Övrigt

Kommentatorer och experter

2017-03-19 09:26 #0 av: Carpinus

En tråd för nyheter och åsikter om dem som förmedlar och kommenterar sportnyheter och - evenemang i media.

Anmäl
2017-03-19 09:28 #1 av: Carpinus

Magdalena Forsberg lämnar Vinterstudion och SVT för att istället bevaka skidskytte i Discovery Networks under OS.

Fotbollsexperten Hasse Backe lämnar däremot Discovery och återgår till CMore och TV4.

Anmäl
2017-03-19 10:41 #2 av: GIKmio

Min favorit är Chris Härenstam på SVT. Kunnig och påläst. En yngre variant av Arne Hegerfors.

Anmäl
2017-03-19 10:56 #3 av: Carpinus

#2 Jag gillade nog Chris Härenstam mer tidigare. Instämmer i att han liknar Hegerfors, speciellt vad gäller floskler - fast Hegerfors hade mer humor i sina. Bland det som irriterar mig med Härenstam är när han ideligen talar om kvalité - det finns ju både bra och dålig sådan, men han använder ordet enbart som om det skulle vara ett superlativ. (Hans bisittare är lika insnöad på uttrycket.)

Och det här ropandet "titta!" så fort det uppstår någon situation. Det är klart att man tittar - det är ju därför man sitter där! Bättre att skildra vad som händer...

Fast okej, visst är han påläst! Skämtar

Mina favoriter är radarparet Jacob Hård och Anders Blomqvist, och sedan gillar jag Robert Perlskog alltmer, speciellt när han refererar handboll tillsammans med Claes Hellgren.

Anmäl
2017-03-19 13:14 #4 av: papa-bear

Johan Edlund vet jag inte vad han håller på med i bland, händer det i något i ett tätt lopp i friidrott kommer han med konspirationsteorier som får en att slå sig för pannan och fundera om han kan tolka situationerna i loppen.

Anmäl
2017-03-19 13:27 #5 av: GIKmio

#3 Robert Perlskog har jag haft kontakt med via sociala medier. Han tar sig tid att diskutera och svara på frågor när folk hör av sig. Mycket trevlig och har ett brett intresse för mycket annat än bara sport. Jag minns när han kommenterade JVM i ishockey på 90-talet och även under den svenska storhetstiden i handbollen..

Anmäl
2017-03-19 13:41 #6 av: Carpinus

#4 Och ändå tycker jag att Edlund är bättre på friidrotten än han var som travreferent...

#5 Kul att få tankarna om Perlskog bekräftade! Han och Hellgren har en trivsam dialog utan att tappa fokus på matchen.

Anmäl
2017-03-21 08:49 #7 av: Carpinus

Veteranexperten Lars-Gunnar Jansson, som hunnit bli 76, hoppar åter in i Radiosportens sändningar från hockey-VM för att under senare delen av turneringen fasas ut och ge plats för efterträdaren Jörgen Jönsson.

http://www.expressen.se/sport/hockey/lars-gunnar-jansson-gor-comeback-i-radio/

(Själv har jag nog inte lyssnat på ett radioreferat från Tre Kronors matcher sedan Lennart Hylands tid...)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.