar Helsingborgs kommun.

Och nu har även äldreboendet Fullriggaren i Råå  haft celebert besök av en administratör plus spelare från Helsingborgs IF,  samt Gustav Ahlbin från det lokala idrottsmuseet. Med sig, förutom sig själva, hade besökarna berättelser, bilder och idrottsredskap från förr, bland annat ett par fotbollsdojor från 1940-talet och en läderboll . 

Inte bara de boende utan även besökarna fick gott utbyte av träffen. De yngre spelarna från HIF fick under sammankomsten höra om spelare ur klubbens historia som de inte haft en aning om. Kanske är klubbarna i gemen dåliga på att tradera sin historia till nya generationer av spelare?

 https://www.hd.se/2017-04-17/hif-spelarnas-besok-vacker-sportminnen-pa-vardboendet

Dioramabyggare
2017-04-21 07:33
#20

Jag samlade på hockeyspelarbilder i "Samlarserien Hockey '73", bilder från de olika landslagen och de bilderna klistrade jag in i ett häfte ("Hockey 73") som kostade tre(!) kronor.

Fotboll var jag inte alls intresserad av, ändå kunnde jag då rabbla namnen på alla de allsvenska fotbollslagen "som ett rinnande vatten"☺️.

Annons:
[GIKmio]
2017-04-21 08:25
#21

Jag har sett på Tradera och liknande att det ibland finns hockeybilder från 1950-talet. Det finns många samlare så buden är nog flera..

[Carpinus]1
2017-09-08 19:21
#22

Han man 40 669 bilder, tröjor, skor, bollar och annat med Platinianknytning i sitt egna Platinimuseum och dessutom bytt efternamn till Platini - då kan man nog förmodas vara ett verkligt Platinifan. Trots Platini den förstes något nedsolkade rykte efter diverse UEFA-affärer så fortsätter han att vara Philippos Stavrou Platinis (den andre)  stora idol. PSP är övertygad om att den före detta UEFA-pampen är ren som snö men avsattes genom en kupp. Ja ja…🤐

https://www.svt.se/sport/fotboll/har-ar-platinis-storsta-fan-det-var-en-kupp/

[Jimmy.L]
2017-09-28 13:57
#24

Härlig läsning måste jag säga.

[Carpinus]1
2017-09-28 14:10
#25

#24 Ja, alla föreningar borde ha en Jimmy….👍

[Carpinus]1
2017-10-21 21:16
#26

Sverre samlar på tipskuponger från NorskTipping och har över tusen olika i samlingen. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/samlerne/1x2-og-hub-sverre-samler-paa-tippehistorie/a/24080592/

[Göstage]
2020-04-15 11:15
#27

Idrottsmuseet i Göteborg har det kämpigt, men där är coronapandemin inte ensam orsak till problemen.

"Idrottsmuseet i Göteborg dras åter med stora ekonomiska problem. Två anställda har sagts upp och årets upplaga av prestigefyllda Hall of Fame där stans största idrottsutövare och ledare hyllas ställs troligen in."---

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/idrottsmuseets-ekonomiska-kris-hotar-årets-hall-of-fame-1.26789974 (ej betalartikel i nuläget)

Annons:
[Göstage]
2020-09-01 09:49
#28

Priserna på sportmemorabilia är snart lika hutlösa som priset på spelarna…

"Dokumentären The Last Dance har gjort att priset på Michael Jordan-memorabilia skjutit i höjden.

Nu har ett samlarkort på basketlegendaren sålts för rekordpris."---

"Auktionsfirman Heritage, som hade hand om budgivningen, trodde att priset skulle landa på strax under miljonen – men efter 53 bud från 20 olika budgivare såldes kortet till slut för hutlösa 3,6 miljoner kronor.

Enligt Marketwatch ska priset vara rekordhögt, tidigare hade det dyraste Jordankortet sålts för omkring 826 000 kronor."---

https://www.gp.se/sport/michael-jordan-samlarkort-s%C3%A5lt-f%C3%B6r-rekordsumma-1.33496738

[Göstage]
2020-12-12 11:17
#29

Ett samlarkort på Wayne Gretzky har sålts på internetauktion för elva miljoner kronor, skriver TT.

Wayne Gretzky har satt närmast oräkneliga rekord inom ishockeyn. Och nu kommer ett till – för mest värdefulla hockeysamlarkort. Ett samlarkort på den kanadensiske
  • Redigerat 2020-12-12 11:18 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-26 23:28
#30

Historikern Torbjörn Andersson gav förra året ut boken "Fotbollens kuriosakabinett- fotbollens historia genom prylarna", där han med hjälp av samlarbilder, matchtröjor och andra artefakter skildrar fotbollens historia.

Fotboll är den sport som har flest utövare i Sverige. Passionen för stora klubb- och landslagsturneringar är enorm. Nu vill fotbollsforskaren Torbjörn Andersson höja intresset även för sportens kulturarv. Tillsammans med fotografen Edvard Koinberg har han dammsugit Sverige efter affischer, skor, spel, leksaker och andra prylar som speglar fotbollens 130 år långa historia i landet. Resultatet är nya boken Fotbollens kuriosakabinett- Svensk fotbolls kulturarv i ord och bild.
[Göstage]
2022-02-27 08:49
#31

Tvillingarna Gustafsson i Piteå samlar på hockeykort och har över 23 000 bilder. Dyrgripen i samlingen är Wayne Gretzkys rookiekort som de slantade upp 39.000 kronor för, enligt SVT Norrbotten. Den som följer Antikrundan känner nog igen tvillingarna från ett inslag när programmet spelades in i Luleå.

De är tvillingar, arbetskamrater och bor ihop. Föga överraskande delar Andreas och Simon Gustafsson i Piteå även samma favoritintresse. Bröderna samlar på hockeykort och har över 23 000 bilder. Men det är inte bara vintagekort på Wayne Gretzky och Jacques Plante som sticker ut – de har till och med lagt rabarber på is från Connor McDavids NHL-debut.
Cojimar
2022-06-05 17:47
#32

#30 Vetenskapsradion historia träffade i november förra året historikern Torbjörn Andersson på Riksidrottsmuseet och tittade bland annat på Alfabilder och Nacka Skoglunds matchtröja i fotbollens kuriosakabinett.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Samlarbilder och pokaler berättar historien om fotbollens roll i den svenska kulturhistorien. Vi bläddrar i Fotbollens kuriosakabinett, och undersöker ...
Fornöga
2022-07-26 14:38
#33

Ett baseballkort i nyskick från 1952 föreställande baseballegendaren Mickey Mantle säljs på auktion nästa månad och beräknas gå för en rekordsumma- det värderas till 100 miljoner i dagsläget.


Re:tired.

Ett baseballkort från 1952, i nyskick, kan slå rekord när det auktioneras ut nästa månad. Kortet föreställer baseballege
Fornöga
2022-08-29 06:31
#34

#33 Slutpriset blev motsvarande 135 miljoner.


Re:tired.

Ett baseboll-samlarkort har sålts för 135 miljoner kronor. Det är den högsta summan någonsin för ett stycke sport-memorabilia.
Annons:
Fornöga
2023-01-06 11:36
#35

Häromdagen kom jag att tänka på Sportjohan i Olsfors. De sålde idrottsutrustning med en imponerande bredd, från friidrottsredskap till sportsockor, och det var spännande att bläddra i deras kataloger. Nu är företaget borta sedan sekelskiftet, men deras historia lever än.


Re:tired.

SPORTJOHAN. I dag är sportindustrin en av de mest globaliserade industrierna där gymnastikskor och matchtröjor...
  • Redigerat 2023-01-06 11:39 av Fornöga
GikMio
2023-07-27 12:14
#36

Vi nämnde hockeyspel tidigare.Hösten och vintern när jag gick på konfirmandundervisning så kom många tidigare dit då vi spelade pingis i kyrkans barn-och ungdomslokaler. Men även hockey- och fotbollsspel. Undrar om dagens barn och ungdomar provat på det, mer än på skärm numera.

Fornöga
2023-07-27 13:34
#37

#36 Finns väl en del spelare även i yngre åldrar som är aktiva. Jag känner en som deltagit i bordshockey-SM, där det finns spelare i alla åldrar.

(Det finns faktiskt en bordshockeysida på iFokus, även om den i det närmaste nog är insomnad.)


Re:tired.

bordshockey, hockeyspel, sbl, turnering, hockey, ishockeyspel, tumba, stiga, tranås,
  • Redigerat 2023-07-27 13:38 av Fornöga
GikMio
2023-07-27 17:40
#38

På 80-talet var det vanligt när vi var bortbjudna att efter middag och kaffe plocka fram Trivial Pursuit ( endast TP för många ) Ett spel med frågor i olika ämnen bland annat sport/fritid. Jag vill minnas att det gjorde en version endast om sport också.

Fornöga
2023-07-31 14:09
#39

GP uppmärksammar i en betalartikel italienaren Gianni Bellini som har över tre miljoner fotbollsbilder värda över elva miljoner kronor därhemma.


Re:tired.

Han beskrivs som samlarvärldens konung och har fotbollsbilder för över 11 miljoner kronor i sitt hem. GP begav sig till San Felice sul Panaro och lät Gianni
GikMio
2023-07-31 14:55
#40

Tog ingen bild. Men såg idag att dom hade en hög av sällskapsspelet "Färjestadspelet" på Coop till försäljning. Det ska jag jag reta alla frölundaiter och leksingar jag känner med att gå just det stället inne på Coop så finns det något för er 🙂

Fornöga
2023-08-02 19:23
#41

Inte utan att man ångrar att man inte behöll sina gamla Alfabilder…
Saxat ur Aftonbladet livsstil:

"Sportbilder. Woow för gamla sportkort! Här är Alfabilder som följde med tablettaskar, mellan 1948 och 1961. En del kort är värda mer. De hetaste kom i samband med VM i fotboll 1958 i Stockholm. Ett drygt 30-tal Alfabilder på spelarna i den svenska VM-truppen till VM i fotboll 1958 + 10 bilder på spelarna i den brasilianska VM-truppen inklusive Pelé hade ett utrop på 5 000 kronor i augusti hos Crafoord auktioner i Lund. De klubbades för 228 000 kronor. Och en enda Alfabild på Pelé klubbades i slutet av november för 256 000 kronor, utropet var 175 000 kronor hos Crafoord auktioner i Lund. Det var en månad innan Pelé dog. Undrar vad värdet är i dag?"


Re:tired.

Aftonbladets retroexpert Lotta Reberg tipsar hur du gör riktiga klipp på sommarens loppisar och auktioner.
Annons:
Upp till toppen
Annons: