Annons:
Läst 1092 ggr
[Carpinus]1
7/1/17, 6:08 PM

Tour de France 2017

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har missat att TdF sänds på TV4-kanalerna i år, med start med ett tempolopp i ett regnigt Düsseldorf idag. Spelar inte så stor roll att missa den etappen, men sedan får man hänga på! Egentligen gillar jag inte cykel med alla dess dopingfall, men man kan ju njuta av omgivningarna.

Fast det var roligare när först Göran Zachrisson och sedan Roberto Vacchi reffade, men man kan ju inte få allt,,,

I morgon 14:45 fortsätter det

Annons:
[Jimmy.L]
7/1/17, 6:13 PM
#1

Är Roberto Vacchi med och snackar under sändningen annars blir det tråkigt.

[GIKmio]
7/1/17, 6:26 PM
#2

Cykel är en härlig sport att titta på.. Sändningen pågår nu på TV4..

[Carpinus]1
7/1/17, 7:06 PM
#3

#1 Tyvärr får vi klara oss utan Vacchi när fältet sätter kurs mot Belgien i morgon. Ännu är det långt till bergsetapperna…

[Jimmy.L]
7/1/17, 7:32 PM
#4

#3 Tråkigt han är ju en anledning till att jag tittar. Men det lär säkert bli en del från touren.

[Carpinus]1
7/3/17, 5:58 PM
#5

Såg de sista 5 milen idag, och det var en rätt trevlig etapp, när man nu kommit in i Frankrike. Kommentatorerna börjar bli lite varma i kläderna också.

[Carpinus]1
7/4/17, 7:04 PM
#6

Det blev några hiskeliga vurpor sista kilometern idag, bland annat körde några av favoriterna omkull och kan vara osäkert startande i resten av touren.

Även om man inter kommit fram till Alperna ännu så blir det rejält kuperat i senare delen av morgondagens etapp.

Annons:
[Carpinus]1
7/4/17, 7:39 PM
#7

Det var vinnaren av gårdagens etapp, världsmästaren Peter Sagan, som fällde en av de andra favoriterna Mark Cavendish med en armbåge i spurten. Sagan blir diskad och Cavendish är tveksam om sin fortsatta medverkan i tävlingen.

Tror norrmannen Alexander Kristoff som ligger trea nu kan bli farlig i touren.

http://www.expressen.se/sport/otacka-bilderna-efter-armbagen/

[Jimmy.L]
7/4/17, 7:45 PM
#8

Helt rätt att diska han, så gör man inte.

papa-bear
7/4/17, 8:08 PM
#9

tänkte skriva "satan eller sagan, lika vassa armbågar", men blev lite tveksam då jag fick för mig att det stod att sagan var från BoH i gårdagens resultatlista, men det kanske är lagets förkortning i TV-grafiken, han är ju slovak.

[Carpinus]1
7/4/17, 9:02 PM
#10

Ja, man har lagnamnet som förkortning plus nationsflagga - det kan kännas rätt förvirrande. Fast man vänjer sig väl efter trettio etapper…🙂

[Carpinus]1
7/9/17, 6:49 PM
#11

Hittade ingen sändning idag, men tydligen var det en rejäl vurpa på dagens bergsetapp.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Ja3K8/porte-i-otack-krasch-i-tour-de-france

[Jimmy.L]
7/9/17, 7:01 PM
#12

Aj aj.

papa-bear
7/10/17, 1:59 PM
#13

söndagens sändning var på 7:an, mellan 11:40 och 17:30, och mitt i allt körde de diamond league på 4:an och trav på 12:an, idag vilar cyklisterna, de som överlevde, men de är väl ute och tränar, de är ju på den nivån då de får myrkryp i kroppen om de inte aktiverar sig.

Annons:
[Carpinus]1
7/10/17, 3:13 PM
#14

Jaha, det var där de höll till! Attans, jag gillar bergsetapperna, även om det ju gick illa för en åkare igår.

Fick nöja mig med travet från Jarlsberg, men i morgon är det dags att hänga på cyklisterna igen!

[Jimmy.L]
7/10/17, 7:28 PM
#15

Hörde det var en otäck olycka idag, en cyklist körde in i ett berg i en fart av 72 km/h.

[Carpinus]1
7/10/17, 7:41 PM
#16

#15 Det var nog den  igår, för det är vilodag idag.

[Jimmy.L]
7/10/17, 7:50 PM
#17

Så var det nog.

papa-bear
7/10/17, 11:10 PM
#18

#14 det var minst 3 som bröt pga skada vid vurpa, bl a froomes teamkamrat geraint thomas som bröt nyckelbenet. och så nämnde richie porte som döna in i bergväggen efter att kört på sidan av vägen och studsat upp. undrar om inte mori var den förste som bröt något, för det var en uae cyklist som låg på rygg och skrek, gesink bröt nog samtidigt.

contador vurpade ett par gånger, men inte allvarligt, för han kom i mål.

flashscore har resultaten och tittar man på gårdagens resultatlista var det 12 som bröt, men hur allvarligt det var för de övriga vet jag inte. fdj-cyklisterna kan ha använt för mycket tid, för de har ju en maxtid på sträckorna, och ekström satt och sa en par gånger att demare inte var pigg, så de försökte väl få honom genom loppet inom tiden. blir det lagtempo kan det bli tufft för dem.

[Carpinus]1
7/10/17, 11:19 PM
#19

Verkar vara mycket manfall i årets upplaga, av olika skäl. Några av av favoriterna föll ju ifrån tidigt.

[Jimmy.L]
7/12/17, 3:31 PM
#20

Vi får se hur det går idag. Ca 97 km kvar till mål av dagens etapp.

Annons:
[Carpinus]1
7/12/17, 3:34 PM
#21

Det är i alla fall plan mark idag - i morgon blir det visst lite backigare, och snart väntar Alperna. 🥵

[Carpinus]1
7/12/17, 3:38 PM
#22

…Och precis då small det! 🤐

[Carpinus]1
7/12/17, 5:42 PM
#23

Det blev som vanligt: en massa cyklister som trampar tjugo mil och på mållinjen är Kittel först.

Men synd om polacken som bara var 700 meter från att hinna undan…

[Jimmy.L]
7/12/17, 5:54 PM
#24

Ja det blev väl ingen jättespännande etapp.

papa-bear
7/12/17, 9:27 PM
#25

men det blir väl röd nummerlapp,  som mest offensive, om han startar imorgon. bodnar heter han.

[Carpinus]1
7/12/17, 9:29 PM
#26

Ja, den utnämningen var han verkligen värd!

[Carpinus]1
7/13/17, 9:23 PM
#27

Ledartröjebyte efter dagens svettiga klättringar i Pyrenéerna:  italienaren Aru, etapptrea idag, övertog tröjan från Froome.

Annons:
[Carpinus]1
7/14/17, 5:34 PM
#28

Rolig etapp idag, där det rycktes både i uppförs- och nedförsbackarna. Fransmännen fick glädja sig åt en fransk etappvinnare på Nationaldagen, men Aru behåller ledartröjan knappt före Froome.

[Jimmy.L]
7/14/17, 5:39 PM
#29

Missade tyvärr dagens etapp.

papa-bear
7/14/17, 10:36 PM
#30

det var ju barguil de började intervjua innan de bestämde sig för att uran vann med ett däckfjun i söndags. så han var väl mer säker på att han vann idag.

[Carpinus]1
7/15/17, 7:48 PM
#31

Froome har återtagit den gula tröjan efter dagens etapp.

[Carpinus]1
7/16/17, 6:27 PM
#32

Så blev det då en utbrytning som höll, när holländaren Mollema kunde hålla undan in i mål. Gultröjan Froome var illa ute när han fick punktering, men ett nytt bakdäck av en lagkamrat och draghjälp av andra fick upp honom i klungan igen, så han behåller tröjan.

Vilodag i morgon.

[Carpinus]1
7/19/17, 3:06 PM
#33

Marcel Kittel, femfaldig etappvinnare och innehavare av tröjan som ledare av poängtävlingen i TdD, tvingades bryta idag. Han var inblandad i en krasch tidigare på etappen, men om det är orsaken till att han brutit är oklart just nu - kommentatorerna spekulerar även  i om det kan bero på magsjukan som florerar bland cyklisterna. Det klarnar väl så småningom.

[Carpinus]1
7/19/17, 3:39 PM
#34

Nu har man nått fram till Alperna, och dagens etapp är den med mest stigning i hela tävlingen. Blir nog sevärt!

Annons:
[Jimmy.L]
7/19/17, 3:41 PM
#35

Ja det är nog inte det lättaste att cykla denna etapp.

[Carpinus]1
7/19/17, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Slovenen Primoz Roglic vann dagens  krävande etapp i Alperna och blev därmed den förste slovenen att ta hem en etappvinst i TdF. Roglic har en annorlunda karriär som idrottsman, han är juniorvärldsmästare i backhoppning, men bytte senare gren till cykel efter att ha ramlat illa i en tävling några år senare.

Froome utökade sin ledning i totalen, och ny tvåa är columbianen Uran, 27 sekunder bakom.

Michel Matthews är ny ledare i poängtävlingen och övertog den gröna tröjan efter Kittel som ju tvingades bryta idag.

I morgon väntar en ny strapats i Alperna för åkarna.

Källa.

[Jimmy.L]
7/19/17, 7:36 PM
#37

Imponerande att dom fixar cykla upp för dessa vägar.

[Carpinus]1
7/19/17, 8:30 PM
#38

#37 Ja, det är otroligt - speciellt som det springer en massa folk runt omkring dem…

[Carpinus]1
7/20/17, 5:46 PM
#39

Barguil visade vem som är bergakung! Trots att han redan vunnit bergspriset tog han dagens fyrtiopoängare när han vann dagens tunga etapp, där Froome enligt kommentatorerna nu har TdF-segern i en liten ask efter sin femteplats. Återstår att se hur det blir med det - "allt" kan fortfarande hända, en omkullkörning kan spoliera allt när det trots allt bara handlar om sekunder.

[Jimmy.L]
7/20/17, 6:39 PM
#40

Missade dagens etapp tyvärr. Men bra gjort av Barguil.

papa-bear
7/21/17, 4:14 PM
#41

idag var det tydligen viktigt att vi får veta vad som hänt deltagarna i 2012 års säsong av hela england bakar, samt att tareq taylor får göra sin nordiska matresa, istället för att få se på cykel på 4:an, sedan att studion till fotbollen startar 17.30 har de väl kunnat justerat. vi har väl kunnat sluppit de 3 avsnitten av det okända från 2008 på sjuan, det gick ju bra att sända hela etappen den 9:e på sjuan, men det var ju en söndag.

Annons:
[Jimmy.L]
7/21/17, 4:44 PM
#42

Tur man har eurosport.

[Carpinus]1
7/21/17, 8:54 PM
#43

Har bara missat två etappkoller, idag var en sådan dag då jag var på annat håll. Och tur var det kanske det med tanke på den dåliga bevakningen…

papa-bear
7/22/17, 11:11 AM
#44

är det lite spanjorer med i touren i år? 11 st. om jag räknat rätt, som var med från början.

[Jimmy.L]
7/22/17, 1:57 PM
#45

Ja det är väl färre än det brukar vara?

[Carpinus]1
7/22/17, 2:59 PM
#46

Har märkts lite grann på publiken - det har viftas med färre spanska och baskiska flaggor i år tycker jag.

[Carpinus]1
7/22/17, 6:02 PM
#47

Det näst sista hindret som skiljer Froome från att behålla den gula ledartröjan för gott undanröjdes när han kom in som trea på dagens tempolopp i Marseille. Dubbelt polskt i dag med Bodnar överst.

Froome leder med 54 sekunder före Uran, och allt tyder på att han vinner sin fjärde TdF. Även om han inte vunnit en enda etapp så verkar han haft bra koll på tävlingen, med hjälp av sitt team.

papa-bear
7/22/17, 6:11 PM
#48

varvkörningen inne i Paris kan ställa till det, hur många är det, 5? Punkteringar, kedjan, vurpa, you name it. Det är som i hockey, it ain't over till the fat lady sings. I Sverige heter det Hesa Fredrik.

Annons:
[Carpinus]1
7/22/17, 6:40 PM
#49

Javisst , fast det kunde ha varit ännu värre redan idag, så sett. Han hade kunnat göra som Uran - kört in i ett staket till exempel. (Fast Uran gjorde det ju starkt ändå och ligger totaltvåa.)

Det som jag oroar mig lite för inför morgondagen är inte några punkteringar eller ens kullkörningar, utan för terrorattentat mot publik eller åkare i Paris.  Dessvärre är det en risk vi får leva med numera…

Dagens händelse i Båstad var en påminnelse om riskerna, om än inte av samma dignitet. Vad hade hänt om personen varit beväpnad?

https://www.hd.se/2017-07-22/nazistisk-protest-stoppade-semifinalen

[Jimmy.L]
7/22/17, 6:55 PM
#50

Varvet i Paris brukar väl aldrig vara spännande? Åkarna brukar ju skåla med varandra i champagne.

[Carpinus]1
7/23/17, 11:20 AM
#51

Epilogen på TdF sänds 16:35  på sjuan idag (för den som inte har Eurosport). Fyran visar långfilm och repriser den tiden…

papa-bear
7/23/17, 12:19 PM
#52

#50 du tänker på när lance armstrong var i farten? nu har jag inte sett touren på ett antal år, så jag vet inte hur det sett ut, men oftast var det ju full fart inne i Paris, och tappa 54 sekunder till Uran, kanske, 2,20 till Bardet eller 2,21 till Landa som kör i samma stall, knappast.

[Jimmy.L]
7/23/17, 12:27 PM
#53

#52 Förra året skålade man i Paris vet jag.

papa-bear
7/23/17, 12:34 PM
#54

han kanske vågade det när han ledde med 4 minuter, åtminstone vann han med det, enligt arkivet på flashscore, 2015 blev det bara 1,12, medan nibali hade över 7 minuter 2014, så han kanske inte klarade av att blåsa efter etappen. 🍸🍸🍸🍸🍸😜

[Jimmy.L]
7/23/17, 12:37 PM
#55

Ja vi får se hur det blir i sista etappen i Paris.

Annons:
papa-bear
7/23/17, 3:48 PM
#56

#46 för att återknyta till baskien, det fanns ju ett baskiskt lag, caixa någonting, som hade den baskiska flaggan i ryggslutet, och var och varannan sändning fick vacchi och adamsson förklara att det inte var dannebrogen.

lagnamn, ag2r la mondial måste ju vara ett av lagen som haft samma namn under längst tid, i övrigt verkar det som att lagen återkommer med mixar kors och tvärs. sky har väl funnits ganska länge de också.

[Carpinus]1
7/23/17, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Blev en avspänd slutetapp, där vi bland annat fick uppleva en familjeträff och ett frieri, och Froomes tröja verkade aldrig i fara.

För min del hade tävlingen gärna fått fortsätta några etapper till. En blomma till Petter Barrling och Gabriella Ekström, som jag tycker var utmärkta kommentatorer och ciceroner.

papa-bear
7/23/17, 10:04 PM
#58

fdj, cofidis och astana är väl även de etablerade lag.

Upp till toppen
Annons: