Annons:
Läst 551 ggr
[Carpinus]1
8/3/17, 7:32 AM

Gunnar större än Zlatan?

Topplistor är alltid roliga men sällan absolut vetenskap. Ett engelskt magasin har nu presenterat en topplista över världens 100  bästa fotbollsspelare (det är de inte de första som gjort), och där tar två svenskar plats - Gunnar Nordahl på plats 54 och Zlatan Ibrahimovic på plats 94. Misstänker att Zlatanfansen är mest missnöjda - vi som sett Nordahl spela blir ju allt färre…

De bästa? Argentinarna Maradona och Messi, enligt magasinet.

Annons:
[Jimmy.L]
8/3/17, 7:51 AM
#1

Jag tycker det är svårt att jämföra dom efter som spelet skiljer sig väldigt mycket mellan årtalen.

Martin
8/3/17, 9:27 AM
#2

Inte bara Gunnar utan hela trion Grenoli var ju tillsammans med en mängd andra riktigt stora namn på den tiden det begav sig för dem.

Det är nog dock svårt att jämföra fotbollen för 60 år sedan och fotbollen idag. Hur dominant/bra man var inom respektive sport går såklart. 

Finns inte länk till artikeln så vet inte hur eller om man har motiverat eller gjort urvalet. I vissa listor ser man ju målsnitt och annat för forwards t.ex. men svårare såklart för att bedöma andra spelartyper.

mvh Martin

[Carpinus]1
8/3/17, 9:53 AM
#3

Det finns en länk till artikeln i sin tur i GP-artikeln. (Jag har inte varit där och tittat själv.)

Som vi alla är inne på:  det går inte att jämföra olika generationers fotbollsspelare. Det går väl inte ens att jämföra Zlatan och Messi - det tenderar också att bli subjektivt. Det som är intressant är kanske de diskussioner jämförelserna kan föda. Glenn Hyséns funderingar i GP-artikeln är väl ett exempel på det.

papa-bear
8/3/17, 11:22 AM
#4

skall man jämföra borde det jämföras position för position, generation för generation. ta christiano ronaldo, messi och zlatan, spelar de på samma position i sina lag? jag håller iniesta högre än messi i barcelona, eftersom han möjliggör för messi att ta sina avslut, även om messi kan själv.

Upp till toppen
Annons: