Annons:
Läst 4824 ggr
agneta-43
2013-08-27 15:58

Hur många skyttar finns här?

Jag är lite nyfiken på hur intresset är för Bågskytte här, finns det några alls som håller på med sporten?

Det ser verkligen inte ut så därför vill jag veta.

Skulle ju vara kul att kunna diskutera med andra skyttar om hur de gör, när man fastnar eller börjar göra konstigheter så är det lättare att få tips av någon än att bara famla i mörker och gissa och testa sig fram för då tar det tid att finna problemet och rätta det.

Så snälla ni svara gärna på OM ni är bågskyttar får jag inga svar räknar jag det som att jag är ensam

Tack på förhand/Agneta

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
Imasy
2013-08-29 00:12
#1

Jag har länge tänkt att börja, men först idag pallrade jag mig iväg på min första träning.

Det var lika roligt som jag hade förväntat mig, men jag kan ju inget om detta ämne. Det finns väl så mycket mer att lära sig än att bara få iväg pilen ;)

UllaNo
2013-08-29 15:33
#2

#1 Jag skulle nog inte ens klara att spänna bågen.

Imasy
2013-08-29 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2

Det här fick jag till på andra skjutomgången, och har aldrig skjutit innan.

Så kan jag så kan du :)

agneta-43
2013-08-29 20:41
#4

Imasy-ja du, det är en hel vetenskap med skyttet. Det krävs ju bla teknik och kunskap om bågen, inställningar mm mm 🙂

UllaNo-varför tror du att du inte kan spänna bågen? Du ska ha en styrka som passar dig sedan byter man upp sig varefter du ökar din styrka i armarna. Jag skjuter och har fibro. En annan i klubben skjuter och har MS. Men jag är nyfiken på varför inte du skulle kunna spänna bågen?

Medarbetare på Druid & Shaman 

UllaNo
2013-08-30 01:56
#5

#3 Snyggt!

#4 Med ena handen ska jag hålla i bågen samtidigt med pilen. Med andra handen ska jag spänna bandet (eller vad det heter) och samtidigt hålla pilen på plats. Jag kan se scenariet framför mig där jag antingen släpper fokus på pilen med den hand som håller i bågen samtidigt som jag spänner ofch släpper iväg pilen.

Imasy
2013-08-30 08:59
#6

#5

Du håller bågen med ena handen, pilen ligger på en "hylla", och "rumpan" på pilen är fastklickad i det "bandet" du tar den andra handen och spänner med.

Så pilen håller sig på plats av sig självt, det enda du behäver göra är att hålla i, spänna och sedan släppa :)

Annons:
UllaNo
2013-08-30 11:23
#7

#6 Ja ha. Du ser vad jag kan. Inget helt enkelt. Skulle det kunna vara något man kan prova? Ska kolla om det finns klubbar hemmavid. Annars är jag van racket i högra handen och slå en boll över nätet.

Imasy
2013-08-30 11:26
#8

#7

Det kunde inte jag heller ;)

Tycker det helt klart kan vara värt att åka till någon klubb och prova på när de har träning. Antingen så gillar du det eller inte, men då vet du ju, och det kostar ju inget mer än lite av din tid.

Utrustning mm får man ju låna av klubben.

UllaNo
2013-08-30 11:54
#9

Finns klubb här hemma och de har prova på för 60-80 kronor. Ska ta och kontakta dem.

agneta-43
2013-08-30 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

"bandet" heter sträng och "baken" på pilen heter nock.

Nocken är delad i ytteränden för att sättas fast på strängen

Jag lägger in en bild på mina pilar jag hade förut så ser du hur nocken ser ut

Imasy- snyggt skjutet skulle jag ju skrivit också, men missade visst det

Visst är det kul!

UllaNo-kolla upp bågskytteklubben där du bor och be att få pröva. Vet inte hur de gör överallt men om jag minns rätt tar vi 50 kronor för att instruera och finnas med hela den stunden och klubbarna har bågar, pilar, armskydd, tabb för de som vill prova och börja skjuta. Det är ju många som vill testa, en del håller på en tid för att sedan sluta andra fastnar och vill fortsätta och väljer senare att köpa eget.

På vår klubb har vi varje höst nystart i bågskytteskola och vi brukar rekommendera att inte handla för tidigt utan känna sig för och fråga, testa andras bågar innan köpet för det blir en slant man lägger fram för en komplett utrustning. Själv började jag 4 oktober 2011 och fick min båge i januari året därpå, men jag visste direkt att jag ville fortsätta, nu har jag både bytt ut mina pilar och köpt nya lemmar (som strängen sitter fast på)

Jag kan skriva hur mycket som helst om detta, men risken är att jag babblar på för mycket så… Om ni vill kan jag lägga in mer bilder av de olika delarna och vad de heter?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
2013-08-30 13:47
#11

#10

För min del får du gärna berätta mer :) Tycker det blir roligare att hålla på om man kan spelets regler så att säga :)

Har iof hittat några pdf-"böcker" i ämnet jag tänkte läsa när tillfälle ges, men det är väl typ grunderna tror jag, vad sakerna heter osv.

agneta-43
2013-08-30 14:36
#12

Låter bra för grunderna är ju viktiga att lära sig 🙂

Har du någon som hjälper dig i ditt skytte? En ledare på bågskyttet?

Att lära sig grunderna är A och O för att bli en bra skytt, men även för att undvika skador.

Det absolut viktigaste är att du har en båge som inte är för stark eller tung för dig utan börja med en lättare och öka sedan styrkan i bågen

Och det första du ska göra före varje träning är uppvärmning av armar, axlar, rygg, nacke, handleder och fingrar och något lika viktigt är att avsluta med stretchning. Det missade jag igår och idag betalar för det i en skadad muskel i skulderbladet idag…

När du värmt upp och ska börja, hur står du på skjutlinjen exempelvis? Får du islag i bågarmen(den arm du håller bågen)? Då ska du flytta bak foten som är närmast tavlan, du får prova dig fram till det som passar bäst för dig, vi står alla olika (i alla fall i vår klubb).

En rak hållning är bra, en stolt hållning, men även avslappnad för att inte få spänningar eller muskelskador. Jag tar alltid några djupa andetag innan jag drar upp bågen för att slappna av, hitta något som passar dig 🙂

När du lyfter bågen ska du lyfta med armen inte följa med med axeln (något som är rätt vanligt) axeln mår inte bra av den anspänningen.

När du drar upp bågen ska du ha ett jämt tryck i bågarmen och dragarmen 50 50 brukar vi säga och strängen ska mer eller mindre glida av fingrarna när du siktat klart och släpper iväg pilen i tavlan

Du känner säkert igen detta från din ledare eller att det påminner om det de berättat, men det är bra med repetition 🙂

Jo en sak som du kan börja med direkt för ditt skytte är att skriva ner hur du gör när du skjuter. Att använda en slags loggbok är bra också då kan du gå tillbaka och läsa efter en kanonträning, hur gjorde jag då? Varför gick det så bra då och inte nu, vad är annorlunda idag. Skriv även ner de "felen" du gör för det är lättare att minnas både det bra och det mindre bra efter att ha printat ner det.

Väntar lite nu så kan du berätta hur du gör eller tänker göra, vad du fått lära av de dina 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

UllaNo
2013-08-30 15:14
Annons:
agneta-43
2013-08-30 15:51
#14

Tack UllaNo 🙂

Har du bestämt dig om du vill pröva bågskyttet? Jag kan säga att det är jättekul, det ger i alla fall mig möjligheten att släppa alla tankar på annat än det jag ska göra på skjutlinjen-det bästa jag kan och det går oftast riktigt bra 🙂

Nu är jag efter en utförsbacke på långhåll 50 och 60 meter på väg upp igen och då tack vare att jag valde att gå till 30 meter och tog ett snack med min son. Han tittade på hur jag gjorde och sedan diskuterade vi vad jag hittat på för nyck. Sedan fick jag ställa mig på skjutlinjen och jag kom bara till ankringspunkten i ansiktet (jag dog upp bågen till ansiktet för att sikta) Så sa min son "ta ner!" kunde vara 3 -8 pil jag drog upp och tog ner utan att skjuta en pil. Bara för att lära känna när jag gjorde fel. 

Det jag börjat göra fel var att luta in huvudet i siktet istället för att hålla huvudet kvar och arbeta med tryck och drag till siktet var inne. Sedan min son kom på det och jag kämpar och han ibland kollar mig så har mina pilar träffat 98-99% i gult resten i rött 🙂 Till igår då min pilhylla flög av bågen och jag fick låna hans. Mina pil dalade ner i blått, svart och vitt 😐 Där och då såg jag åter igen hur lite kan göra mycket… Troligen sitter inte den nuvarande pilhyllan exakt som den förra och då blir skillnaden gigantisk i tavlan Hua så nu måste jag skjuta in mig i denna pilhylla eller ja så är det hur jag än vrider mig så… För om jag köper en likadan som jag hade så kan jag omöjligt få den 100% som den andra satt…

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
2013-08-30 20:11
#15

#12

Alltså jag vet inte riktigt hur jag gör :)

Det var ju första gången så jag hade så fullt upp med att ta in all info samtidigt som jag hade lite koll på min son. 

Men ja, det finns en instruktör med i gruppen, det gör det. Men jag tänkte att jag får ta den nästkommande tiden till att klura ut hållning, sikte osv så det blir rätt.

agneta-43
2013-08-30 21:32
#16

Okej första gången/gångerna kan vara svårt att beskriva då allt är nytt och lite osäkert för en, det var ju inte länge sedan jag stod i samma situation 🙂 

Första gångerna går hjärnan i 220 för att komma ihåg allt sedan släpper man vissa saker då de sitter och så fokuserar man på det andra och samtidigt kommer instruktören med nya saker att tänka på och så får man fler personer som vill hjälpa 😃

Jag vill råda dig att välja och sortera om du som jag får flera som ger sig in med goda råd. Vet inte om du känner som jag, men jag hittade rätt fort vad som kändes bra för mig och då kunde jag lättare sortera bort det som var långt från min känsla av hur jag vill eller tror mig kunna utföra det föreslagna. 

Hur har din instruktör förklarat? Har han/hon visat hur man står och utför hela arbetet till pilen sitter i tavlan eller har han använt en skytt som visat?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Imasy
2013-08-30 22:17
#17

#16

Intruktören har visat hur jag ska göra osv, men stundtals tror jag att jag gjorde fel, eller höll fingrarna för långt/högt på strängen.

Jag tänkte inte på det då, men jag lär väl komma in på "mitt spår" tids nog när jag märker vad som funkar för mig.

Däremot så är jag högerskytt enligt intsruktören. Att hålla båden i vänster hand och försöka hålla balansen var en prövning bara det, då min vänsterarm inte fyller någon större funktion mer än att jag ska se tvåarmad ut ;)

Saken är den att jag gör väldigt mycket med höger hand som man egentligen "ska" göra med vänster. Därför är jag totalt ovan att behöva använda den armen/handen till att behöva utför ett sådant "stor arbete".

Men jag vet inte om det skulle fungera att testa skjuta omvänt, att jag håller bågen i höger hand och spänner med vänster hand?

När jag försöker föreställa mig detta för mitt inre så tror jag att det skulle vara lättare, men jag vet ju inte hur det är i praktiken?

Jag har ett synfel också, vilket gör att jag har skitsvårt att se små detaljer på långt håll. Eller skitsvårt. Jag ser ingenting heter det väl egentligen ;)

Testade först på 10 m, där såg jag. Men det kändes som att den var för nära och jag bytte till 20 m. Det var bekvämare att skjuta på detta avstånd, men jag såg ju sämre. Men då kändes det som att jag var tvungen att använda vänsterögat mer (eller så var det jag som fattat fel hur man ska sikta) och jag hade hellre velat sikta med högerögat.

agneta-43
2013-08-31 00:41
#18

Imasy-om du menar var du sätter fingrarna på strängen under pilen… Nä nu får jag börja om, skjuter du barebow eller? Är det den bågen eller klassisk som det hette förut så är det så att du väljer pilens placering efter var du säter fingrarna på strängen.desto högre mot pilen du håller desto högre pilplacering i tavlan. Flyttar du ner fingrarna på strängen hamnar pilen längre ner i tavlan. Mitt råd är att du prövar att flytta lite ner och upp för att se hur pilen påverkas. Om du är både höger och vänsterhänt tycker jag att du ska pröva både och för att se vad som passar dig bäst. Jag hålet bågen i vänster hand och blundar med vänster öga då jag siktar så du gör rätt =)

Medarbetare på Druid & Shaman 

Leffe
2013-08-31 01:32
#19

Fungerar det att sikta bra om man är högerhänt, men använder vänster öga, Det går inte så bra me luftgevär när jag testat

agneta-43
2013-08-31 08:13
#20

Jag har faktiskt pratat med en skytt som är högerhänt men använder vänster öga och han sa att det var enormt klurigt och det tog tid att hitta rätt och fortfarande kan han ha svårt. Jag vet inte om det kanske blir lättare att göra som en del skyttar använda ögonlapp och se om det blir lättare fast det kanske det bara blir om man har svårt att blunda med ett öga 🤔 jag vet inte helt enkelt mer än det den mannen sa 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
KnasigaEllinor
2013-08-31 22:18
#21

Hej! Ursäkta om jag kommer här och inte kan någonting, men kändes som en lagom plats att fråga.

Jag har aldrig hållit på med sporter, men är väldigt sugen på det här med Bågskytte, hur gör man för att komma igång och lära sig? finns det kurser att gå? :) bor i Stockholm..

agneta-43
2013-08-31 22:41
#22

#21 Alla är välkomna med vad de vill bidra med eller ställa frågor, tycker det är kul om jag kan hjälpa och även kunna bolla mina funderingar med er 🙂

Stockholm har en bågskytteklubb du kan höra av dig till, jag länkar den och hoppas att jag inte går mot några regler nu 

http://www8.idrottonline.se/default.aspx?id=292842

Läs under fliken "prova på" och hör av dig snarast för det står att de startar i september med nya grupper.

Stort Lycka Till och berätta gärna hur det gick och om du fastnar för det 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

KnasigaEllinor
2013-08-31 23:18
#23

Tack för länken, jag ska se till att maila klubben och fråga dem lite, så får man se om det blir av nu eller någon annan gång. :)

Leffe
2013-08-31 23:23
#24

#20 I mitt fall tror jag det inte hjälper med en ögonlapp. Det högra ögat blev förstört vid 15-års ålder så det använder jag ändå inte. Jag misstänker att skytten du pratat med har helt rätt. Man kan nog träna upp sig, men det blir aldrig rätt stabilitet då man liksom gör siktningen bakvänt.

agneta-43
2013-09-01 08:18
#25

#23 Varsegod 🙂 jag hoppas på nu, att du får plats och att du tycker det är kul 🙂

#24 Tråkigt att ögat blev förstört 😕 förstår att inte ögonlapp behövs då. Ja, jag tror då mest på att träna på det vänstra ögat och kämpa för till sist tror jag ju att man hittar rätt, sedan kan jag tänka mig att det är svårt då det som du säger blir bakvänt

Medarbetare på Druid & Shaman 

vik0048
2014-06-10 15:37
#26

Tänkte börja till hösten med Bågskytte. :D Tycker det är riktigt kul!

Leffe
2014-06-10 15:40
#27

Då får du skriva här hur det går

Annons:
agneta-43
2014-06-22 18:26
#28

Härligt vik0048 Skulle vara kul om du vill dela med dig här hur det går

Medarbetare på Druid & Shaman 

FemFem
2014-07-22 22:32
#29

Hellu!

Jag är bågskytt (av tveksam talang men men) sen typ ett år tillbaka och I'm lovin' it! Äger en SF recurve-båge som jag skjuter med då och då. Har blivit mer sällan nu tyvärr men jag ska allt börja träna ordentligt snart! Har både butt och 3D-djur hemma och brukar öva i trädgården. Är även medlem i bågskytte-klubb. Det är jag glad för eftersom det verkligen är en vetenskap med Bågskytte! 👍

[peter54]
2014-08-02 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag började tävlingsskjuta när jag var 17 år, men i grenen fältskytte, alltså inte tavelskytte. Det var 1972. Numera skjuter jag bara för att det är roligt och enbart med traditionell utrustning, alltså träbågar, träpilar och inga hjälpmedel som sikte eller annat.

Med åren har jag också genomgått samtliga nivåer i instruktörsutbildningen och har lärt upp många nybörjare, inklusive mina egna barn. Alla kan lära sig att skjuta pilbåge oavsett hur stark eller klen man är. Man väljer en båge med dragstyrka som passar de egna förutsättningarna.

agneta-43
2014-08-02 20:12
#31

Hej FemFem och peter54

Kul att ni kom in här och hoppas vi kan dela med oss av våra upplevelser båda bra och mindre bra och tipsa varandra. 

Jag började med berebow 2011, men har nu sedan i våras efter massa strul satt på sikte, tänkte testa men även hålla kvar barebowskyttet.

Medarbetare på Druid & Shaman 

tlover
2014-08-21 17:06
#32

(har ej läst hela tråden)

Jag tränar Bågskytte även om jag inte räknar det till min "huvudsport" så är det kul eftersom jag märkt att jag är dubbelhänt och skjuter lika bra med båda sidorna 😃 (min man suger på vänster sida och det är inte ofta jag får överklassa honom eller ens komma i närheten av hans nivå).

Jag har haft ett uppehåll då jag haft för ont i lederna för att träna nått i princip men nu är det bättre och jag har köpt en skytisk båge som är nog lätt för mig att dra även nu när jag är nybörjare (30 pund, körde med min mans gamla 47 pundare tidigare).

Jag och min man lärde oss att skjuta pilbåge av en kille som håller på med beridet Bågskytte och det är väl målet men just nu skjuter jag från backen tills jag lärt mig att rida.

Jag skjuter inte i nån klubb (finns ingen härikring) och jag är väl inte så bra men det är kul och det är väl det som är viktigt, eller hur?

edit: jag drar däremot med trefingerdrag och inte tumdrag (vad jag förstått är tumdrag vanligare bland beridna bågskyttar)

l'm back

agneta-43
2014-08-24 13:26
#33

Hel tlover 

Jo, visst är det viktigaste att ha kul sedan får kraven komma senare efter 😃

Wow häftigt att skjuta från hästryggen, men det ska jag inte prova med mina balansproblem hahaha skulle kunna gå hur galet som helst 🤐🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Upp till toppen
Annons: