Annons:
Läst 699 ggr
[Stockholmare]
9/7/17, 11:55 AM

Masskrock i cykeltävling

En parkerad bil orsakade masskrock i England i fjärde etappen av Tour of Britain.

https://www.svt.se/sport/cykel/parkerad-bil-orsakade-cykelkrasch/

Annons:
landsbygdsbo
9/7/17, 12:40 PM
#1

Hur kan en parkerad, stillastående bil orsaka en masskrock? Måste ju vara upphinnande part som orsakar kraschen…dvs cyklisterna själva

[Jimmy.L]
9/7/17, 12:48 PM
#2

Bilen står dumt parkerad under ett cykellopp.

papa-bear
9/7/17, 1:01 PM
#3

arrangörsmiss så att det smäller om det, det är ju inte bara en bil, det står ju en framför också, hur de kommit in på banområdet kan man ju bara fundera över,

[Jimmy.L]
9/7/17, 1:45 PM
#4

#3 Jag gissar bilarna stod där innan man stängde av. Är det privat mark kan man nog inte flytta bilarna hur som helt. Jag är dock inte hundra på hur det funkar i England.

landsbygdsbo
9/7/17, 2:00 PM
#5

Men felet är ju till 100 % den upphinnande partens. Bilen står ju still. Ingen sitter i den, den kunde lika gärna ha varit en grop i asfalten, ett träd eller ngt annat föremål. Cyklisten håller i styret och har ansvar för att hålla uppsikt..är ju bara att skratta åt eländet. Samma sak händer var o vartannat år vid vätternrundan att folk på långsamma cyklar blir påkörda bakifrån…

[Jimmy.L]
9/7/17, 2:19 PM
#6

#5 I en cykeltävling med avstängda gator ska man väl inte behöva tänka på bilar eller gropar det är ju arrangören som ska sätta ut flaggvakter eller sätta upp lämpligt skydd iform av staket. Dom kommer i 50-60 km/h och ser inte bilen. 

Dom cykeltävlingar jag sätt så sätter man ut flaggvakter vid stolpar och farliga hinder.

Annons:
[Carpinus]1
9/7/17, 2:52 PM
#7
[Jimmy.L]
9/7/17, 3:01 PM
#8

Låter som man erkänner att det blev tokigt och jobbar för att det inte ska hända igen.

[Carpinus]1
9/7/17, 3:10 PM
#9

#8 Ja, i stort sett, även om någon menade på att man gjort vad man kunnat.

landsbygdsbo
9/7/17, 8:29 PM
#10

#6

Så vitt jag förstår så hade man flaggvakt vid den bilen som var parkerad på en handikappsparkering.

""In this instance the car that was parked in a disabled parking bay wasn't able to be moved before the arrival of the race and as per our procedures was flagged by one of our motorcycle marshals to alert riders to an obstacle in the road."

[Jimmy.L]
9/7/17, 8:32 PM
#11

#10 Jag ser ingen motorcykel vid bilen, men i början av klippet ser man en motorcykel som åker framför klungan som troligen varnar med den ser ju inte alla.

[Jimmy.L]
9/7/17, 8:35 PM
#12

Man ser en kille vifta i detta klipp men han står fel finns inte en chans att se han innan man har svängt.

papa-bear
9/8/17, 10:36 AM
#13

ingen flaggvakt på motorcykel, det är när halva klungan passerat som det smäller, om man med flaggvakt menar sådana som står på refuger typ vid de stora tourerna, så har arrangörerna fortfarande gjort en total miss i det här. jag tycker att någon förtrupp borde uppmärksammat det här, och fått arrangören att ställa upp någon som ger tecken för att sänka farten och hålla in kurvan . t ex

Annons:
[Jimmy.L]
9/8/17, 12:08 PM
#14

#13 Ja exakt.

landsbygdsbo
9/8/17, 5:46 PM
#15

Vad är det då för snubbe som står en 7 till 10 meter bakom bilen och viftar frenetiskt?

[Jimmy.L]
9/8/17, 6:09 PM
#16

Möjligt det är en vakt men han står felplacerad fortfarande och saknar röd flagga. Det är nästan en 90 graders kurva och dom kommer i 50-60 km/h in i kurvan det borde ha stått massa vakter längs kurvan med röda flaggor och inte vifta med armarna som denna gör.

Upp till toppen
Annons: