Annons:
Läst 1501 ggr
[GIKmio]
9/6/16, 6:53 PM

Paralympics i Rio 2016

Dags för Rio igen. Nu är det dom stora kämparnas spel. Dom som saknar ben, fötter, händer och syn bland annat.. Nu hoppas vi på svenska framgångar..

Annons:
[GIKmio]
9/6/16, 7:03 PM
#1

Simmerskan Maja Reichard blir svensk fanbärare vid invigningen imorgon, och eftersom hon är helt blind behöver hon en ledsagare.. Vem det blir kommer att bli en överraskning, enligt Sportbladet.

[GIKmio]
9/7/16, 5:44 PM
#2

Sveriges största medaljhopp i Rio enligt Sportbladet

[GIKmio]
9/7/16, 6:02 PM
#3

Gevärskytten Jonas Jacobsson, 51 år, är en verklig veteran. Han debuterade redan i Paralympics 1980! Strax efter födseln konstaterades att Jonas hade en förlamning som skulle göra honom rullstolsburen resten av livet.

[Nomen Nescio]
9/8/16, 7:05 PM
#4

Mitt under Paralympicsspelen kommer nyheten att en av våra mest folkkära handikappidrottare under alla år, Bengt "Fimpen" Lindberg, har gått ur tiden i en ålder av 60 år.

[Nomen Nescio]
9/10/16, 2:23 PM
#5

#1 Fanbäraren fixade första medaljen när hon tog hem ett brons på 100 meter ryggsim.

[Nomen Nescio]
9/11/16, 7:17 PM
#6

Medalj igen - Joackim Norberg tog silver på 25 meter precisionsskjutning.

Annons:
[Nomen Nescio]
9/12/16, 2:10 PM
#7

Karl Forsman från Östersund blev förste svenske guldmedaljören genom seger i finalen på 100 meter bröstsim i klassen SB5.

[Nomen Nescio]
9/12/16, 10:46 PM
#8

Anna-Carin Ahlquist tog Sveriges fjärde medalj genom att vinna sin bronsmatch i bordtennis.

[Nomen Nescio]
9/13/16, 6:07 AM
#9

#5 Maja Reichard tog ytterligare en medalj, den här gången silver i 50 meter frisim.

[Nomen Nescio]
9/13/16, 7:10 PM
#10

En riktig skräll: de fyra första i finalen på synskadades 1500 meter i Paralympics sprang snabbare än segrartiden på distansen i Rio-OS…

[Jimmy.L]
9/13/16, 7:18 PM
#11

Hur funkar fotbollsmatcherna? Såg att samtliga  spelare hade ögonbindel när dom spelade. Sitter det en pingla i bollen?

[VSK]
9/13/16, 7:27 PM
#12

Vilken kanal kan man se detta på?

[Jimmy.L]
9/13/16, 7:27 PM
#13

#12 SVT, och SVT play.

Annons:
[VSK]
9/13/16, 7:28 PM
#14

#13

Tack.

[Nomen Nescio]
9/13/16, 7:35 PM
#15

#11 Ja, det är en pingla i bollen, och publiken måste till skillnad mot den vanliga fotbollen vara tysta. Målvakten är seende. Här finns presentation av de olika idrotterna - kolla under femmannafotboll.

[Jimmy.L]
9/13/16, 7:37 PM
#16

#15 Tack.

[Nomen Nescio]
9/13/16, 7:52 PM
#17

#10 Fast förklaringen sägs vara att 1500 meter för herrar i OS var ett rävspel, medan man körde för fullt i Paralympics.

[Nomen Nescio]
9/14/16, 6:20 AM
#18

Precis som i OS verkar det vara en kvinnlig simmare som står för de flesta svenska medaljerna. Nu har Maja Reichard tagit en tredje medalj, den här gången ett brons i 100 meter bröstsim.

[VSK]
9/14/16, 6:37 AM
#19

Grattis till hennes tredje medalj.

[Nomen Nescio]
9/14/16, 7:00 AM
#20

"Det är fem år sen hon blev trampad av en häst, föll svårt och fick en skallfraktur som förändrade hennes liv. Louise Etzner Jakobsson trodde själv aldrig att hon skulle tävla igen. Nu står hon med ett Paralympicsbrons om halsen efter dressyrens individuella moment Grade III och sitt livs kanske bästa ritt med hästen Zernard. ”Det tog ett tag innan det gick in. Va?! Har jag vunnit medalj”, säger hon till SVT Sport."---

Annons:
[VSK]
9/14/16, 7:03 AM
#21

#20

Snacka om framgångssaga 🙂

Eda
9/14/16, 7:41 AM
#22

Känner ni till den rörande historien om guldmedaljören Tatyana McFaddens livsberättelse. Om hur hon som nyfödd med ryggmärgsbråck lämnades på ett barnhem i Ryssland och hur hon adopterades av en amerikanska. http://www.dn.se/arkiv/sport/spelens-osannolika-drottning/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
9/14/16, 7:42 AM
#23

Idag får vi hålla tummarna för Helene Ripa kl.14.40!
http://www.dn.se/…/starten-avgor-om-helene-ripas-skidguld-…/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
9/15/16, 9:57 PM
#24

#23 Ripa slutade femma, fyra tiondelar från brons.

På fredag spelar Emil Andersson och Linus Karlsson final i bordtennisens lagtävling.

[VSK]
9/15/16, 10:02 PM
#25

Då får vi hålla tummarna. 

👍

AnnaKarin
9/15/16, 10:30 PM
#26

Vilka fantastiska kämpar det finns!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
9/15/16, 10:37 PM
#27

Ja, verkligen imponerande 👍

Annons:
[GIKmio]
9/15/16, 10:39 PM
#28

#26 Håller med ! Såg några timmar under kvällen på rullstolstennisen som var mycket sevärt.

Eda
9/15/16, 11:19 PM
#29

Vet någon om Alex Öhgren kommer att spela bordtennis? På de sidor jag sett står det eventuellt Alex Öhgren på flera ställen.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
9/16/16, 8:16 AM
#30

#29 Alex Öhgren har spelat och åkte ut i individuella åttondelsfinalen. Att det står "eventuellt" kanske har att göra med att spelschemat tryckts i förhand innan man vet om deltagaren avancerat ? Det brukar stå så  i grenar med svenskintresse.

[Nomen Nescio]
9/16/16, 10:11 AM
#31

En av alla dessa fantastiska Paralympicsdeltagare…

"Världen häpnar över bilderna på paralympiern Ibrahim Hamadtou. Så gör även den svenske bordtennisikonen Jan-Ove Waldner.

– Det är sjukt. Man tänkte: "Det där är inte möjligt", säger Waldner.

Ibrahim Hamadtou kastar upp bollen högt upp i luften och får till en hårt underskruvad serve. Inga konstigheter där. Förutom det faktum att han kastar upp bollen med tårna och har sitt racket i munnen."---

"Ibrahim Hamadtou, 43, förlorade båda sina armar i en tågolycka när han var tio år gammal. Men redan tre år efter olyckan valde han att börja spela bordtennis.

Under åren utvecklade han sin egen stil och trots att han saknar armar så kan han spela genom att hålla sitt racket i munnen – och kasta upp bollen med ena foten.

– All skepsis som jag har mött under åren har bara gjort att jag tränar mer, säger Hamadtou till The Sydney Morning Herald."---

Expressen

[Nomen Nescio]
9/16/16, 4:44 PM
#32

Louise Etzner Jakobsson och hästen Zernard har tagit ännu en medalj, nu brons i dressyrens kürfinal.

Det var Sveriges åttonde medalj hittills, och ytterligare en väntar ju i lagfinalen i pingis. Kommer första guldet där?

[Nomen Nescio]
9/16/16, 10:12 PM
#33

#24 Killarna i bordtennisens lagturnering rådde inte på Ukraina i finalen, men en fin silvermedalj blev det, den nionde svenska medaljen. Ännu saknas dock det åtråvärda guldet…

[Nomen Nescio]
9/17/16, 2:57 PM
#34

Sara Reichard bara ångar på i simningen och har nu tagit sin fjärde medalj., Den här gången blev det ett silver i 200 meter medley.

Om några minuter spelar svenskorna bronsmatch  i bordtennisens lagtävling.

Annons:
[VSK]
9/17/16, 3:51 PM
#35

Låter som en mkt trevlig dag idag. Själv så tittar jag på Edsbyn - Bollnäs i finalen. Funkar det med. ☝️

[Nomen Nescio]
9/17/16, 5:41 PM
#36

Det blev ingen medalj för pingistjejerna, och eftersom det är sista tävlingsdagen idag lutar det väl åt att Sverige tar tio Medaljer i detta mästerskap, vilket i så fall är en mindre än vad det blev i OS. Fast i OS blev det ju några guld, vilket svenskarna inte verkar få i Paralympics.

[VSK]
9/17/16, 5:55 PM
#37

Men bra gjort ändå av lilla Sverige.

[Nomen Nescio]
9/17/16, 6:19 PM
#38

#37 Absolut!

[VSK]
9/17/16, 6:20 PM
#39

🙂

AnnaKarin
9/17/16, 11:06 PM
#40

Ett guld blev det väl i Simning, herrar ?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
9/17/16, 11:08 PM
#41

Japp, Karl Forsman tog ett guld på 100 m bröstsim.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
[VSK]
9/17/16, 11:46 PM
#42

Härligt 👍

[Jimmy.L]
9/18/16, 8:13 AM
#43

Tråkigt med cyklisten som kraschade och avled igår.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article23543410.ab

[Nomen Nescio]
9/18/16, 8:16 AM
#44

#43 Så sorgligt…

[VSK]
9/18/16, 8:49 AM
#45

Uasch,, 😕

AnnaKarin
9/18/16, 9:09 AM
#46

#43 😕

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Nomen Nescio]
9/18/16, 10:29 AM
#47

Funderar lite grann över det här med överbudssystemet mellan de kommersiella kanalerna om TV-rättigheterna, samtidigt som Paralympics lämnas till Public Service att ta hand om.

Tänk om man kunde sälja de två arrangemangen i ett paket, så att den som köper rättigheterna till OS även förband sig att sända Paralympics! Fördelen vore att mer pengar skulle komma handikappidrotten till del i form av avtal och TV-reklam. Dessutom skulle det kunna bromsa upp det skenande överbudsförfarandet på OS-sändningarna om kanalerna tvangs ta större ansvar för en helhet. 

Om den som köper paketet inte har resurser att sända båda evenemangen så skulle de kunna tillåtas överlåta sändningen av Paralympics  till publika kanaler, men i så fall stå för kostnaderna för dessa sändningar.  

Redan nu finns det ju samordning mellan OS-presidiet  och handikapprörelsen om arrangörsorter, så det borde inte vara omöjligt att även samverka om TV-rättigheterna.  Det gäller "bara" att få bort de OS-delegater som är med för egen vinning och inte vill se inbromsade överbud…

[Jimmy.L]
9/18/16, 11:14 AM
#48

#47 Internationella olympiska kommittén och Internationella paralympiska kommittén är skilda organisationer. 

Därför skiljer sig TV-rättigheterna mellan dom.

Annons:
[VSK]
9/18/16, 12:08 PM
#49

Jag har alltid trott det var samma organisationer. Men man lär sig nåt nytt var dag, eller månad.

[Nomen Nescio]
9/18/16, 1:01 PM
#50

#48 Jo, jag vet!  Det är därför jag som sagt skulle vilja se ett  samarbete dem emellan om TV-råttigheterna.

[VSK]
9/18/16, 1:03 PM
#51

Varför måste alltid para vara efter för. Jag tycker det borde vara tvärsom, att de är de som får börja OS istället. Vore en fin gest.

[Jimmy.L]
9/18/16, 1:42 PM
#52

#50 Allsvenskan i fotboll delar heller inte med SHL. Varje arrangör jobbar ju med att säkra så mycket pengar som möjligt till sina evenemang.

#51 En kostnadsfråga och IOK beslutar ju vilket land OS ska gå i, där efter kan Paralympic planera sin evenemang i samma land.

[VSK]
9/18/16, 1:50 PM
#53

Okies

[Nomen Nescio]
9/18/16, 2:06 PM
#54

#50 Självklart! Det som retar mig mest är att kommersiella kanaler kan strunta i evenemang som Paralympics. Om SVT lägger bud på OS (vilket numera nog är chanslöst) måste de i sin budget även ta hänsyn till att ha pengar över till Paralympics. Det behöver inte Viasat t.ex., de tar ut det kommersiellt gôttaste och öser ut reklam. Marknaden, ja visst…

Allsvenskan och SHL är ju mer jämbördiga i styrka än OS och Paralympics och kanske inte kan jämföras på samma vis. Sedan vet jag givetvis att alla ser till sina egna intressen, men jag tycker att det kan vara en tankeväckande frågeställning.

[Jimmy.L]
9/18/16, 2:21 PM
#55

#54 Förstår det, tyvärr handlar det ju om att dra in så mycket pengar som möjligt.

Allsvenskan drar in mer pengar på TV avtal än SHL.

Annons:
Eda
9/19/16, 9:00 AM
#56

Hej!
Jag håller på att göra ett sammandrag för svenska medaljresultat på min Facebooksida, jag tror att jag missat en. Kan någon hjälpa mig och i så fall skriva vem och om jag skrivit något som är fel.

Medaljresultat för svenska spelare:

GULD: Karl Forsman 100 meter bröstsim i klassen SB5

SILVER: Maja Reichard (2 medaljer) Simning
Joachim Norberg pistolskytte (25 m precisionsskjutning)
Linus Karlsson  & Emil Larsson bordtennis

BRONS: Maja Reichard (2 medaljer) 100 meter ryggsim, 100 meter bröstsim  
Anna-Carin Ahlquist bordtennis
Louise Etzner Jakobsson (2 medaljer) dressyr

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Nomen Nescio]
9/19/16, 9:55 AM
#57

Här är en summering av Paralympics för svensk del, och utdelningen blev lite sämre än vanligt i dessa sammanhang.

#40 Missat påminnelsen att det faktiskt blev ett guld, vet inte hur jag snurrade bort det…🤔

#56 Sverige tog tio Medaljer, så din lista verkar stämma.

Eda
9/19/16, 10:11 AM
#58

Tack för hjälpen!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: