Annons:
Läst 405 ggr
[VSK]
4/1/17, 8:50 AM

Bissen Brainwalk skänker 500k till hjärnforskning

"Mathias "Bissen" Larssons fortsätter att ge bidrag till hjärnforskningen. Den senaste donationen var en halv miljon kronor till forskningen om hjärntumörer och Alzheimers sjukdom.

Det är forskarna Klas Kullander och Anja Smits vid Institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet som tilldelats medel från Bissen Brainwalk. 

– Donationen skedde den 27 mars, exakt sju år efter att jag överlevde en svår hjärnblödning och tre infarkter i hjärnan, säger grundaren och initiativtagaren Mathias "Bissen" Larsson och fortsätter.

– På min ”bonusfödelsedag” donerade vi 500 000 kr från insamlingsfonden Bissen Brainwalk till hjärnforskningen så att fler får chansen att leva vidare. Jag är så stolt över vad vi har åstadkommit under 2016. Det är mycket slit och kämparglöd bakom de insamlade pengarna så det känns väldigt roligt.

Forskningsprojekten som vi är med och finansierar känns viktiga för så många människor som är drabbade så det kommer att bli spännande att se de framsteg som görs i forskningen. Tillsammans har vi gjort det möjligt. I höst kommer vi att dela ut ytterligare bidrag till hjärnforskningen.

Mathias laddar som bäst för Bissen Brainwalk i hemstaden Köping, kl 14.00 nu på söndag.

– Det är sjunde gången som Brainwalk arrangeras i Köping och det känns overkligt. Från början var det tänkt som en engångsgrej för att samla in pengar, men nu har det växt till en folkrörelse. Att budskapet har spridits är till stor del bandyfamiljens förtjänst, säger Mathias".

http://www.svenskbandy.se/NYHETER/SENASTENYTT/bissenbrainwalkskanker500000krtillhjarnforskningen/

Helt fantastiskt säger jag 👍

Annons:
AnnaKarin
4/1/17, 2:55 PM
#1

Fantastiskt!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
4/1/17, 5:36 PM
#2

🙂

Upp till toppen
Annons: