Annons:
Läst 596 ggr
[Stockholmare]
2017-09-05 14:02

KHK:s sportchef tar timeout efter alkoholskandal

Karlskrona HK stänger av sin sportchef Patric Larsson. Han uppges ha blivit kraftigt berusad i samband med sponsorkryssningen till Polen i slutet av förra veckan.

http://www.blt.se/blekingesport/karlskrona-hk-stanger-av-sin-sportchef/

Annons:
[Jimmy.L]
2017-09-05 14:38
#1

trist för han. Men att lägga en sponsorträff på en båt med gott om alkohol är lite märkligt. Fast det är klart dricker man med motta är det ju ingen fara.

[Carpinus]1
2017-09-05 14:42
#2

Det märks trots allt att toleranströsklarna för hur man kan bära sig åt sänks. Förr (och kanske ibland fortfarande) brukade fyllan tystas ner och slätas över.

[Stockholmare]
2017-09-05 22:22
#3

Har inte både spelar och ledare genom åren sparkas efter fylleskandaler?

[Carpinus]1
2017-09-05 22:49
#4

Jovisst, men jag tror ändå att det var vanligare att det festades förr, när inte media hängde i hasorna på lag och ledare och när människor inte hade mobiler och ringde och tipsade o.s.v., så det är rätt långt tillbaka. Spelare och ledare är mer kändisar nu än förr.

Numera finns det uppförandekoder, det var heller inte vanligt om man går tillbaka i tiden. För drygt tio år sedan blev en elitserietränare dömd för grov misshandel efter en klubbfest, men han fick fortsätta. Det hade knappast accepterats idag.

Martin
2017-09-06 12:26
#5

Egentligen ä det inte helt enkelt att sparka någon efter fylleskandaler, som arbetsgivare har man ett ansvar för sina anställda. Om det däremot inte finns något beroende med i bilden så har man inget rehabiliteringsansvar och då kan det kanske vara enklare att sparka folk.

Jag tror också att attityder har ändrats mycket de senaste åren. Man företräder en arbetsgivare och inte bara för att det finns fler kameror osv tror jag att man blir försiktigare.

Jag minns "förr" när jag själv var mycket ute på krogen som ung och hockeyfantast. Det var inte helt sällan man såg MIF (innan de blev Redhawks) ute på krogen. Kommer ihåg en gång då de festat hemma hos en spelare och tog flera taxi upp i stan och någon taxiförare hade tagit en fet omväg med några av utlandsproffsen, bland annat Robert Svehla (oklart med stavning). När de kom fram och taxin var flera hundra dyrare än vad det brukade vara så blev det "lätt stökigt", kan vi kalla det. :)

Vi har ju i landslagssammanhang också haft en del skandaler, vissa innefattades rullstolar och annat. 

Det är bara så enkelt som att även idrottsmän/coacher (och kvinnor för all del) är ju människor. Ca 10% av landets befolkning har, har haft eller kommer att ha ett beroende av någon form läste jag vid ett tillfälle. Såklart är någon av de 10% även idrottare eller coach på hög nivå.

Det är ju inte så svårt att hitta världsstjärnor som lider eller lidit av beroende, t.ex. av alkohol.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2017-09-06 12:40
#6

#5 Idag finns det i kontrakten med spelarna en klausul som gör att spelaren kan bli uppsagd vid olämpligt beteende.

Annons:
[Carpinus]1
2017-09-06 12:50
#7

#5 I Göteborg var det vissa spelare i Frölunda som stod för det offentliga festandet i min ungdom. Speciellt en av de större stjärnorna uppträdde i det närmaste redlöst på Generalen vid flera tillfällen, men inget verkar ha nått fram till klubben, eftersom han kunde fortsätta. (Och några men av sitt uteliv verkar han inte ha fått, eftersom han senare fick en lyckad proffskarriär utomlands…)

[Hayabusa]
2017-09-06 14:45
#8

#4 Så är det. Med dagens utbredda tillgång till diverse media så är det betydligt svårare att flyga under radarn. I princip alla är i dag försedda med en kamera för såväl stillbilder som film - vem hade det förr?

Martin
2017-09-06 18:31
#9

#6 Jag har inte insyn i kontrakten och det är sannolikt inte helt lika från klubb till klubb. Men såklart kan man avskeda vid dåligt uppförande (räcker nog inte att man svär och beter sig, det får nog vara ett skapligt övertramp).

Vad gäller alkoholism så är det ju i arbetslivet inte generellt skäl för uppsägning, istället är det ju i Sverige klassat som sjukdom och arbetsgivaren har därmed ett rehabiliteringsansvar. I många fall kan man anses ha förstärkt anställningsskydd eller i vart fall rehabiliteringsansvar. Kan man sedan inte fullfölja sin arbetsuppgift så kan man ju i idrotten inte omplacera lika lätt som man kanske kan på ett större företag och det innebär säkert ofta uppsägning - men inte på grund av beroendet. Det finns ju t.ex. exempel i Allsvenskan (fotboll) på spelare som är aktiva idag som har ertappats med narkotika i en razzia och satts i kontrollprogram, och inte förrän man ändå misslyckades sluta fick man sparken (och idag är tillbaka i annan allsvensk klubb).

Men - som med alla arbetsgivare inte bara i idrottens värld - så skiljer det säkert mycket mellan klubb och klubb.

KHKs sportschef som tråden handlar om har ju för övrigt accepterat att ta emot den hjälp klubben erbjuder i frågan. Ett tecken på att klubben tar sitt ansvar.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2017-09-06 18:57
#10

Genom åren har vi ju sätt spelare som fått lämnat klubbar efter fylleskandaler. Jag känner till att Djurgården, Brynäs, Linköping, Luleå har sådana kontrakt om man dricker kan man få lämna klubben.

[Stockholmare]
2017-09-06 22:21
#11

Var det inte en fylleskandal i Färjestad i våras?

[Carpinus]1
2017-09-06 22:49
#12

#11 Kanske det här du tänker på?( Spelaren har lämnat klubben efter den händelsen.)

[Carpinus]1
2017-09-07 09:35
#13

Avstängningen "på obestämd tid" varade två dagar -sportchefen är tillbaka (om än under "övervakning").

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/krismote-i-khk-efter-alkoholskandalen

Annons:
[Stockholmare]
2017-09-07 11:35
#14

#11 Ja det var den händelsen jag tänkte på tackar..

[GIKmio]
2017-09-08 18:34
#15

En av dom mest kända fylleskandalerna borde vara den under ishockey-VM i Munchen 1993 då målvakten Peter Åslin skadade sig och blev borta resten av turneringen och tröstade sig med starkare drycker i Munchens nattliv. En kraftigt berusad Åslin fick föras in på hotellet med hjälp av en rullstol..

Upp till toppen
Annons: