Annons:
Läst 904 ggr
[VSK]
2017-01-28 19:34

Skandalscener vid bandy-VM

"Mötet mellan Somalia och Tjeckien i bandyns B-VM urartade fullständigt.

Det var i den 55:e minuten, vid ställningen 16–0 till Tjeckien, som det rann över för några av spelarna i Somalia.

Stort bråk utbröt, det blev totalt kaos på planen".

http://www.dt.se/sport/bandy/skandalscener-vid-bandy-vm-vilt-slagsmal-nar-somalia-motte-tjeckien?referrer=app

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-28 19:41
#1

Med Pelle Fosshaug som förbundskapten så får man lära sig allt…😡😃

https://www.ttela.se/sport/bandy/fosshaug-forts%C3%A4tter-sitt-engagemang-1.4130661

[VSK]
2017-01-28 19:50
#2

#1

Njae knappast hans fel detta. 

Väldigt tråkig för sporten det här. Allt annat än uteslutning ur VM-sammanhang och dryga böter är skandal.

[Jimmy.L]
2017-01-28 19:51
#3

Använder man klubban på det viset har man inget mer på en plan att göra.

[Nomen Nescio]
2017-01-28 21:39
#4

#2 Det är klart att den som lett ett lag i fyra år har  varit med och lagt grunderna! Oavsett om man spelar korpfotboll eller i allsvenskan så finns det vissa sportsliga värderingar som man endera har med sig eller blir undervisad om. När jag spelade fotboll på juniornivå var det en kille i laget som var hur trevlig som helst vid sidan av planen men blev övertänd i matcherna och skulle slåss. Det behövdes inte att någon ledare grep in, för det gjorde lagkompisarna. Han fick veta att det spelade ingen roll om han gjorde dubbelt så många mål som oss andra - vi ville inte ha med honom, och snart satt den insikten där.

Här har vi ett bandylag som byggts från absolut scratch. Man har lärt dem åka skridskor, hålla i en klubba och träffa bollen. De har fått besök av TV-team från andra länder, Filip och Fredrik har gjort program med dem och de har nämnts som lysande exempel på lyckad integration nästan innan de tagit ett skär på isen. Sedan har gänget till och med baxats fram till att spela VM, men någonstans på vägen är det uppenbarligen något som brustit, något som de inte tillägnat sig.

Jag tycker att det är fånigt när vuxna människor slåss i en hockeyrink i en match på högsta nivå, slåss man i ett B-VM i bandy när man ligger under med 1-16 så är det bara patetiskt. Om det här uppstår helt oväntat efter fyra år så måste det vara någon på ledarnivå som inte uppfattat signalerna. Spelarna är givetvis skyldiga till sitt eget uppträdande och skall ta konsekvenserna, men att man som ledare kan gå fri från sitt ansvar, det köper jag inte.

[VSK]
2017-01-28 22:03
#5

#4

Fosshaug har ADHD. Sånt kan man inte lära andra. Det som hände gällande Pelle under sin aktiva karriär är att andra spelare visste om det och spelade för att få han utvisad. Även domare satsade pengar på vem som skulle visa ut han först osv.

Det har de erkänt efteråt intervju. Som spelarna sa, enda sättet att vinna är att få Fosshaug utvisad. Sorgligt men 100% sant. Finns nog att googla fram detta om intresse finns.

[Nomen Nescio]
2017-01-28 22:22
#6

#5  Har han själv  ADHD så behöver det ju inte betyda att samtliga de som bråkat på planen i Somalias landslag har det? Jag gjorde som du sa - jag googlade på Fosshaug och ADHD, och det visar sig att han föreläser i ämnet. Då borde han kunna vara rätt man att  förmedla till sitt lag hur man undviker att låta sig provoceras på planen.

I rättvisans namn är det kanske idé att vi väntar på att han uttalar sig om sin uppfattning om vad som gick snett och varför, och vad domarna rapporterar om matchen?

Edit.

Annons:
[VSK]
2017-01-28 22:29
#7

#6

Jag försvarar inte det Pelle gjort på plan. Jag har förklarat varför han fick frispel och av vilka orsaker och det har f.d spelare och även domare sen erkänt. 

Gällande det som hände i ovan match vet varken du eller jag varför så det behöver vi inte spekulera i utan det kommer förhoppningsvis komma fram.

[Nomen Nescio]
2017-01-28 22:37
#8

#7 Ja, jag lade till att vi nog bör vänta vad som hänt, och vilket straff som blir utdömt.

[VSK]
2017-01-28 22:44
#9

#8

Japp 👍

[Nomen Nescio]
2017-01-28 22:48
#10

Har tittat på den film som är i reportaget, och det börjar med att nummer 87 i Somalia slår en tjeckisk spelare med klubban i ansiktshöjd, solklart matchstraff och avstängning. Efter avblåsningen slår nummer 10 i Somalia en tjeckisk spelare på hjälmen med sin klubba, samma sak där - av med honom! Men därefter består palavern mest av att Somalierna bråkar inbördes, och flera spelare försöker lugna ner sina egna hetsporrar. Pinsamt för laget och pinsamt för bandyn, men att utesluta hela laget tycker jag verkar väl drastiskt - åtminstone av det man ser på de bilderna.

(Enligt artikeln spelades matchen igår, så det är konstigt att man inte lyckats få fram några kommentarer ännu.)

[Nomen Nescio]
2017-01-28 23:44
#11

#10 Här är de straff som utdömdes vid kalabaliken:

53:44     Grovt matchstraff (Olämpligt upptr.) 87. Ahmed Deeq Abdulle, Somalia

56:17     Grovt matchstraff (Olämpligt upptr.)71. Jiri Koncak, Czech

57:33     Utvisning (Olämpligt uppträdande) 6 min 7. Sadiiq Ahmed, Somalia

57:33     Utv (Olämpligt upptr.) 6min. 10. Abdirahmaan Barkhadle, Somalia

(Eftersom man spelar 2x30 min. motsvarar väl en sexminutersutvisning en tiominutare.)

[Nomen Nescio]
2017-01-29 11:26
#12

#8 Nu har Somalias förbundskapten Pelle Fosshaug uttalat sig, men jag vet inte om man blev så mycket klokare. Han var inte på plats och har inte sett någon videoupptagning från situationen, förklarar han. Rent allmänt säger han att hans grabbar är nya i sporten och att det kan hända saker när man är trött.

[VSK]
2017-01-29 12:28
#13

#12

Lät mest som en bortförklaring faktiskt. För att skydda de inblandade. Men han var inte på plats så han kan inte säga mer än det han sa (om han vill behålla sitt jobb).

För man behöver inte vara nån raketforskare, samt hur många av oss har inte nån gång hållit på men en sport där man blir trött för att begripa att det inte är nåt normalt beteende. Vi pratar inte om barn utan vuxna människor. Kan man inte tygla sitt humör så bör man nog hålla sig ifrån sporter man blir trött utav. 

Va det förra säsongen eller förrförra säsongen när VIK spelade och en motståndare slog klubban i ansiktet på VIK-spelaren. Har man sånt beteende så är man inte trött utan man lider brist på intelligens, nåt slags djurbeteende enligt mig. Då har man inte på en plan att göra. Minns jag rätt så fick denne hockeyspelaren rätt omfattande straff. 

Nog om detta för min del och jag hoppas aldrig mer få behöva se sånt här i den fina ädla sporten bandy. Inte i nån annan sport heller för den delen.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-29 12:55
#14

#13 Nej, det är många frågetecken och det är nog lika bra att nöja sig med att  hälsa Kanada välkomna till A-gruppen och strunta i gruppen i övrigt.

[VSK]
2017-01-29 13:11
#15

#14

Kanada tror jag kan hålla sig kvar. Borde ju ha lätt att få tag på gamla avdankade hockeyspelare som sadlar om.

[Nomen Nescio]
2017-01-31 06:44
#16

#11 Matchstraffet för den tjeckiske spelaren som åkte ut i samband med tumiltet har upphävts i efterhand.

Som en avrundning kan det ju vara intressant att höra vad min f.d. granne Michael Bratt, Tjeckiens förbundskapten (som väl dubbelarbetar även som Hollands fk?) säger om matchen mot Somalia.

http://www.dalademokraten.se/sport/bandy/efterspelet-av-skandalscenerna-vid-bandy-vm-tjeckien-besvarar-kritiken-det-ar-rent-nonsens

[VSK]
2017-01-31 08:11
#17

Magnus Uggla har gjort en låt som heter IQ. IQ, där hjärnan tar slut tar nävarna vid. Den låten håller än idag.

Enbart tragiskt att få läsa om rasistkortet i bandyvärlden. Tragiskt, riktigt tragiskt. Dåliga förlorare finns det gott om. 

Hur många ggr folk skrattat åt mig i mina yngre dagar när jag spelade innebandy har jag tappat räkningen på men jag kände aldrig behov att slå de i huvudet med bandyklubban, utan jag tränade på hårdare istället. 

Jag avrundar den här tråden på riktigt nu.

Upp till toppen
Annons: