Annons:
Läst 668 ggr
[GIKmio]
2017-06-27 05:18

27 juni 1959 klockan 03:47

58 år sedan idag. Klockan 03.47 natten till 27 juni 1959 svensk tid skrevs svensk idrottshistoria.Sverige fick sin första och hittills enda världsmästare i tungviktsboxning. Ingemar Johansson vann på teknisk knockout i den tredje ronden efter att golvat amerikanen Floyd Patterson sju gånger inför dennes hemmapublik på Yankee Stadium i New York.

Ingemar  Johansson på Wikipedia

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-27 06:15
#1

Ja, den natten minns jag! Mina föräldrar plus någon bekant till dem hade varit uppe hela natten och lyssnat på Pekka Langers försnacksprogram på radio Luxemburg, själv blev jag väckt i god tid före matchen och det serverades korv och bröd som nattamat.

Matchreferenten Lars-Henrik Ottosson blev förstås klassisk, han var väl annars ingen känd sportreferent, varken förr eller senare. Matchen gick ju snabbt, och efteråt var det som om man inte riktigt kunde tro på det. Det blev dåligt med sömn, och tidigt på förmiddagen samlades kvarterets killar hemma hos en grabb som hade boxhandskar och sandsäck och alla ville förstås i det ögonblicket bli nästa Ingo.

Det enda jag upplevt senare som kunde mäta sig med den matchen som folkevenemang var väl amerikanernas månlandning.

[Jimmy.L]
2017-06-27 08:04
#2

Före min tid.

[GIKmio]
2017-06-27 16:59
#3

20.000 personer tog emot Ingo på Ullevi när han kom hem till Göteborg. Och tre miljoner svenskar följde på radion. Det är helt otroligt för att vara 1959..

[GIKmio]
2017-06-27 17:08
#4

Jag har en dvd som är en dokumentär om förberedelserna inför matchen och som avslutas med klipp från den historiska matchen. Dom båda herrarna möttes senare i en ny titelmatch. Den gången vann Floyd. Trots att dom var rivaler och pucklade på varandra rejält uppstod en stark vänskap mellan Ingo och Floyd.

[Carpinus]1
2017-06-27 18:03
#5

När Floyd Patterson var på Sverigeturné och hade varit i Karlstad skulle han ha poliseskort av två motorcykelpoliser mot Dalsland, där andra skulle ta vid. Min bror var polis i Karlstad på den tiden och tog ett av passen. Sällskapet stannade i Segmon och åt, på den tiden fanns det en liten servering där. Det är nog det finaste idrottsbesök lilla Segmon har haft, om än inofficiellt…

Jag var rätt sur på min bror för att han inte fixat en autograf av Floyd, minns jag.

[GIKmio]
2017-06-27 18:18
#6

#5 Jag har hört rykten om många internationella kändisar som besökt Segmon.  En del sägs vara skrönor. Men att Floyd Patterson besökte och stannade till i Segmon är sant, vilket du styrkte nu Carpinus.

Annons:
[GIKmio]
2019-06-26 17:42
#8

Ett stort stycke svensk idrottshistoria!

[Göstage]
2019-06-26 17:56
#9

#8 Ja, det är fortfarande svårt att greppa! Mycket är ju annorlunda idag, då fanns det bara en Heayy Weight Champion of the World, och det var Johansson från Grimmeredsvägen. Joe Louis, Jack Dempsey, Ingemar Johansson - smaka på den!

Upp till toppen
Annons: