Annons:
Läst 1083 ggr
[GIKmio]
2/9/17, 11:16 PM

Sportens kuriosakabinett

Uppmärksammad statistik, makalösa vändningar, nostalgiska sporthöjdpunkter, okända fakta om sporttävlingar eller annat i sportväg som hamnar vid sidan av på Sport i Fokus platsar här..

Annons:
[GIKmio]
2/9/17, 11:34 PM
#1

Vad hände på Olympiastadion i Berlin 16 oktober 2012? Jo VM-kval i fotboll mellan Tyskland och Sverige.. 8 minuter: 1-0 Klose 15 min: 2-0 Klose 39 min: 3-0 Mertesacker 45 min: Halvtid och många svenskar väljer nu byta kanal eller stänga av TV.. 56 min: 4-0 Özil och nu har dom flesta svenskarna kastat in handduken. Slakten i Berlin är ett faktum.. 62 min. 4-1 Ibrahimovic , ett tröstmål 64 min: 4-2 Lustig Oj då! 76 min. 4-3 Elmander Ojoj, vad händer?? 90+3 min: 4-4 Elm..miraklet är ett faktum… En av svensk fotbolls största upphämtningar genom tiderna var ett faktum. Jag följde matchen via radiosporten och rapporterade matchen på gamla Fotboll i Fokus.. Osannolikt..

[GIKmio]
2/10/17, 12:17 AM
#2

Wien var en VM- stad som passade Tre Kronor bra. I VM 1977 vann man två matcher mot Sovjet men den gången vann Tjeckoslovakien guldet.. 1987 blev det svenskt VM-guld i ishockey. Det första på 25 år. När Wien på nytt stod som värd 1996 slutade det med svenskt praktfiasko.. "Bara " 2-1 mot Frankrike och 3-3 mot Italien bland annat i gruppspelet där ett blekt Tre Kronor åkte ut i kvartsfinalen mot ett ännu blekare USA.. Ingen vidare VM-debut för förbundskaptenen Kent Forsberg. Men Foppas pappa fick revansch två år senare, 1998 då Sverige vann VM-guld i schweiziska Zurich med kanske det bästa svenska världsmästarlaget genom tiderna.

[GIKmio]
2/10/17, 1:00 AM
#3

Bandy-VM för herrar startade 1957. Sedan spelades VM vartannat år och Sovjet vann varje VM-turnering under flera år. Men 1981 i Chabarovsk i Sibiren vann Sverige med 6-1 över Sovjet i första mötet och Sovjet vann med 3-1 i andra mötet. Då skrevs Sverige som världsmästare med bättre inbördes målskillnad lagen emellan trots att båda lagen fick tio poäng och Sovjet hade två måls bättre målskillnad totalt.. Men bandyhistoria skrevs. Sedan dess har Sovjet/Ryssland och Sverige prenumerat på VM-gulden. Med undantag Finlands enda VM-guld 2004.

[Carpinus]1
2/11/17, 8:59 AM
#4

167,6 km/tim - så lyder det nya hastighetsrekordet på mountainbike, satt av en kille som var sen till skolan. 😃Nej då, det var en annan våghals som svarade för det…

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-slas-ett-nytt-hastighetsrekord-pa-cykel

[Carpinus]1
2/22/17, 1:52 PM
#5

Just nu pågår asiatiska vinterspelen i Sapporo, och i ishockeyturneringen har ett lag med en svensk förbundskapten tagit sig fram till gruppfinal efter tre raka segrar. Det är Thailand under ledning av förre FBK-spelaren Patrik Lundbäck som i tur och ordning slagit Hongkong, Mongoliet och Förenade Arabemiraten, och nu skall man ta sig an Taiwan.

Lundbäck säger att det finns fyra isbanor och omkring tvåhundra licensierade hockeyspelare i Thailand. Han uppskattar att åtta av hans spelare håller standard som svenska andradivisionsspelare, de övriga är inte fullt så bra.

Patrik Lundbäck hade själv inte planerat att bli förbundskapten i Thailand, då han är Asian Pacificansvarig för ett multinationellt företag som arbetar med större gaffeltruckar och containertransporter. Det var Thailands hockeyförbund som kontaktade honom, och nu vill de se en fortsättning på samarbetet, men Lundbäck är tveksam eftersom hans arbete kräver mycket resande.      

Källa.

[Carpinus]1
3/13/17, 11:53 AM
#6

Japanen  Kazuyoshi Miura , 50 år ung, har blivit dubbelt klassisk. Först som den äldste spelaren någonsin i en professionell fotbollsliga, och någon vecka senare  den äldste målgöraren i någon professionell liga.

Den förre rekordhållaren var ingen mindre än Sir Stanley Matthews, som var 10 dagar yngre när han nätade för Stoke mot Fulham 1965.

http://www.svt.se/sport/fotboll/50-arig-japan-slog-rekord-aldste-malskytten-nagonsin/

Annons:
[Göstage]
7/6/18, 11:21 PM
#7

Intressant läsning om hur en indielåt från 2003 blivit en närmast obligatorisk ramsa på världens fotbollsläktare.

GikMio
7/31/23, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En sport vi inte uppmärksammat. I sommar-OS i Montreal tog Sverige guld i lag i värja genom Rolf Edling, Carl von Essen, Göran Flodström, Leif Högström och Hans Jacobsson. Det första guldet i fäktning i OS. På bilden har Rolf Edling fått västtysken Reinhold Behr på fall. Bild från OS-krönikan 1976.

GikMio
7/31/23, 6:55 PM
#9

Irena Kirszenstein vann guld 4x100 m och silver individuellt på 200 m och längdhopp i Tokyo-OS 1964. Som Irena Szewinska vann hon guld på 200 meter och brons på 100 meter i Mexiko City-OS 1968. Efter att fött barn blev det ett brons på 200 m i Munchen-OS 1972 för att avsluta med guld på 400 m i Montreal-OS 1976. Polskan Irena Szewinska (1946-2018) tog därmed medalj i fyra OS på raken. Det är imponerande.

Fornöga
8/25/23, 2:48 PM
#10

TV-meteorologen Maria Augutis är "gammal" friidrottare, och en framgångsrik sådan- hon är nämligen svensk mästare i tresteg. I början av sin karriär var hon dessutom släggkastare- det kan knappast vara vanligt att någon kombinerat de två grenarna?

Länk.


Re:tired.

Vi känner Maria Augutis som meteorolog i SVT. Dessförinnan hade hon en annan karriär som en av Sverige främsta trestegshoppare – och det var hennes väg till det liv hon lever i dag.
  • Redigerat 8/25/23, 2:50 PM av Fornöga
GikMio
8/27/23, 8:19 PM
#11

Nämnde på ett annat ställe på iFokus problemet när man delar namn med en världskändis och ingen tror på en. I Brasilien heter fotbollsspelare något ingen vanligtvis känner till. Det är artistnamnet dom är kända för. Gandhi, John Lennon och Michael Jackson. Alla har dom lirat fotboll i Brasilien.

https://www.svenskafans.com/varlden/atletico-goianiense-klubben-med-de-riktiga-stjarnorna-492374

Sport på SvenskaFans.com. Den naturliga samlingsplatsen för alla som är intresserade av fotboll, hockey, motor och bandy.
Fornöga
8/27/23, 10:21 PM
#12

#11 Apropå brasilianska spelares artistnamn. Det ligger nära till hands att tro att den välkände spelaren Sócrates tagit/fått ett artistnamn efter den grekiske filosofen, men faktum är att han fick det tidigare än så- det är hans dopnamn. Sócrates Brasileiro Sampaio de Souza Vieira de Oliveira blev hans fullständiga namn vid dopet 1954. Även två av hans två bröder fick filosofers namn vid dopet, och en yngre bror, Rai, blev världsmästare med Brasilien 1994.

Sócrates var en socialt medveten person, och efter sin karriär studerade han till läkare i Italien och blev barnläkare i Brasilien. Han avled hastigt av en akut infektion 2011.

Källa


Re:tired.

GikMio
8/29/23, 6:18 PM
#13

#12 En annan kuriosa kring Socrates. Han bar ofta korta och rejält tajta shorts 🙂 Men det var väl vanligt för 40-45 år sedan bland fotbollsspelare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: