Annons:
Läst 690 ggr
[Nomen Nescio]
9/14/16, 6:57 AM

Ditt bästa idrottsminne?

Vilket är ditt allra bästa idrottsminne? Det kan vara något du själv utfört på tävlingsbanorna  eller en prestation du sett, live eller på TV. Ordet är fritt!

Annons:
[VSK]
9/14/16, 7:10 AM
#1

Vilket mitt bästa idrottsminne är nog för mig omöjligt att svara på skulle jag tro. Men ett minne som satt sig kvar är när jag var på SM-final mellan VSK Bandy och Sandviken, och detta var på Studenternas IP, Uppsala. och mitt i folkhavet på plan mark (ej läktarna) så såg jag Håkan Södergren av alla. Detta var före matchen.

Jag visste väl att han gillade riktig sport 🙂

Men det som gör att jag kommer ihåg detta är att jag tänkte: guuuuu vad kort han är, ska han se nåt så måste han stå längs fram närmast bandyplan 😃

[VSK]
9/14/16, 7:24 AM
#2

Ett annat minne som jag aldrig heller kommer att glömma är när vi var och kollade på Bollnäs - VSK Bandy. På den tiden så var det alltid smockat med folk där uppe, så vi stod lite på kortsidan för att ens få en chans att se bandyplan. 

Jag som vanligt pratade med folk till både höger och vänster. Hann t.o.m att prata en del med korvgubben bredvid oss (då jag själv varit korvgubbe en gång i tiden).

Bredvid oss så står två herrar vars jag tror var kompisar. Ena herren hade flytande Helly Hansen med sig, dvs en flaska Whiskey. Han gjorde inget större väsen ifrån sig utan hade fullt schå med att träffa mun.

VSK bandy gjorde en riktigt bra första halvlek och ismaskinerna rullade ut på plan vid paus. Då står den där mannen med flaskan i handen och kisar och kisar och kisar ut på isen samtidigt som han vinglar och knappt kan stå på benen och försökte följa spelet, och frågar vad det står.

Då säger den andra mannen nåt liknande: är du helt jävla dum i huvudet, det är paus och det där är ismaskiner, och inga spelare (nåt sånt) 😂

Dessa två händelser lär jag nog aldrig glömma.

[Jimmy.L]
9/14/16, 7:56 AM
#3

FC Köpenhamn - Djurgården i UEFA - Cupen i Köpenhamn, Runt 5.000 Djurgårdsfans på plats i Köpenhamn och det var verkligen en fest på läktaren och på stan.

Guldmatchen mot Elfsborg 2002. Över 60 bussar på Valhallavägen tidig morgon tog en till Borås  och 11.000 Djurgårdsfans på plats fick se Djurgården ta SM-guldet.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 7:53 AM
#4

Mitt bästa idrottsminne härrör sig från den 27 juni 1959, och då är det inte svårt att lista ut att det är ett radiominne som gäller tungviktsmötet i boxning mellan Ingemar Johansson och Floyd Patterson och kampen om mästarbältet. (På den tiden fanns bara WBA:s bälte, idag är det flera organisationer som har egna upplagor.)

Jag själv väcktes mitt i natten medan de äldre lyssnat på radioutsändningen från radio Luxemburg hela natten med bland annat Pekka Langer i studion. Det blev korv och bröd som nattamat, och när matchen kom igång fick Lars Henrik Ottosson referera hur Ingemar Johansson blev världsmästare.

Man kunde knappt vänta på nästa dag, då vi ungar samlades hemma hos en kamrat som hade boxhandskar och sandsäck, det var många som drömde om att bli boxare just då!

Numera är jag inte alls intresserad av boxning eller andra kampsporter, men då var det stort - fast egentligen kanske det var lika spännande med möjligheten att få gå upp den tiden på dygnet…

[VSK]
9/15/16, 8:12 AM
#5

#4

Jag är 70-talist, men minns när jag var liten så var det poppis med mormor och morfars radio vars man kunde lyssna på Radio Luxemburg med.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 8:23 AM
#6

#5 Utsändningen på Radio Luxemburg hade sina speciella skäl den gången. Sveriges Radio vägrade att sända boxningsreferat, så därför hade Philips hyrt in sig på RL (med reklam på svenska och allt!). Det var enda gången Radio Luxemburg de sände på svenska skulle jag tro. Redan året efter hade Radiotjänst rivit upp sina principer och sände returmatchen, som Floyd ju vann.

Annars lyssnade vi mycket på Radio Luxemburg - det fanns ju knappt någon musik för ungdomar på svensk radio då (innan Klas Burling fick chansen). Inte minst lyssnade man på Top Twenty på söndagskvällarna.

Annons:
[VSK]
9/15/16, 8:59 AM
#7

Kanske en dum fråga men finns Radio Luxemburg kvar?

[Nomen Nescio]
9/15/16, 9:15 AM
#8

#7 Nej, de lade ner 30 december 1992.

[VSK]
9/15/16, 9:21 AM
#9

😂

Ok jag erkänner väl då. Jag har inte sån koll på radiokanaler 🎧

[Nomen Nescio]
9/15/16, 9:31 AM
#10

#9 Vi hade ju några svenska radiostationer också - piratradioskeppen Radio Nord och Radio Syd. Flera dåtida kända radioprofiler började karriären på Radio Nord.

Och sedan fanns Radio Carolina, ett annat piratradioskepp som sände på engelska och konkurrerade med Luxemburg i popularitet.

Fast nu är vi en bit från bästa idrottsminnet…

[VSK]
9/15/16, 9:41 AM
#11

😃

Upp till toppen
Annons: