Annons:
Läst 3692 ggr
agneta-43
9/26/13, 4:56 PM

Bågskytte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar snart vår inomhusträning i vår klubb, närmare bestämt vid starten oktober fast flera av oss har nog valt att redan gå in då det rätt snabbt börja skymma efter arbetstidens slut och graderna kryper ner. 

I vår klubb har vi nu i helgen ett KM som vi hoppas ger många deltagare, vi kommer skjuta på 30 meters avstånd för alla skyttar utom långbågeskyttar som har avstånd 20 meter. Jag hoppas vi blir många och att vi får ett bra väder 🙂

För några veckor sedan när vi var på vår utebana så såg jag plötsligt något på backen, tog upp det och såg att det var en pilhylla… det var jag som hade tappat den och var då glad att min son var med för han hade en gammal som dammade i hans väska så den satte vi fast på min båge. Innan detta hände fungerade mitt skytte så enormt bra, alla pil satt i de tre inre ringarna och mest då i näst innersta som ger 9 poäng. Efter bytet fick jag experimentera för att komma rätt, bara någon millimeter kan göra så stor skillnad framme i tapeten. Men efter ett tag hade jag funnit rätt igen tack och lov.

Hur går det för er andra?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
Leffe
9/26/13, 6:10 PM
#1

Hoppas det blir bra resultat i KM:et

agneta-43
9/26/13, 9:34 PM
#2

Tack Leffe 🙂 det hoppas jag med 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Leffe
9/26/13, 9:43 PM
[etsan]
9/26/13, 9:56 PM
#4

Lycka till i KM! Kul med Bågskytte, det har jag bara testat en gång, kanske blir dags att prova igen snartt… :-)

agneta-43
9/27/13, 11:37 PM
#5

Startar kloclan 10.00 imorgon förmiddag om allt går som det ska 🙂 Efter KM ska jag och min son iväg på lite besök sedan hem och rapportera hur det gick 🙂

Tack etsan, ja Bågskytte är kul och det är en stor del av mitt liv 🙂 minst 2-3 ggr/v är jag på plats och övar och då går lätt ca 2,5 timmar och inte blir det någon lång fikapaus för tiden rusar fram. Kör så det ryker klart du ska prova igen 🙂 hur gick det sist du prövade? Tyckte du det var kul?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Leffe
9/28/13, 12:04 AM
Annons:
agneta-43
9/28/13, 7:27 PM
#7

Tack för att du höll tummarna Leffe 🙂

Vi startade 10.15 efter lite vanlig info, vi sköt 2 gånger 30 pil. Långbågar på 20 meter och fristil, compaund och barebow på 30 meter.

Efter 30 pil hade jag fått ihop 241 poäng och efter paus och ytterligare 30 pil skrapade jag ihop 456 poäng så sammanlagt 497 poäng så jag är supernöjd då dessa poäng är vad jag brukar skjuta inne på 18 meter 🙂 Så nu kan jag gå in och fortsätta skyttet och vara supernöjd 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[etsan]
10/1/13, 5:04 PM
#8

#5 det var jättekul! Dock så var de ju problemet att träffa tavlan också. Men jag träffade nog några gånger ;-)

agneta-43
10/2/13, 7:32 AM
#9

Ska du fortsätta med skyttet då? Hoppas det känns så kul att du vill det, tiden du lägger ner väljer ju du kan du inte varje vecka skjuter du när du har tid och ingen pressar utan det är helt individuellt, så har vi i klubben i alla fall 🙂 Skulle vara kul att ha någon att prata med om skyttet för det är ju väldigt tunt här, verkar bara vara du och jag med denna sport 🤔

Det viktiga i början är ju inte hur du träffar utan att du lär dig grunderna och tekniken, sedan finslipar du tekniken så den passar just dig, ingen gör efter regelboken då vi alla är olika 🙂 Mycket skulle vi kunna diskutera här om du vill 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[etsan]
10/3/13, 11:19 AM
#10

#9 ja, det tror jag! Var och sköt igår, jättekul :-) gick faktiskt ganska bra också. Det enda problemet är att bågen är så tung :P

agneta-43
10/3/13, 4:07 PM
#11

#10 Härligt 🙂 Är den tung att dra upp? Om du har en klubb båge så tycker jag att du ska prova ut en som är lättare, finns en risk att du skadar dig annars och det är inte kul. Har du någon som kan hjälpa dig att komma tillrätta?

Medarbetare på Druid & Shaman 

[etsan]
10/3/13, 4:57 PM
#12

#11 japp, ja jag borde pröva en lättare!

Imasy
10/7/13, 11:50 PM
#13

Vi flyttade också in oss för ett par veckor sedan. Känns lite konstigt endå tycker jag att vara på inomhusbanan, den är ju så smal 😃

Men jag tycker att jag börjar få kläm på det och det börjar bli fler och fler på gult, som faktiskt hamnar där för att jag siktar där 😃

Annons:
Leffe
10/7/13, 11:54 PM
#14

#13 Det tar nog ett tag sedan är du van inomhusbanan.

Imasy
10/7/13, 11:56 PM
#15

#14

Jag har nog inget val, ska ju spendera några månader framåt där nu 😉

Leffe
10/8/13, 1:05 AM
#16

#15 Tur det. Det lär bli för kallt utomhus😃

agneta-43
10/8/13, 6:30 AM
#17

Konstigt nog blir det annorlunda när man går in igen =) Fast än går det att vara uge med bågen ;) lager på lager på kroppen =) Vi var ute i söndags och sköt en skojtävling som heter clout. Man siktar på en flagga lååångt bort och den är nedstucken i backen och runt den finns ringar gradderade från 5, 4, 3, 2, 1 och i den yttre stod det "nära" den var inte kul att hamna i =D. Det var första gången vi gjorde detta, men jag fick ihop 193 poäng och tog segern i damklassen så jag får nu putsa bucklsn i ett år =) Vi får kämpa ett tag så känns det nog bra att vara inne igen =) Kul att siktet börjar fungera Imasy =)

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
10/8/13, 9:49 AM
#18

#17

Fast det är nåt jag gör när jag släpper strängen, och jag fattar inte hur de menar, för jag är helt omedveten om det själv. Tänkte faktiskt be sonen filma mig imorgon så jag kan se själv vad det är de menar när de skäller på mig 😃

agneta-43
10/8/13, 10:16 PM
#19

Vad säger de då? Är det så att du vrider (tvistar) handen? Det är rätt vanligt innan man lär sig att arbeta färdigt med dragarmen. När du dragit eller arbetat färdigt blir det ett bra släpp där strängen glider av från handen. Bra tanke där att din son filmar när du skjuter så du kan se vad de menar =) Skjuter din son också?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
10/8/13, 10:34 PM
#20

#19

Ja vi skjuter båda två i samma grupp :)

De säger att jag lutar mig åt ett håll, men jag fattar inte hur, för jag upplever det inte så själv. Men å andra sidan har jag fullt upp med det andra så jag hinner nog inte tänka på det.

Annons:
agneta-43
10/9/13, 7:48 AM
#21

Kul att ni båda har samma intresse 🙂 hos oss är det sonen, min sambo och jag så tre av fem 🙂

Hur länge har du och din son  skjutit? 

Frågar pga av att jag "använder" min son som min personliga tränare 😃 då han varit aktiv i 7 år och även gått i ett gymnasium med inriktning Bågskytte. Han kollar nästan varje träning hur jag utför helheten och beordrar mig att "ta ner" om han ser något, diskuterar och sedan ger råd och kollar igen. Ibland är han en riktig pina 😂 hihihi men en bra pina för han ser felen och ger sig inte förrän jag arbetar bort dem, jag ber honom för han vill hjälpa och ser det mesta och ofta sådant andra tränare missar. 

Om du lutar dig åt ett håll och du själv inte märker det så kan ju exempelvis din son eller någon annan tränare stå bakom dig och "räta" upp dig till du står rakt för att du ska kunna känna hur du lutar dig. 

Vet inte hur era skyttar gör eller i andra klubbar nära, men jag har sett de mest konstiga stilar på lutning och då har det även varit riktigt duktiga skyttar och då menar jag i elit, så det behöver inte vara fel att luta, men som tränare vill man ju få in hur det ska vara enligt "regelboken". Lutar du lite och ändå har en bra träffbild oftast eller i helhet kanske det spelar mindre roll?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
10/9/13, 7:31 PM
#22

#21

Ja hur länge har vi hållt på nu? I 2-3 månader kanske?

Men nu har jag mig själv på film iaf, men inte blev jag klokare av det 😃

agneta-43
10/10/13, 4:30 PM
#23

Kan vara svårt att se själv, men be någon av tränarna att tutta och samtidigt förklara och "peka" på medn ni ser filmklippet =) men då är du ny inom sporten och med din nyfikenhet och iver att hitta rätt kommer det gå galant =) jag var och är likadan som du och det lär du mycket av =) Fråga, lyssna och pröva, men håll dig till en eller två så du inte får för många olika förslag =)

Medarbetare på Druid & Shaman 

Upp till toppen
Annons: