Annons:
Läst 1197 ggr
[Nomen Nescio]
12/21/16, 8:21 AM

Har Zlatan rätt?

"Zlatan Ibrahimovic dömde ut svensk idrottshistoria i en intervju förra veckan."---

"Det var i en intervju med sitt eget klädmärke A-Z som Zlatan Ibrahimovic la fram sitt svala omdöme över svensk idrottshistoria. – Jag ville inte bli som andra svenska idrottare. Jag var inte nöjd med det jag såg. Jag ville att hela världen skulle se mig, Sverige var för litet. Det var min frukost, sa Zlatan i intervjun. Kommentarerna skapade reaktioner i landet, och många var snabba med att påminna Zlatan om att Sverige har fostrat idrottsstjärnor som Björn Borg, Ingemar Stenmark och Annika Sörenstam."---

"Olof Lundh tycker inte att det går att avfärda Zlatans kommentar som ett skämt. – Det är också lite allvar. Och Zlatan pratar ofta om att han vill ha respekt. Men han måste också visa respekt för folk som har gjort saker innan honom. Om man tar till exempel Borg. Han var stor i hela världen och vann fem Wimbledon i rad, säger Lundh. Lundh tror att Zlatans kaxighet delar befolkningen i två delar. – Vissa tycker nog att det är kul, lite "fuck jantelagen". Andra tröttnar på att inte få se nåt annat. Att han inte visar respekt för nån annan. Det är lite trist attityd helt enkelt, säger Lundh."

http://www.expressen.se/sport/fotboll/premier-league/kritiken-mot-zlatan-maste-visa-respekt/

Vad tycker du om Zlatans uttalande?

Annons:
[Jimmy.L]
12/21/16, 8:26 AM
#1

Jag anser han är respektlös.

[ludden]
12/21/16, 8:27 AM
#2

För mycket ego i den mannen.

[Nomen Nescio]
12/21/16, 8:27 AM
#3

#1 Ja, och historielös, verkar det som…

[VSK]
12/21/16, 8:31 AM
#4

Vem är Zlatan? Förövrigt så struntar jag i vad denne tycker och tänker 🙂

[LarssonA]
12/21/16, 8:50 AM
#5

Visst är han sanslöst duktig på det han gör, men så jäkla respektlös och egotrippad. Fy!

[Stockholmare]
12/21/16, 9:03 AM
#6

Klart han är en grym fotbollsspelare utan tvekan. Känd inom fotbollsvärlden men kommer inte slå sig en som en av dom främsta. Han har inga större titlar så som VM eller EM guld och inget Champions League titel.

Annons:
AnnaKarin
12/21/16, 9:57 AM
#7

Han är inte så smidig Mr Z om man säger så. Han får Muhammed Ali att framstå som ödmjuk.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
12/22/16, 4:58 PM
#8

Man ska visa respekt för den äldre sportgenerationen.. Borg lade grunden till det svenska tennisundret på 80-talet och Stenmark lade grunden till att Sverige fortsatte att få fram nya talanger inom alpin skidsport..

Niklas
12/23/16, 10:49 AM
#9

#8: Zlatan var inte född när Stenmark och Borg var som störst.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sommarek
12/23/16, 11:02 AM
#10

#8 Fast nu var det ju "historia" han dissade, och med mindre han tror att den började när han föddes (vilket inte skulle förvåna mig), så borde han veta vad han dissar.

Det är onekligen lite roande med idrottsfolk som tror de är viktiga.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Stoffe.]
12/24/16, 8:37 PM
#11

#10 Och varför skulle idrottsfolk inte vara viktiga? Även de skriver in sig i historieböckerna.

Martin
12/25/16, 8:49 PM
#12

Bryr mig inte så mycket om vad han säger, men tycker att han är ett intressant fenomen. Han vet hur han skall få uppmärksamhet och PR och är det vad han vill ha (vilket det verkar som) så gör han det bra. Han har onekligen kommit längre än att bara stanna i Sverige. Han har (såvitt jag kan se) inte sagt att ingen annan svensk kommer utanför Sverige. Han har säkert koll på ett antal av de andra stjärnorna men sedan har han kanske inte koll på alla. Media överlag brukar ju vara rätt bra på att glömma hockeyn men där har vi ju spelare som säsong efter säsong väljs som bland de bästa på sin position i världens bästa liga. Kanske inte så många som fastnar i historieböckerna, men vi har ju några där i alla fall.

Men visst, vill man racka ner på Zlatan kan man alltid göra det, finns en hel del klandervärt på hans meritlista (kanske inte som idrottare, men annars). Men han verkar samtidigt ha utvecklats till en person som har ganska mycket att tacka idrotten för.

Att han är respektlös genom att säga att han ville ha mer än bara Sverige, att han inte var nöjd med vad han såg (oklart vad han menar, kanske framgår om man hör hela intervjun) och ville bli sedd av hela världen? Nej, det tycker jag inte. Har han gjort andra saker som varit respektlösa? Ja, absolut.

mvh Martin

Sommarek
12/26/16, 2:16 PM
#13

#11 Viktiga för vem? Jag jobbar med att förgylla tillvaron för patienter med cancer, han dribblar boll och får mer betalt för det än vad läkarna på kliniken får för att bota sjuka. Jag vet precis vem av oss som är viktigast.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Stoffe.]
12/26/16, 2:27 PM
#14

#13 För att det finns faktiskt barn och ungdomar som jag är som vill röra på sig och har idrottsidoler som förebilder. 

Han tjänar pengar på något han gillar att göra och lagt ner mycket tid på träning är det fel med det?

Sommarek
12/26/16, 3:25 PM
#15

#14 Du menar att ni inte kan röra på er utan att Zlatan gör det först…? Där har man allt man behöver veta om fotbollsspelare i en mening.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Stoffe.]
12/26/16, 3:37 PM
#16

#15 Och vad menar du med det?  Finns miljoner med unga som gamla som har idrottsidoler! Vad är det för fel att ha en förebild som motiverar en till att idrotta!

Hur kan man tro på häxor som vuxen människa? Sagofigurer hör väl hemma i just sagorna. 😂

Sommarek
12/26/16, 3:40 PM
#17

#15 Läs om och läs rätt, så slipper du argumentera mot saker som du själv har hittat på. Men du menar kanske att läkare som botar cancer förtjänar mindre uppmärksamhet än Zlatan?

Vad har sagofigurer med detta att göra? Håll dig till sak istället för dåligt pålästa, taffliga försök till personangrepp. Du är definitivt inte vuxen nog för det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Stoffe.]
12/26/16, 3:45 PM
#18

#17 Sen när handlade denna tråd om cancer då? Berätta vad handlar tråden om vem var det som drog upp cancer? Jo du sluta vifta med pekpinnen!

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
12/26/16, 3:47 PM
#20

Släpp cancer och häxor det får ni diskutera på annat håll här handlar det om Zlatan!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
12/26/16, 3:51 PM
#22

Vuxna människor måste kunna visa att dom är just vuxna och diskutera sakligt mot barn, därför tog jag bort #19

Tog även bort #21 Bedrövligt hur lågt man kan sjunka trots tillsägelse!

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
12/26/16, 3:55 PM
#24

Nu slutar du SommareK! Lyssna vad jag säger!

Slutdiskuterat!

[Göstage]
11/11/19, 12:38 PM
#25

Tyvärr verkar Zlatan (så här några år senare) i färd med att bränna alla broar till svensk fotboll- och kanske till landet också.

https://www.expressen.se/sport/kronikorer/jennifer-wegerup/gor-ont-att-se-zlatan-bete-sig-sa-ovardigt/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/2Ggk1R/kan-inte-ta-hans-uttalanden-pa-allvar

[Jimmy.L]
11/11/19, 1:59 PM
#26

Jag tror Zlatan gör en säsong till sen är hans karriär slut. Hoppas jag

[QASIK]
11/11/19, 3:38 PM
#27

Bra länkar från Göstage och jag håller rätt mycket med. Inte i allt dock.

Min text här nedan gäller själva frågan (som nu visserligen är gammal men ändå)

Denna "undersökning" är bara en pyttepytteliten smula subjektivt utformad 😉
Men efter att ha svarat "njäej" i brist på bättre, vill jag ändå skriva varför.

Jag ogillar sättet han ibland kritiserar Sverige på. Men det är nog för att jag inte är van vid den typen av personlighet bland svenska idrottare. De flesta uttalar sig försiktigt och aktar sig för att trampa på någons tår med hopp om att inte skvallerblaskor ska omformulera deras ord till något som kan liknas vid hur Zlatan är från start i princip.
Jag gillar Zlatan. Han är så jäkla skicklig än idag trots att han numera är en gubbe i branschen.
Mot alla odds tog han sig upp till topp. För att lyckas med det räcker inte talang. Då krävs feta lager med skinn på näsan. Särskilt för en "blatte" från Rosengård. När han väl började klättra fick så mycket rasse-skit slängt över sig att jag inte fattade varför han ville stanna i Sverige. Han borde ha tagit sin talang och emigrerat till ett land som inte skulle spotta på honom. Det hade jag gjort… snabbt! Han valde att stanna men inte hålla käften. Och även om han inte alltid hade rätt i det han sa, hade han oftare rätt än inte, tycker iallafall jag.

Om man tittar på andra fotbollslegender ute i världen, så har de lite liknande attityd. Det kommer dock inte fram i svensk TV.

Den som har fått förmånen att uppleva denna kille under mer privata omständigheter, skulle se en sida utan taskig attityd och med tonvis av värme, intelligens och humor. Utåt sett har en image växt fram och den imagen försöker han upprätthålla. Trots allt, de enda som retar sig på den är de som ogillar honom och då gör han mål där också. Otroligt hur lätt det kan vara att provocera och psyka ut vissa människor. Det i sig är en gigantisk fördel för en som är van att kämpa innan navelsträngen klipptes.

Tillhör man skaran som hatar honom eller låter sig provoceras av honom, ska man ställa sig frågan varför Kommer man på svaret blir man nog snabbt botad. Då rinner Zlatanattityden av en direkt.
💋❤️

Annons:
[Göstage]
11/11/19, 4:02 PM
#28

#27 Jag skall nöja mig med att nämna Zlatans attack på Janne Andersson,

 Zlatan tackade själv nej till vidare medverkan i landslaget, och Janne Andersson hade väl sett vad som hände när Zlatan var med- man presterade sämre än på länge i historisk tid under Hamrén, som inte förmådde att bygga ett lag kring Zlatan - vilket han förvisso inte varit ensam om.

Janne Andersson hade uppenbarligen intentionen att "på svenskt vis" bygga ett landslag, och när Sverige kvalificerat sig till VM så tyckte Zlatan uppenbarligen att han själv skulle vara med igen, och när Andersson inte ville bryta ner det han byggt upp blev Zlatan förnärmad. 

Enda sättet han kan komma åt Janne Andersson på är att spela på de rasistiska strängarna, men det har ju genomskådats av de flesta initierade, och till och med Fryshuset tycker att Janne Andersson är värd att prisas för sitt ledarskap.

Zlatan har varit en världsartist på planen, men hans uppträdande nu är ovärdigt, där håller jag med Wegerup, som är en journalist som följt Zlatan på nära håll under många år.

[Jimmy.L]
11/11/19, 4:46 PM
#29

#27 Som spelare bör man vara ödmjuk mot motståndare och fans det är respektlöst att anklaga Janne Andersson för något som inte stämmer.

[Hayabusa]
11/12/19, 11:48 AM
#30

Fullkomligt huvudlös anklagelse mot Janne Andersson. Ett lag som Sverige kommer alltid att ha problem att hantera en världsstjärna. Det är egentligen inget unikt för vare sig Sverige eller spelare likt Zlatan.

[Göstage]
9/25/20, 8:51 AM
#31
[Hayabusa]
9/25/20, 9:02 AM
#32

#31 En dag kommer liemannen ifatt honom, även om han heter Zlatan…
Personligen anser jag att det är ett onödigt & dumt uttalande med tanke på hur många runt om i världen som drabbats.

[Göstage]
10/8/20, 6:12 PM
#33

"Milan får fortsätta klara sig utan Zlatan Ibrahimovic. Svensken har testat positivt för covid-19 igen, rapporterar Sky."---

Källa

#31 ff "Zlatan utmanade corona och det var en dålig idé"…

Moon AppleGrey
11/10/20, 1:07 AM
#34

Till frågan angående respektlöshet, så bryr jag mig inte om vad Zlatan tycker om saker och ting.
Han är som vilken annan fotbollsspelare i min värld - totalt ointressant.
Man kan väl även tycka att det vore mer klädsamt att visa lite mer respekt för de som kom före honom, då Sverige visst inte är så litet i fotbollsvärlden som han givit sken av i sin analys.

Sedan förstår jag mig inte på hans anklagelse mot Janne ö.h.t, som verkar vara tagen ur luften efter vad jag kan förstå.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
[Jimmy.L]
3/5/21, 11:34 AM
#35

Zlatan Ibrahimovic sade i en intervju att Lebron James borde hålla sig till det han är bra på – basket – och inte prata så mycket politik.

Nu får svensken mothugg av andra idrottsprofiler.

– Zlatan är en hycklare, säger den amerikanska fotbollsmålvakten Hope Solo.

https://www.svt.se/sport/fotboll/zlatan-24

Zlatan Ibrahimovic sade i en intervju att Lebron James borde hålla sig till det han är bra på – basket – och inte prata så mycket politik. Nu får svensken mothugg av andra idrottsprofiler. – Zlatan är en hycklare, säger den amerikanska fotbollsmålvakten Hope Solo.
[GIKmio]
3/5/21, 5:28 PM
#36

Zlatan har alltid rätt. Tycker Zlatan 😁

[Jimmy.L]
3/6/21, 10:38 AM
#37

Det har ryktats om en comeback i blågult för Zlatan Ibrahimović, 39, under en längre tid.

Nu kan FotbollDirekt avslöja att det är helt klart att Milan-stjärnan gör comeback i Janne Anderssons landslag i det kommande VM-kvalet.
Zlatan är nu enligt flera olika källor kallad till VM-kvalet den 25 mars mot Georgien - samt mot Kosovo och även landskampen mot Estland.
– Truppen tas ut den 18:e mars. Så får vi se hur läget är då, säger landslagschefen Stefan Pettersson.
https://fotbolldirekt.se/2021/03/06/avslojar-han-ar-tillbaka-da-vantas-zlatans-landslagscomeback

Zlatans landslagscomeback kommer allt närmare. I dag kan FD avslöja att han kallas till kommande VM-kval
[Göstage]
3/6/21, 10:51 AM
#38

#37 Förvånande.🤔

Caeli
3/6/21, 10:58 AM
#39

#37: Trodde jag inte! 🙄 Om det nu blir så vill säga…

[Jimmy.L]
5/26/21, 5:19 PM
#40

Zlatan Ibrahimovic kom, såg, segrade – och lämnade ett bestående intryck på de han hade omkring sig – under sina två år i USA.

För första gången berättar nu hans gamla lagkamrater och tränare för The Athletic filterlöst om sin tid med Zlatan.

Det är en historia om liknelser om Gud, skryt och upptåg som angränsar till mobbning.

– Han gick över gränsen mot flera lagkamrater, det kan vem som helst vittna om, säger medspelaren Chris Pontius.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/vittnesmal-om-zlatan--manga-var-livradda/

För första gången berättar nu hans gamla lagkamrater och tränare för The Athletic filterlöst om sin tid med Zlatan. Det är en historia om liknelser om gud, skryt och upptåg som angränsar till mobbning.
[Jimmy.L]
5/26/21, 7:57 PM
#41

Zlatan Ibrahimovic, 39, straffas med böter på en halv miljon.

Efter att ha brutit mot Uefas regelverk.

https://www.svt.se/sport/fotboll/uefas-besked-zlatan-ibrahimovic-straffas-med-boter

Zlatan Ibrahimovic, 39, straffas med böter på en halv miljon. Efter att ha brutit mot Uefas regelverk.
Annons:
Upp till toppen
Annons: