Annons:
Läst 635 ggr
[Carpinus]1
5/10/17, 10:11 PM

Lilla Storfors på väg att göra något stort

Den lilla bruksorten Storfors i Värmland med bara 4000 innevånare kan vara på väg att spela hem SM-titeln i bordtennis för damer . Detta med ett gäng internationella spelare - ungefär som vilken storklubb som helst! Fast här kallar man spelarna sina "bonusdöttrar", vilket låter mer rart än i en storklubb…

I Storfors säger man att "vi har alltid varit beroende av arbetskraftsinvandring" och så var det inte mer med den saken. 

Källa.

Annons:
[GIKmio]
5/10/17, 10:31 PM
#1

Bordtennis verkar vara något som har slagit igenom på småorter som saknar framgångsrika lag i dom stora lagsporterna. Det fanns ett känt bordtennislag från Dalsland som hette Ärtemark också. Det är bara att önska Storfors att lycka till..

[VSK]
5/11/17, 5:55 AM
#2

Tyckte jag kände igen namnet. Kikade på Eniros karta och visst var det där jag var och fiskade för ett par år sen. För att vara korrekt i Ullvettern och Bergsjön.

Ja det är imponerande. Tror Skultuna har strax under 4000 invånare (måttstock).

[Carpinus]1
5/11/17, 7:15 AM
#3

Skrev ett inlägg som jag nog av trötthet missade att posta igår. Fiskevik utanför Arvika var åtminstone förr (på Alsérs tid), välkänt för sitt damlag i bordtennis. En av stjärnorna hette Marita Karlsson  om jag inte minns fel.   

Kul att Storfors dyker upp på idrottskartan när andra bruksorter som Lesjöfors och Slottsbron bleknat bort som idrottsmetropoler. Slottsbron med några hundra innevånare var ju egentligen ett idrottsunder, som samlade tusentals åskådare och dit det gick extratåg från Göteborg när det vankades tomtedans mot Göta.

[VSK]
5/11/17, 7:26 AM
#4

På många sätt avundas jag de som levt och verkat under 50-talet och uppåt 70-talet. Möjligtvis 80-talet. Förvisso började jag kolla på bandy som tonåring -88 så jag har fått uppleva hur man bytte resultat på tavlan med pinne med krok, hur det luktar med glögg blandat med grillad korv eller hamburgare. Hur de gamla träläktarna knakade mm. 

När det fyrades av raket för varje mål VSK gjorde (hemmaplan) osv. 

Men det infinner sig en känsla att det har funnits så mkt mer på våra bandyarenor landet runt. Eller inte.

Måtte Uppfinnar-Jocke uppfinna en tidsmaskin.

[Carpinus]1
5/11/17, 7:52 AM
#5

#4 Ja, det finns mycket att hitta i den gamla idrottshistorien! Just nyssnämnda Slottsbron är för övrigt intressant som en länk mellan den gamla brukspatrontiden och den moderna idrotten. Billeruds norske disponent Christian Storjohann var ett riktigt bandyfreak, det lär ha varit han som låg bakom att bandykillarna fick träna bandy på arbetstid någon gång i veckan, och han bjöd hem laget på middag när de vunnit SM. Lite en blandning av bruksanda med inslag av halvprofessionell idrott (i liten skala). 

Hoppas att Storfors får njuta av uppmärksamheten nu!

[VSK]
5/11/17, 7:53 AM
#6

#5

De njuter garanterat 🙂

Annons:
[Jimmy.L]
5/11/17, 8:12 AM
#7

Kul att dom lyckas.

[Carpinus]1
5/11/17, 8:22 AM
#8

Fast det kunde ha börjat bättre - förlust i första finalmatchen mot Eslöv med 2-5…

http://www.vf.se/bordtennis/storfors-forlorade-forsta-finalen/

[GIKmio]
5/12/17, 9:45 PM
#9

Jag läser på Värmlands Folkblads webbsida nu att Eslöv vann igen och blev svenska mästarinnor i bordtennis..

[Jimmy.L]
5/12/17, 9:56 PM
#10

Tråkigt för den lilla orten men grattis Eslöv.

[GIKmio]
5/12/17, 10:08 PM
#11

#10 Det bor tre tusen människor i Storfors. Någon ishall finns inte och fotbollen vet jag inte hur det är ställt med. Kul det finns något annat som marknadsför kommunen.. Grattis till näst bäst i Sverige Storfors.. och grattis till SM- guldet Eslöv..

[VSK]
5/13/17, 7:56 AM
#12

Storfors är väl lite som Edsbyn storleksmässigt. Edsbyn har något mer invånare i orten.

papa-bear
5/13/17, 12:42 PM
#13

#5 apropå bandy och bruksorter så har ju mindre städer eller orter med elitidrott alltid varit kreativa när det gäller att få spelare till sina lag, lite som maffian och liknande i de sydeuropeiska länderna, där de anställde trädgårdsmästare till trädgårdslösa sjukhus t ex, medans här har idrottaren varit anställd på heltid men kunnat gå iväg för att träna och tävla i de idrotter de tävlat i. i dagens läge då aktieägarna styr lite för mycket över resultaten i företagen går det inte att göra det lika lätt som på den gamla tiden med bruken.

Annons:
[Carpinus]1
5/13/17, 12:49 PM
#14

Det höll inte riktigt hela vägen, men bra kämpat!

#13 Idag är väl de flesta elitidrottarna mer eller mindre proffs eller halvtidsanställda?

[GIKmio]
5/13/17, 12:50 PM
#15

Dom små orterna får nog i framtiden inse att bordtennis, luftpistolskytte, och andra sporter som inte kräver stora jättearenor är det som gäller. Förr jobbade spelarna på bruket på dagen och spelade elithockey- och bandy på kvällarna och helgerna. Idag räcker det inte att orten har bra spelare som sportsligt går upp. Har du inte godkänd arena och en viss mängd pengar på banken kan du få avslag.

[Göstage]
5/17/18, 11:13 PM
#16

I år gick det bättre - efter vinst i finalmatcherna mot Eslöv kan Storforstjejerna titulera sig svenska mästare.

https://www.svt.se/sport/bordtennis/storfors-knep-forsta-sm-guldet-nagonsin

Upp till toppen
Annons: