Annons:
Läst 937 ggr
[Carpinus]1
5/7/17, 9:15 AM

Gothia Cup 2017

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde en skogspromenad igår och passerade då bland annat ÖIS-gården. Där var det full aktivitet på planerna - allt från knattelag till juniorer jagade runt efter bollarna. Inte konstigt då att tankarna gick till årets upplaga av Gothia Cup, som arrangeras 16-22 juli.

Har inte sett siffror på antalet deltagande lag i år, men man brukar samla 1700 lag från 80 nationer, som spelar 4500 matcher på 110 planer. Enbart på Heden hade man 420.000 besökare under turneringen förra året.

En nyhet för året  är att betalväggen för att kunna se matcher hemifrån tas bort, vilket innebär att ett fantastiskt smörgåsbord på c:a 1100 matcher kommer att vara fritt att plocka från helt utan kostnad. 

Själv hoppas jag även i år, precis som de sista åren på Fotboll iFokus, kunna komma med några rapporter om och från turneringen från idag och fram till finaldagen.

Annons:
[Jimmy.L]
5/7/17, 9:26 AM
#1

Kul, det är världens största ungdomsturnering.

[Carpinus]1
5/7/17, 9:38 AM
#2

#1 Ja, och inte nog med det - det föregås ju av Partille Cup, världens största handbollsturnering för ungdom, som startar den 3 juli. 

#0 Den här utsändningen av 1100 matcher under en vecka måste väl vara något av ett rekord bara det? Visserligen är det ju inte med kommentatorer och bisittare, och kameraplaceringarna är ju mer spartanska än vid en TV-match, men ändå är det en teknisk uppvisning. Och vilken möjlighet för  morfar och mormor att kunna sitta hemma i Dallas och se barnbarnet spela fotboll live borta i Sweden!

[Jimmy.L]
5/7/17, 9:44 AM
#3

Södertälje International Football Cup spelas veckan innan, där många lag spelar innan dom fortsätter ner till Göteborg.

http://www.sifcup.se/

[Carpinus]1
5/7/17, 9:47 AM
#4

#3 Bra att det vuxit upp några sådana turneringar - många lag har tidigare efterlyst matchmotståndare - nu finns chansen att riva av flera turneringar på raken "när man ändå är här". Norge har en stor turnering efter Gothia Cup också.

[Jimmy.L]
5/7/17, 9:55 AM
#5

#4 Jo det var tanken med denna, tyvärr har väl den i Södertälje inte varit så lönsam som det var tänkt. Nu får dom en halv miljon kr från kommunen.

[Carpinus]1
7/3/17, 6:48 PM
#6

Det kom ett riktigt bullrigt lag på gångstigen nyss, och jag trodde att jag missat Gothia Cupstarten, men det är inte dags ännu. Däremot var det nog ett av de 1200 lag som skall spela Partille Cup som börjar i morgon.

http://partillecup.com/swe/

Annons:
[Jimmy.L]
7/3/17, 7:30 PM
#7

Cupen här i stan startar i nästa vecka.

[GIKmio]
7/4/17, 6:19 PM
#8

Förra året sändes ett magasin på barnkanalen från Gothia Cup som jag såg i efterhand på SVT Play. Det kan nog bli något liknande i år.

[Carpinus]1
7/4/17, 6:25 PM
#9

#7 Hoppas de har tur med vädret! Spelarna bekommer det väl inte så mycket, men kringarrangemangen tappar en hel del.

#8 Missa heller inte att det går att streama en massa matcher gratis i år! (#2)

[Carpinus]1
7/12/17, 9:05 AM
#10

Gothia Cup genomför en kampanj mot sexuella trakasserier i år. Hoppas vi därmed slipper likande händelser som under förra året…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gothia-cup-lanserar-kampanj-mot-sextrakasserier

[Jimmy.L]
7/12/17, 9:12 AM
#11

Förjävligt att det ens ska behövas. 😡

[Carpinus]1
7/12/17, 10:03 AM
#12

Ja, verkligen!

[Carpinus]1
7/12/17, 10:24 AM
#13

På måndag börjar turneringen och jag har sett ut vilka matcher jag tänker se, om vädret tillåter. Till att börja med väljer jag några matcher på nära håll. Senare i veckan hoppas jag kunna åka in till Heden och se ytterligare kamper.

På måndag är mina förkryssade matcher Jitex-Borken (Tyskland)  i G18 på Jitex hemmaplan Åbyvallen. Tror Jitex går långt i den gruppen. Övriga lag: Bergnäset och Våleränga.

Därefter går jag över till grannplanen för att se Esporto Unio från Brasilien möta Furulund i B15. Övriga lag i den gruppen JSC Pitray-Olier Paris White och Ljungby.

Annons:
[Carpinus]1
7/16/17, 5:42 PM
#14

Lagom som de första Gothia Cuplagen anlände till förläggningarna i kvarteret bröt solen igenom molnen. Hoppas vädret står sig!

Osäkert om jag kan ta mig till planerna i morgon som jag tänkt. Mitt krånglande knä kan sätta stopp. Just nu känns det okej, men då har jag käkat värktabletter och lagt på Voltaren.

[Carpinus]1
7/17/17, 8:13 AM
#15

Mitt onda knä tillåter tyvärr inget planbesök idag, men jag räknar fortfarande med att ta någon tur in till Heden i veckan.

[Jimmy.L]
7/17/17, 3:16 PM
#16

#15 Krya på dig och hoppas du kan besöka Heden senare i veckan.

[Carpinus]1
7/17/17, 3:33 PM
#17

Ja tack, jag tror det skall gå bra. Annars finns ju möjligheten att streama matcher gratis. Spelprogram och sändningar finns här.

De två matcher jag tänkt se slutade båda 1-0 (till Jitex resp. brasselaget), så det var inga målfester.

[Carpinus]1
7/18/17, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hade ärende in till centrum idag och kunde inte låta bli att ta vägen till Heden och Gothia Cup. Egentligen är det roligare där framåt torsdag-fredag, då man förtätar turneringen genom att ta in lag som gått vidare på andra arenor.

Men jag stannade till vid en plan där NK KRŠKO från Slovenien mötte Osaco FC från Brasilien i B17, och där gick det hett till vill jag lova! Första varningen kom efter någon minut, strax därefter krockade brassemålvakten med en sloven, och båda blev liggande länge på planen utan hjälp varken från ledare eller sjukvårdare.  Medan de låg på planen fälldes en sloven av en rak höger från en brasse, även om det kanske var lite filmning inblandad - det blev i alla fall ingen åtgärd från domaren. När de skadade väl var igång igen kallade domaren till sig ledarna och bad dem lugna ner sina lag. Det hjälpte inte, för bara några minuter senare gav en av brassarna en serbspelare en brutal dobbstämpling och åkte ut. Tyckte att det räckte för min del, så jag begav mig hemåt.

Såg senare att matchen slutade 1-1, och brassarna leder gruppen före Örebro SK, båda på fyra poäng. Sist ligger Malmö FF med 0 poäng.

[Jimmy.L]
7/18/17, 3:11 PM
#19

#18 Dålig stil från båda lagen.

[Carpinus]1
7/18/17, 3:33 PM
#20

Ja, det kan man tycka! Av det jag såg så var domaren bäst på plan…

Annons:
[Carpinus]1
7/19/17, 8:32 PM
#21

Tyvärr verkar inte heller årets turnering klara sig från skandaler. En ledare i ett av lagen knivhöggs i benet idag när hans lag gick av en buss i Partille. Gärningsmannen är gripen och det verkar inte vara någon deltagare i cupen.

Källa,

[Jimmy.L]
7/19/17, 8:35 PM
#22

Sorligt hur vissa beter sig.

[Carpinus]1
7/19/17, 8:58 PM
#23

Ja, man tycker ju inte minst synd om det drabbade laget som fått hela upplevelsen förstörd…

[Carpinus]1
7/20/17, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Blev en sväng in till Heden även idag, och då återsåg jag brassarna Osasco från Sao Paolo som mötte Orsomaco från Carrera i Columbia i B17 Tipselit Trophy (på Columbias nationaldag om jag inte är felunderrättad). Hann tyvärr bara se första halvlek, som bjöd på snabb och teknisk fotboll med bollarna efter marken. Spelet var hårt men inte rått, även om Columbianerna åkte på en utvisning. Det var mer eller mindre en frilägesutvisning, Osasco hade haft en god målchans annars.
Nu blev det inga mål i matchen eller i förlängningen, utan brassarna gick vidare till kvartsfinal på straffar: 6-5.

[Carpinus]1
7/22/17, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Så har Gothialagen packat trunkarna och lämnat Götet, och det uppstår alltid en viss saknad, även om kanske en och annan buss- eller spårvagnsresenär tycker att det är skönt när tystnaden lägrat sig.

Det är ju en jätteturnering, och det är nästan en utopi att ett så stort arrangemang utan att det händer negativa saker. I år verkar arrangörerna ha lyckats stävja de sexuella trakasserier som man dragits med under senare år, vilket ledde till att cupdiscot fick läggas ner för några år sedan, och att en ledare dömdes för att ha tafsat på minderåriga flickor förra året.

Stölder är alltid ofrånkomliga, men det har skrivits mindre om sådana i år, värst var det väl för laget som blev av med såväl värdesaker som en bil.

Turneringens allvarligaste händelse var förstås när en tysk ledare blev knivstucken av en knarkare i Partille. Skönt nog är ledaren utskriven efter operation.

En annan trist händelse var när en ledare för ett lag elvaåringar fick ett vansinnesutbrott, och där delar av publiken intervenerade genom att spotta på motståndarspelarna. "Kräk" är väl vad de är…

Men som sagt, det är en stor turnering, med mycket positiva effekter, och många av de medverkande har fått en upplevelse för livet. Vänskapsband har knutits, souvenirer har handlats, man har lärt sig nya finter och kanske fått medalj. Och några av de äldre spelarna har fått agenternas och scouternas ögon riktade på sig - kanske får vi se dem i allsvenskan om några år?

Tack för i år - hej då cupen!

Vilka lag som vann kan  ses på Gothia Cups hemsida.

[Carpinus]1
8/1/17, 8:11 PM
#27

Javisst, turneringen är slut för i år, men den här krönikan tycker jag är så fin - den vittnar om så mycket omtanke och värme som finns inför gästande lag men som sällan brukar bli offentligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: