Annons:
Läst 554 ggr
[GIKmio]
2017-01-05 14:00

Det fanns en tid

En reflektion på dagens internetandvändade och sociala medier. Det fanns en tid då det inte var som nu. På gott och ont.." Om du inte såg det då direkt, då fanns ingen chans att se det igen". Om du stod i en kö i en mataffär när Ingemar Stenmark åkte andra åket, då visste du att nu har jag kanske missat något riktigt bra. Kanske någon på bussen har hört hur det gått, i värsta fall fick man invänta TV:s Sportnytt. Idag kan man uträtta sina ärenden i lugn takt. Allt finns i mobilen eller surfplattan. TV är inte längre lika viktig. Kan du inte se en viss kanal så kan du följa liverapporter och allt vevas om och om igen i diverse sportnyheter på både på TV och på webben. Till och med laget i lingonserien kan du följa via liverapport när du vill i mobilen. Du behöver inte längre besöka en sporthall, en ishall eller en arena. Förr tog du dig till sporten, idag tar sporten sig hem till dig. På gott och ont..

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-05 14:19
#1

Ja, jag är gammal nog att minnas när rapporterna från allsvenskan i fotboll och bandy inskränkte sig till Bengt Ahlboms 15 minuter långa radiogenomgång på söndagseftermiddagarna, så småningom följt av 15 minuter lokala sportnyheter. Det var allt - no TV, no sports radio, no internet, no nothing! Men folk på matcherna var det…

Allt var inte bättre förr, men det gick det med.

[GIKmio]
2017-01-05 14:27
#2

När jag skrev på gott och ont så tänkte jag främst på att det är praktiskt för oss som följer mindre lag som inte finns med i målservice. Då är det bra att kunna följa händelseförloppet via liverapport och få slutsesultat från bortamatcherna. Tyvärr väljer många också bort det sociala umgänget som finns inom sporten genom att inte gå på matcherna och umgås med sina bekanta. Det tycker jag är synd..Sport är roligast att se live.

[Nomen Nescio]
2017-01-05 14:34
#3

#2 Javisst, jag brukar plöja igenom resultat i everysport, de har riktigt bra resultatservice långt ner i seriesystemen.

De gamla lokala radiosportkrönikorna var också duktiga att följa upp lagen i småserierna, och jag kan föreställa mig att det var ett sjå att samla ihop alla inringda resultat. Och ville man ha koll på ställningen i någon match nere i seriesystemet så ringde man själv till matcharenan, där någon volontär svarade och berättade ställningen och hur mycket det var kvar av matchen - det känns som rena  stenåldern idag… 🙂

[GIKmio]
2017-01-05 14:46
#4

Jag minns när Grums spelade i näst högsta serien på 90-talet. Varje söndagkväll sände radio Värmland fem minuter med slutreslutat och lite intervjuer. Utom just en söndag då man hade en betydelsefull bortamatch och radio Väst gick ut i etern istället med rapportering om ett pingislag från Dalsland. Det var bara att invänta ottan och morgondagens tidning..

[Nomen Nescio]
2017-01-05 14:49
#5

#4 Tough times…😉

[Jimmy.L]
2017-01-05 15:24
#6

Som mindre satt man vid radion och lyssnade. Annars var man mycket på olika matcher och tittade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: