Annons:
Etikettskidsport
Läst 1769 ggr
[Nomen Nescio]
10/13/16, 11:56 AM

Längdskidor: Therese Johaug fast i dopingtest

För fjorton dagar skrev journalisten Lasse Anrell en krönika om sina dopingmisstankar mot norska längdskidåkare, inte minst Therese Johaug, och blev grundligt avskydd för det i Norge.

Nu visar det sig att Johaug fastnat i en dopingkontroll med det anabola medlet Clostebol i kroppen. Hon säger sig ha använt en salva med denna substans för munsår på grund av solbränna och fått klartecken från den norske landslagsläkaren att använda det.

Expressens reporter Ludvig Holmberg skriver att cyklisten Stefano Agostini som  åkte fast för samma substans som Therese Johaug skyllde på en hudkräm, men blev avstängd i 15 månader. Det uppges att Clostebol användes flitigt i Östtyskland under deras storhetstid inom idrotten. Mer om medlet här.

  • Redigerat 5/16/22, 9:11 AM av LosGinos
Annons:
[VSK]
10/13/16, 12:04 PM
#1

Jag läste Lasses krönika. Tänk att han fick rätt.

[Nomen Nescio]
10/13/16, 12:12 PM
#2

#1 Ja, norsk skidsport är starkt ifrågasatt redan tidigare. Anrell var ute på rätt sida om den här senaste  nyheten och krönikan lär läsas med ännu större intresse nu…

[PeterTM]
10/13/16, 12:13 PM
#3

Ja vad ska man säga, jag är inte förvånad. Kanske skulle man tänka efter två gånger som elitidrottare och använda exempelvis ringblommesalva mot såna problem istället för en salva med anabola steroider i? Bara en tanke …

[Jimmy.L]
10/13/16, 12:14 PM
#4

Tråkigt att idrottare fuskar och sedan ljuger när dom åker fast.

[Nomen Nescio]
10/18/16, 9:47 AM
#5

Kändes svårt att se den annars så spralliga Therese Johaug storgråta sig igenom presskonferensen, och man vet inte vilket ben man skall stå på i dopingfrågan. Inte heller journalister och experter tycks riktigt kunna besluta sig för hur vilket straff det bör bli, eller ens om hon skall bestraffas. Och ett internationellt skidpolitiskt storbråk verka ofrånkomligt…

[Nomen Nescio]
10/19/16, 11:39 AM
#6

Johaug har stängts av i två månader av Antidoping Norge i väntan på slutlig dom. Innebär att hon till att börja med missar världscupspremiären bland annat. Nämnden klargör att hon inte kan fråntas egenansvaret, samtidigt som man inleder en utredning av den tidigare landslagsläkaren.

Ett av märkligheterna som framkommit är att Johaug inte testades under en period av fyra månader före det positiva provet, vilket nog får ses som ett långt mellanrum i dagens toppidrott.

Annons:
[Jimmy.L]
10/19/16, 12:00 PM
#7

#6 På tiden, tycker hon borde ha stängs av redan när man upptäckte provsvaret.

[VSK]
10/19/16, 12:02 PM
#8

#6

Ja fyra månader utan att testas är ofantligt lång tid. Injicerad Anabola Steroid kan finnas kvar 2-3 månader. Tablettform något mindre läste jag senast igår.

Och den norske professorn i idrottssociologi, Jan Ove Tangen vill tillåta doping. Jag vet inte om hans tycke kom påpassligt eller om det var en ren slump.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-experten-vill-nu-tillata-bloddoping/

[VSK]
10/20/16, 9:15 AM
#9

Börjar det klarna nu månne. 

Läpparna har väldigt tunt skinn. Smörjer man där så får man anta att kroppen tar upp dess salvas innehåll betydligt lättare. 

Italienska läkare säger att den aktuella salvan inte hjälper för det tilltänkta ändamålet om man smörjer in läpparna. 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23750071.ab

Är salvan en täckmantel för intag nån annanstans på kroppen och annat medel med samma innehåll?

[Nomen Nescio]
10/20/16, 9:32 AM
#10

#9 Precis - din fundering på slutet är ju något man funderar över! Hoppas att det går att utreda till grunden, om det utmynnar i ett frågetecken kommer det att bli "ansträngt läge" lång tid framöver inom internationell skidsport…

[VSK]
10/20/16, 11:08 AM
#11

#10

Jupp.

[Jimmy.L]
10/20/16, 11:29 AM
#12

Norge måste lägga fram korten på bordet nu.

[VSK]
10/20/16, 11:38 AM
#13

#12

Och all Lypsyl ☝️

Annons:
[Nomen Nescio]
10/20/16, 12:07 PM
#14

Norge verkar ha tagit ställning - man tycks stödköpa Johaugprodukter. "Varumärket Johaug har aldrig varit starkare" säger hennes manager… 🤔

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tjanar-storkovan-pa-johaug-skandalen/

[PeterTM]
10/20/16, 12:14 PM
#15

#14 Det är politik i idrotten också, norskarna inser naturligtvis vilket oerhört prestigetapp det skulle vara att förlora en given vinnare som Duracellkaninen Johaug 😉

[VSK]
10/20/16, 12:17 PM
#16

#14

Jag läste nån artikel härom dagen om att norska folket är hjärntvättat. Orkar inte leta rätt på artikeln, men när jag läste den så tyckte jag att det var väl ändå lite väl magstarkt att kalla de för hjärntvättade.

Idag läser man att som du säger de stödköper Johaugs produkter trots att bevis finns för otillåtna medel i hennes kropp. Märkligt det där. 

Detta visar ju intet annat än att de gillar henne som person och inte en ren idrott. Jag har full förståelse för att man kan gilla en person även om denne trampat snett, men att köpa hennes produkter enbart för att hon torskat är lite märkligt.

[VSK]
10/20/16, 12:18 PM
#17

#15

Batterierna kanske behöver bytas ut 🙂

[Nomen Nescio]
10/20/16, 12:21 PM
#18

#15 #16 Ja, man ser ju att hon blivit ett "varumärke" - hon är kanske för norrmännen något av vad Stenmark var här hos oss på sin tid, och då kan det vara svårt att ta till sig vad det handlar om. Många ville ju ha henne frikänd på stående fot…

[VSK]
10/20/16, 12:36 PM
#19

#18

Jodå jag tror jag förstår. Antagligen så hade jag varit för ung för att idag veta hur jag hade reagerat om "stenis" torskade för nåt. Förhoppningsvis så hade jag reagerat på samma sätt som jag gör idag mot det som nu hänt med Johaug. Jag gillar Johaug. Har alltid gjort det. Men bara för det så skulle jag knappast börja köpa hennes produkter nu, när jag inte gjort det nån annan gång förut heller. 

Johaug vet ju om att det är hon som har ansvar för vad som kommer i hennes kropp. Det har hon själv sagt vid intervjuer. Så det spelar ju liksom ingen roll om man gillar henne eller inte då hon brustit med sitt kontrakt. Sportsligt sett alltså. 

Detta gäller ju även om hon blev lurad med salvan eller om hon visste om innehållet. Visste hon om innehållet, eller att salvan döljer nånting så är det ju än värre. Då sjunker hennes status med raketfart i mina ögon.

[Nomen Nescio]
10/28/16, 4:09 PM
#20

Johaug säger i ett nytt uttalande att hon tycker att det är konstigt att folk inte tror på henne. Saken är väl den att man tror betydligt mer på henne än vad man skulle ha gjort med en estnisk eller polsk skidåkare i samma situation? Vi är nog många som gillar henne som åkare och person, men alla bör ju bedömas efter samma måttstock. 

Friidrottaren Aregawi dömde vi (för?) snabbt mycket hårdare än Johaug, och trots att hon blev fri att tävla fick hon inte ställa upp för Sverige i OS. Även Aregawi stred för sin  sak, men hon ifrågasatte inte sin avstängning. Johaug tycks ha ansett att hon borde vara fri att åka direkt, vilket i så fall nog skulle vara unikt inom idrotten. (Fast i de senaste intervjuerna verkar hon ha tänkt om och säger nu att hon tar det straff hon får, även om hon anser sig oskyldig.)

Annons:
[Göstage]
2/6/22, 10:28 AM
#21

Det fokuseras i internationell media på Johaugs dopingärende fortfarande efter hennes OS-seger 2022, noterar man i Norge.

ZHANGJIAKOU (VG) «Beijings første gullmedalje vunnet av dopingdømte Therese Johaug», har den britiske storavisen The Guardian som tittel etter Johaugs triumf på 15 kilometer fellesstart med skibytte.
[Göstage]
3/4/22, 2:08 PM
#22

Therese Johaug har meddelat att hennes tremil i morgon i Holmenkollen blir slutet på tävlingskarriären. Hoppas att Frida Karlsson är mogen att axla manteln nästa år!

Therese Johaug lägger av med längdskidor. Lördagens tremil blir hennes sista i karriären. ”På många sätt känns det som a
  • Redigerat 3/4/22, 2:10 PM av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: