Annons:
Läst 1316 ggr
[Nomen Nescio]
2017-01-04 10:05

Det kan kosta med en blivande stjärna i familjen

Samtidigt som juniorkronorna firar triumfer i JVM konstaterar debattören Kalle Sundin på Aftonbladet debatt att enligt statistik från RF är mediankostnaden för en 14 år gammal juniorspelare i ishockey 19 530 kronor per säsong. Sundin befarar att den folkliga statusens tid är förbi, och att ishockeyn nu i likhet med golf och segling blivit en sport för de resursstarka.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-01-04 10:13
#1

Hockey har alltid kostat mycket pengar för dom föräldrar som har barn som spelar.

Niklas
2017-01-04 10:14
#2

Ja, så var det på 70-talet när jag växte upp också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Nomen Nescio]
2017-01-04 10:26
#3

Som uppväxt nära den tidigare plantskolan Grums så har jag inte riktigt den bilden. Under flera decennier producerade samhället en mängd blivande storspelare som hamnade i bl.a. Frölunda och NHL (Thomas Steen, Dan Labraaten, Willy Lindström och Emil Mezaros med flera), och det var inga rikemansbarn. Självklart kan det vara så att även föräldrar med måttliga resurser prioriterar barnens idrottande, men det kändes mera som om det satsades annorlunda från samhälle och sponsorer på den tiden.

Jag vet inte hur det är med juniorverksamheten i Grums  idag (GIKmio vet förstås!), men det känns som om det var ett tag sedan det exporterades någon stortalang därifrån, även om man nu har hockeygymnasium på orten. Och frågan är vad som händer med andra talangfabriker som Modo och Timrå när de nu (för tillfället?) inte längre platsar i den absoluta eliten -  kommer det att krävas mer av föräldrarna för att hålla igång verksamheten på pojk- flick- och juniornivå?

[Jimmy.L]
2017-01-04 10:36
#4

Var dyrt med hockeyn på 80-90 talet vet jag. 

Media har ju tidigare rapporterat om att det är en dyr ungdomssport.

http://www.dn.se/sport/ishockey/ishockeyn-har-blivit-en-rikemanssport/

[Nomen Nescio]
2017-01-04 10:47
#5

Jo, det är inget tvivel om att ishockeyn jämförelsevis har varit dyrare än många andra idrotter för familjen, frågan är om det finns en smärtgräns? Det behövs kanske mer djuplodande undersökningar för att se bakgrunden för gårdagens ämnen och de som når junioreliten idag. Är det en annan sammansättning nu mot då avseende föräldrarnas inkomst o.s.v?

[Jimmy.L]
2017-01-04 11:00
#6

Klart att med bättre utrustning så blir det dyrare att hålla på med hockeyn.  Det finns ju en stor andrahandsmarknad som jag tror används flitigt bland hockeyföräldrarna. Nog inte enbart hockeyn som allt blivit dyrare, motor, häst, fotboll mm har säkert ökat i kostnader. Inte ovanligt att se fotbollsskor för över 1000 kr som ungdomarna har på fötterna. Utrustningen har blivit viktigare i alla sporter vilket leder till dyrare priser. 

Hört att det inte är kostnaden som är problemet i städerna utan det är brist på lediga istider och hallar, främst i storstäderna.

Annons:
[VSK]
2017-01-04 12:28
#7

Hockey är en lyxsport. Det är riktigt riktigt dyrt för den som för betala kalaset. Kolla bara vad en schysst klubba kostar. Vi pratar tusenlappar, och en klubba kan som sagt gå av lite då och då. Sen har vi all utrustning mm.

[Nomen Nescio]
2017-01-04 12:30
#8

#7 Ja, klubborna är hiskeligt dyra! Som det står i artikeln i TS:  "Framförallt är det klubborna som stuckit i väg i pris”, berättar Johan Bonde som varit materialförvaltare för Leksands IF sedan 1999. En J18-spelare (17– 18 år gamla) förbrukar i snitt ungefär 10 klubbor per säsong och en klubba kostar runt 1 000 kronor i den åldern, uppskattar Bonde."---

[Jimmy.L]
2017-01-04 12:34
#9

#7 Minns när det fanns träklubbor. Nu är det compositeklubbor.

[Nomen Nescio]
2017-01-04 12:37
#10

#9 Ja, på min tid fanns det bara träklubbor. Fast det var inte igår det…

[VSK]
2017-01-04 12:38
#11

#8

En lusentapp är billigt för en hockeyklubba. Beror så klart på vilket material man vill ha.

[Jimmy.L]
2017-01-04 12:40
#12

#10 Träklubbor fanns en bit in i 90-talet har jag för mig. Fanns ju även klubbor där bladet kunde bytas ut.

[GIKmio]
2017-01-04 13:24
#13

#3 GIK har lag ända från knatteligan upp till A-lag. Både J20 och J 18 är på elitnivå. Eftersom man bedriver ett populärt hockeygymnasium så kommer många killar utifrån..

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-04 13:39
#14

#13 Ja, det är ju ett bra sätt att få in en del talanger skolvägen. Men hur är det med de riktiga stjärnexporterna - är de fler eller färre idag jämfört med bröderna Lindströms tid?

[GIKmio]
2017-01-04 13:45
#15

#14 Förutom Niclas Andersen i Ryssland och Mattias Göransson i collegeligan i USA så finns det några unga löften. Men för tidigt än att säga hur det ska gå..

[Carpinus]1
2017-06-29 20:00
#16

För familjer som inte har det så gott ställt kan även "billiga" idrotter kännas kostsamma. Michel Tornéus berättar: "Nu åker jag världen runt och hoppar längdhopp – och jag har massor av människor att tacka för det. Eldsjälar som har skjutsat, hjälp till, tränat och fixat. Och inte minst min mamma. Jag minns när jag fick mitt första sponsorkontrakt och fick hem en låda med kläder och skor. Då började vi båda gråta. Då visste vi att hon i alla fall inte behövde lägga mer pengar på de sakerna."---

Källa.

[Jimmy.L]
2017-06-29 20:46
#17

Ja att sporter kostar mycket pengar är lite tråkigt. Tur ändå det finns föräldrar som ställer upp och kör andras barn.

papa-bear
2017-06-30 10:41
#18

har för mig att jag kollade vad utrustningen i hockey kostade för ett tag sedan, och en klubba kunde vara lika dyr som resten av kroppsutrustningen, förutom skridskorna då som är ännu dyrare, ett par skridskor och en klubba, 4 papp och uppåt, sedan är det ju medlems- och träningsavgifter, så sett till kostnaden är "moderatbandy" billigare, och man får vara ute och gå lite raskt 2-4 timmar.

Upp till toppen
Annons: