Annons:
Läst 1915 ggr
[Nomen Nescio]
11/24/16, 3:54 PM

Jerringpriset 2016

Det här är de 15 kandidaterna till Sveriges Radio Jerringpris 2016 (ej att förväxla med Bragdguldet!)

Anna Homlund, skicross.
Damlandslaget, fotboll.
Emma Johansson, cykel.
Frida Hansdotter, alpint.
Henrik Stenson, golf.
Isabella Gulldén, Handboll.
Jenny Rissveds, mountainbike.
Karl Forsman, Simning, parasport.
Maja Reichard, Simning, parasport.
Marcus Svensson, skytte.
Mattias Ekström, rallycross.
Peder Fredricson, ridsport.
Sarah Sjöström, Simning.
Tove Alexandersson, orientering.
Zlatan Ibrahimovic, fotboll.

Här kan du få veta mer om de 15.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/24/16, 3:55 PM
#1

Personligen är nog Sarah Sjöström min kandidat, men jag tror att Peder Fredricson vinner. Jerringpriset bygger ju på allmänhetens röster, och ridsporten brukar vara duktiga på att mobilisera röstare.

[Jimmy.L]
11/24/16, 4:03 PM
#2

Jenny Rissveds tycker jag.

[GIKmio]
11/24/16, 4:08 PM
#3

Jag tror Sjöström vinner. Men hoppas på Rissveds, det var en riktig skräll. Gillar när idrottare blir kända över en natt som dom brukar säga..

Fridaaaa
11/24/16, 4:11 PM
#4

Hoppas på Peder Fredricsson :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaKarin
11/24/16, 5:12 PM
#5

Jag hoppas på Henrik Stensson.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Nomen Nescio]
12/22/16, 5:50 PM
#6

Första röstningsomgången är avslutad, och i morgon klockan 06.00 kommer de åtta som går till slutröstningen att presenteras. Min gissning: Henrik Stenson, Peder Fredricson, Sarah Sjöström, Zlatan Ibrahimovic, damlandslaget i fotboll, Jenny Rissveds, Frida Hansdotter och Anna Holmlund.

Isabelle Gulldén?

Annons:
[GIKmio]
12/22/16, 6:30 PM
#7

Jag tror fortfarande att Sjöström vinner..

[Nomen Nescio]
12/23/16, 7:37 AM
#8

Här är de åtta som kvarstår till slutomröstningen:

Damlandslaget, fotboll.
Henrik Stenson, golf.
Isabella Gulldén, handboll.
Jenny Rissveds, mountainbike. 
Mattias Ekström, rallycross.
Peder Fredricson, ridsport.
Sarah Sjöström, simning.
Tove Alexandersson, orientering.

(Ej i röstetalsordning).

De utslagna placerade sig i följande ordning: : 9) Anna Holmlund, skicross, 10) Frida Hansdotter, alpint, 11) Maja Reichard, paraidrott, Simning, 12) Zlatan Ibrahimovic, fotboll, 13) Marcus Svensson, skytte, 14) Karl Forsman, paraidrott, Simning, 15) Emma Johansson, cykel.

AnnaKarin
12/23/16, 4:06 PM
#9

Härligt! Jag tror att det står mellan Stenson, Sjöströmo Fredricsson.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Nomen Nescio]
1/13/17, 7:23 AM
#10

Idag klockan 14.00 stänger andra röstningsrundan, som avgör vilka kandidater som kommer att kvarstå till slutomgången i Idrottsgalan på måndag.

[Nomen Nescio]
1/13/17, 5:21 PM
#11

Tove Alexandersson, Henrik Stenson, Jenny Rissveds, Peder Fredricson och Sarah Sjöström är de fem som kvarstår till röstning på Idrottsgalan, medan Mattias Ekström, damlandslaget i fotboll och Isabelle Gulldén blev utslagna.

Jag tror fortfarande att Peder Fredricson vinner, även om jag hoppas på Sarah Sjöström.

AnnaKarin
1/14/17, 11:36 AM
#12

Jag hoppas på Stenson men det finns många häst-/ridintresserade så konkurrensen är stor. Sjöström får många röster också, tror det står mellan de tre.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Nomen Nescio]
1/16/17, 8:54 AM
#13

"Jerringpriset har alltid varit omdiskuterat. Genom åren har många fnyst att det är ”ett popularitetspris” – som om det vore något förkastligt. Men att den mest populära idrottaren vinner är ju en självklarhet när folket får säga sitt. Inget fel i det. På senare år har dock en ny dimension lagts till detta. Kampanjandet. Mobiliserandet. Röstkuppandet. När Rolf Göran Bengtsson nominerades efter sitt EM-guld 2011 såg hästfolket sin chans, startade upprop via sociala medier, kastade sig på telefonerna – och såg till att RGB vann med den största marginalen i prisets historia."---

"Nu kan vi vara där igen. Peder Fredricson gjorde en suverän OS-ritt och knep silvret i knivskarp konkurrens. För det ska han självklart hyllas. Men om hästfansen än en gång bestämmer sig för att ”kapa” omröstningen så lär Fredricson utklassa både Sjöström och Stenson – trots att de två ju faktiskt vann OS respektive British Open – och då hamnar vi snett igen. För guld är, trots allt, bättre än silver, inte sant?"---

"Mitt förslag: Gör en Sifo av hela grejen. Plocka ut fem kandidater, ring 1000 personer och be dem välja en av dem eller rösta blankt. Då slipper vi diskussioner om kapade omröstningar och kupper och trams och kan i stället varje år slå fast vilken idrottare som svenska folket helst av alla vill ge sitt pris."---

Eric Hilmersson i GP

Annons:
[Nomen Nescio]
1/16/17, 10:00 AM
#14

#13 Även Patrik Brenning i Aftonbladet kritiserar Jerringpriset:
"Det är ingen hemlighet att vinnaren av Jerringpriset i praktiken utses under själva tv-sändningen. Det är då den stora majoriteten av rösterna kommer in (även om Radiosporten mörkar exakt hur stor andel). Det ger många svagheter som alla tidigare diskuterats.

Att du genom sympati kan dra fördel om du missar de andra priserna under galans gång, att du kan gynnas av ett humoruppträdande som involverar dig och går hem hos folket och att produktionens presentationsfilmer av idrottarna får påtaglig inverkan på hur folket sedan röstar. En känslostormande film som slår an något hos tittarna och röstsiffrorna kan gå upp."---

"För om Jerringpriset ska vara svenska folkets pris borde svenska folket ha rätt att se hur de egentligen har röstat. Hur många har egentligen varit med och bestämt att Zlatan Ibrahimovic, Damlandslaget och Mattias Ekström inte ska finnas med när omröstningen nu börjar på allvar i samband med måndagens Idrottsgala? Och hur stor makt kan ett enskilt förbund ha i att bära fram sin idrottare till de sista röstningsomgångarna?"---

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/erE0Q/radiosporten-morkar-svenska-folkets-pris

[Jimmy.L]
1/16/17, 10:58 AM
#15

Trist det gör att priset inte känns så märkvärdigt.

[Nomen Nescio]
1/16/17, 11:09 AM
#16

Ja, det behövs nog något ny röstmetod, även om SIFO inte låter så kul heller…

[Nomen Nescio]
1/16/17, 11:25 PM
#17

Peder Fredricson vann, och jag skulle tro att det var sista året med nuvarande röstsystem.

[Nomen Nescio]
1/16/17, 11:38 PM
#18

"Jerringpriset, folkets pris? Nä, det här har blivit de stora röstkuppernas pris. För ingen kan väl med handen på hjärtat tycka att rätt man vann?"---

"För förlåt Peder Fredricson, men det här är inget annat än en idrottsprislig skandal. En röstkupp av ridsportsfolket."---

"Men ingen normalt idrottsintresserad person kan väl på fullaste allvar tycka att Fredricson skulle ha priset samma år som Sarah Sjöström tog OS-guld och Henrik Stenson tog hem en major? Nä, ska det vara så här kan man lika gärna lägga ned Jerringpriset. För om den ska vinna vars sport lyckas göra den största röstmobiliseringen samtidigt som antalet röster minskar, då kan det lika gärna kvitta. Och det är synd, för Jerringpriset har varit ett av de allra finaste svenska idrottspriserna."---

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/anna-friberg/anna-friberg-det-kanns-bara-som-ett-daligt-skamt/

[GIKmio]
1/16/17, 11:43 PM
#19

Min vinnare var Sarah Sjöström.. 3 Medaljer i OS i Rio, varav ett guld.. Hon var värd priset enligt mig.

[Nomen Nescio]
1/16/17, 11:45 PM
#20

#19 Ja, hon var min kandidat  också, men det var väntat att det skulle bli så här…(#1).

Annons:
Fridaaaa
1/17/17, 9:11 AM
#21

Han förtjänade priset enligt mig, och tycker det är så trist med negativa kommentarer bara för att han vann, och påstår att det är kupp ect

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nomen Nescio]
1/17/17, 9:22 AM
#22

#21 Det är klart att den som röstat på Fredricson tycker att det var rätt kandidat som vann, men diskussionen om kampanjröstande låg ju i luften på förhand - inte minst med den tidigare  driven för Rolf Göran Bengtsson i minne.

Tror nog inte att de flesta idrottsintresserade tycker att Fredricsons silvermedalj smäller högre än Sjöströms guld och världsrekord eller Stensons klassiska Mayorseger och hans övriga titlar, men nu är det som det är och bara att gratulera Fredricson och hans fans.

Sedan återstår att se vilka ändringar i röstförfarandet det kommer att leda till, för om priset skall överleva som ett folkligt pris så vill det till förändringar.

Fridaaaa
1/17/17, 9:26 AM
#23

#22 Tycker personligen alla är bra kandidater trots att jag hejade på honom. Handlar inte om det, utan att risporten jämt ska nedvärderas, att den inte är lika bra osv bara så himla tråkigt. Lovar, hade tex sara vunnit, hade inte det inte blivit såna skriverier eller påhopp mot just den sporten osv.

Fredricson förtjänar den lika mycket som Sara skulle gjort :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nomen Nescio]
1/17/17, 9:39 AM
#24

#23 Som sagt, åsikterna är olika och ingen har fuskat med röstningen, reglerna är ju som de är.

Varför någon skulle ha "hoppat på" simsporten om Sarah vunnit förstår jag inte riktigt - hon har ju vunnit de två föregående åren och alla har tyckt att det är en värdig vinnare. Någon propaganda för ridsporten blev nog inte årets röstning, och det går inte att be media låtsas som om det var ett bra val.  Om man vill kalla det för en "nedvärdering av ridsporten" så kanske det är så.

Fridaaaa
1/17/17, 9:54 AM
#25

#24 Inte sagt att någon fuskat med röstningen?
Inte sagt att någon skulle hoppa på henne heller, sa att det skulle inte bli såna skriverier som det blev med Peder nu. Jag tycker de har hoppat på honom rejält, men hade sara vunnit hade det inte blivit något liknande, är det jag tycker är trist.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaKarin
1/17/17, 10:00 AM
#26

Jag röstade på Stensson men har inget emot att Peder vann. Han har gjort en jätteprestation och om fler män red skulle det inte vara en massa nedvärderande snack nu. Nä, jag är ingen rabiat feminist men jag är uppväxt med ridning som hobby och livsstil.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Nomen Nescio]
1/17/17, 10:01 AM
#27

Nej, jag har inte påstått att du skulle ha sagt något om fusk och heller inte skrivit något om att påhopp på Sarah vid motsatt utgång - däremot skrev du faktiskt att "hade tex sara vunnit, hade inte det inte blivit såna skriverier eller påhopp mot just den sporten", och det var sporten jag avsåg, inte Sarah personligen.

Nu är det som sagt som det är, och precis som efter mellot så är det en del som tycker att rätt deltagare vann, medan andra inte tycker det. Vi som tycker att det var fel vinnare får acceptera att det inte blev så, den som röstat på vinnaren får väl i sin tur acceptera att det kan uppstå ifrågasättanden. Det är som det är - huvudsaken är att man ser över det framtida röstningsförfarandet.

Annons:
Fridaaaa
1/17/17, 10:03 AM
#28

#27 ifrågasättande är en sak - påhopp och nedvärderingar en annan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jimmy.L]
1/17/17, 10:39 AM
#29

Jag tycker inte han skulle ha vunnit Jerringpriset. Hade varit en skillnad om han tagit OS-guld då hade han varit en värdig vinnare, nu så tycks det avgöras hur många fans man har inom sin sport. Inget ont om ridsporten som är en kul sport att se.

Jag hoppas det blir en bättre röstningssystem till nästa år.

[Nomen Nescio]
1/17/17, 3:25 PM
#30

"Totalantalet röster i Jerringpriset hamnade på 790 263. Peder Fredricson fick 273 760 röster, tvåan Henrik Stenson fick 230 229 röster och trean, Sarah Sjöström, fick 113 297 röster."---

Expressen

[Nomen Nescio]
1/17/17, 5:26 PM
#31

"Nu tycker SVT:s kommentator Jacob Hård att Jerringpriset ska göras om.
– Det har väl egentligen i flera år blivit ett slags popularitetspris mer än ett prestationspris. Det blev så väldigt tydligt i år och det kan det väl få vara, men då tycker jag att man ska kalla det för populäraste idrottsprestationen och inte den bästa.
Vad är det som gör det extra tydligt i år?
– Därför att jag har väldigt svårt att se varför, alltså, det kan finnas lägen där en andraplats kan vara bättre än förstaplatsen, men jag har väldigt svårt att se det i det här fallet. All respekt för ridsporten, jag är ingen ridsporthatare, men i min värld kan hans OS-silver inte vara större än Sjöströms OS-guld eller Stensons majorvinst. Det var ändå vinster i sporter som inte är mindre än ridsporten."---

Aftonbladet

AnnaKarin
1/17/17, 5:55 PM
#32

#31 Det var det bästa jag läst om Jerringpriset idag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Kalli
1/19/17, 3:41 PM
#33

De som jämför valörer inom olika sporter antar jag tycker att Jerringspriset skulle lagts ner redan 1994 då ett VM-brons slog ett OS-guld om jag inte helt missminner mig.

[GIKmio]
1/19/17, 4:28 PM
#34

Opinion Live i kväll klockan 22:00 på SVT1: Debatt mellan fd. förbundskaptenen för hopplandslaget Sylve Söderstrand och sportjournalisten Jacob Hård.

Annons:
[Carpinus]1
4/18/17, 10:30 PM
#35

Såg filmen om hästen "Allan" (All In) och Peder Fredricson på TV ikväll, och både häst och ryttare gjorde ett gott intryck. Fick mig att tycka att det kanske var rätt okej att PF fick Jerringpriset, trots allt…

Upp till toppen
Annons: