Övrigt

Nostalgi: spel, samlarbilder och sporttidningar

2016-12-19 11:13 #0 av: [Nomen Nescio]

Inte minst så här års är ju olika sorters spel i ropet, även om de numera mest är digitala. Läste idag om ett gammalt sällskapsspel som hette Månvalla. Det minns jag inte, däremot en  variant som heter Jägersro, och det spelet lär fortfarande gå att köpa sextio år senare än det introducerades.

Tänkte att vi skulle bereda plats för prat om gamla spel med sportanknytning här, men för att inte ämnet skall bli för smalt kan vi ju även ägna oss åt gamla sporttidningar som Rekordmagasinet, Allsport, Match och Buster.  Synd att man inte sparade alla gamla årgångar av Rekordmagasinet - kompletta årgångar är hårdvaluta idag!

Och så har vi ju samlarbilderna - allt från de gamla Alfabilderna (som jag själv samlade på), till senare hockeybilder som det fanns en stor samlarmarknad för.

I den här tråden är det fritt fram att vältra sig i samlarnostalgi!

Anmäl
2016-12-19 15:39 #1 av: GIKmio

Vilken trevlig tråd.. Jag blir nostalgisk av att tänka tillbaka till 80-talet och tidningen Buster.. Gillade främst Super-Mac, Bullen , Kid Cox och spökliraren.

Anmäl
2016-12-19 15:56 #2 av: [Nomen Nescio]

#1 De tidningarna smet nog under radarn för mig på grund av åldersskäl, men Buster har jag förstås hört talas om, och den har ju nu börjat ges ut i retroformat.

Anmäl
2016-12-19 16:05 #3 av: [Nomen Nescio]

Stiga gav ut det första hockeyspelet 1957. I mitt barndomshem införskaffades ett spel tidigt och fick gå varmt i diverse turneringar. Numera ser spelen annorlunda ut och spelet heter bordshockey, har eget förbund och det spelas turneringar och landskamper. Själv har jag nog inte spelat ett parti på fyrtio år, men jag har en bekant som spelat i officiella tävlingssammanhang. 

http://www.bordshockey.net/

Anmäl
2016-12-19 16:38 #4 av: Jimmy.L

#3 Hade både bordshockey och fotboll hemma när jag var grabb. 

Hockey kort samlade jag ett tag på både på NHL men även Elitserien som det hetta då.

Anmäl
2016-12-19 16:50 #5 av: [Nomen Nescio]

Jag minns plötsligt ett fotbollsspel som man spelade med sugrör där man blåste på bollar av bomull med för att få in bollen i motståndarmålet. Det kunde gå rätt hett till på barnkalasen- så länge man hade något kvar av andningen...

Anmäl
2016-12-19 17:49 #6 av: GIKmio

#2 Buster som hade en egen serie i tidningen var främst en tidning med fotbollsserier även om andra sporter ibland uppmärksammades. Bland alla serier fanns även reportage om dåtidens idrottsmän och mästerskap..
#4 Jag hade några samlaralbum från förlaget Semic, VM 1983, Elitserien 1984 och 1985. Vi var några killar som tävlade om vem som hade tjockast samlarbunt..

Anmäl
2016-12-19 17:56 #7 av: GIKmio

Minns även att jag samlade på fotbollsbilder från engelska ligan. Jag samlade även när jag blev lite äldre och fyllde VM-albumen från 1990 och 1994. Sedan på 90-talet kom dom glansiga korten som inte gick att klistra fast. Istället fick man sätta dom i plastfickor..

Anmäl
2016-12-19 21:06 #8 av: GIKmio

Jag och min bror hade ett Stiga hockeyspel. Dessvärre slutade det oftast med att vi åkte i luven på varann..

Anmäl
2016-12-21 08:24 #9 av: ludden

Buster är en klassiker. #8 Det hände samma sak mellan mig och mina bröder. Fast ibland plockade vi bort vissa spelare för att göra det svårare.

Anmäl
2017-01-04 14:18 #10 av: [Nomen Nescio]

Svenne Rubins har gjort en låt med samlarbildsanknytning, "Finns det nån som har Des Moroney i dubblett?"

Anmäl
2017-01-06 23:16 #11 av: [Nomen Nescio]

Ja, det var då min vän, en gång för länge se´n... Skämtar

Anmäl
2017-01-06 23:30 #12 av: GIKmio

Mitt SIF.. hoppas kunna se en match i vinter.. om det blir riktigt kallt framöver så funkar naturis när man inte får hjälp att bedriva verksamheten på konstis..Tänk att detta gäng en gång i tiden vunnit fyra SM-guld..

Anmäl
2017-01-06 23:35 #13 av: [Nomen Nescio]

#112 Ja, hur illa det än är ställt idag för brukslaget kan ingen ta ifrån dem deras historia! Pokal

Anmäl
2017-01-06 23:41 #14 av: GIKmio

#13 Helt rätt NN.. tyvärr styr pengar och vintervädret bandysporten numera.. Men inget kan ta Slottsbrons fyra SM-guld och fem SM-finaler ifrån dom..

Anmäl
2017-02-10 20:55 #15 av: Carpinus

Lite bordshockeyhistoria från Riksidrottsmuseet.

Anmäl
2017-03-19 06:57 #16 av: Carpinus

Aftonbladet skriver idag att "Åshöjdentecknaren" Reijo Stävenborg har gått bort i en ålder av 72 år.

I samma tidning tecknar Erik Niva "den sanna historien" bakom Åshöjdenböckerna och serieberättelserna om den fiktiva klubben inför 50-årsjubiléet i sommar.

Anmäl
2017-03-19 08:29 #17 av: GIKmio

Buster betydde mycket för mig i min barndom. Åshöjden och även en annan serie i Buster, IFK Trumslagaren, även den av Max Lundgren minns jag.

Anmäl
2017-03-19 13:33 #18 av: Carpinus

Jag var lite "för gammal" när Åshöjden kom - hade jag varit tio år yngre hade jag nog också fastnat för boken.

Anmäl
2017-04-19 09:15 #19 av: Carpinus

"Under två år har HIF-spelare besökt så gott som alla kommunens vårdboenden. Träffarna arrangeras av Idrottsmuseet, HIF och vård- och omsorgsförvaltningen" , informerar Helsingborgs kommun.

Och nu har även äldreboendet Fullriggaren i Råå  haft celebert besök av en administratör plus spelare från Helsingborgs IF,  samt Gustav Ahlbin från det lokala idrottsmuseet. Med sig, förutom sig själva, hade besökarna berättelser, bilder och idrottsredskap från förr, bland annat ett par fotbollsdojor från 1940-talet och en läderboll . 

Inte bara de boende utan även besökarna fick gott utbyte av träffen. De yngre spelarna från HIF fick under sammankomsten höra om spelare ur klubbens historia som de inte haft en aning om. Kanske är klubbarna i gemen dåliga på att tradera sin historia till nya generationer av spelare?

https://www.hd.se/2017-04-17/hif-spelarnas-besok-vacker-sportminnen-pa-vardboendet

Anmäl
2017-04-21 07:33 #20 av: Dioramabyggare

Jag samlade på hockeyspelarbilder i "Samlarserien Hockey '73", bilder från de olika landslagen och de bilderna klistrade jag in i ett häfte ("Hockey 73") som kostade tre(!) kronor.

Fotboll var jag inte alls intresserad av, ändå kunnde jag då rabbla namnen på alla de allsvenska fotbollslagen "som ett rinnande vatten"Generad.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.