Annons:
Etikettövrigt
Läst 4968 ggr
[GIKmio]
2016-09-22 16:16

Sport i litteratur/film

Här ger vi varandra tips om böcker och filmer där sporten spelar huvudroll eller biroll..

  • Redigerat 2022-05-15 10:04 av LosGinos
Annons:
[GIKmio]
2016-09-22 18:39
#1

Max Lundgren (1937-2005) är en favorit bland författare som valt sporten som huvudämne i flera av sina böcker.. Åshöjdens BK (fotboll), IFK Trumslagaren (friidrott) och böckerna om boxaren Benny..

AnnaKarin
2016-09-22 22:55
#2

#1 Åshöjdens BK läste jag, jättebra. Tjejligan heter en film med bl a Madonna och Tom Hanks. Den handlar om den första proffsligan i dambaseball. Mk

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[GIKmio]
2016-09-23 18:09
#3

Miracle (2004) är en film jag brukar se ibland med Kurt Russell i huvudrollen baserad på en verklig händelse. Ishockeytränaren Herb Brooks (Russell) får uppgiften  att leta genom hela USA på talanger som ska representera nationen på hemmaplan i vinter-OS i Lake Placid i februari 1980. Brooks får ihop ett gäng amerikanska hockeystudenter som även gillar bärs och brudar. Men även villiga att kämpa med blod, svett och tårar. Det blir starten på en av idrottshistoriens största mirakel.

AnnaKarin
2016-09-23 18:34
#4

Slap Shot från 1977  med en hockeyspelande Paul Newman får vi inte glömma.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
2016-09-24 11:36
#5

#4

Slagskott är ju en kultrulle 😃

[GIKmio]
2016-09-26 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll av Olof Lundh.. Jag följer Olof på Twitter och vet att han besökte bokmässan i Göteborg. Jag ska läsa boken snart..

Annons:
[Carpinus]1
2017-02-10 12:37
#7

Den finska spelfilmen  ”Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv” i regi av Juho Kuosmanen som går upp på biograferna nu har redan vunnit priser. Olli Mäki, idag 80 år, verkar som boxare och person ha varit lite av en tjuren Ferdinand om man skall utgå från det som skrivs om filmen.

http://www.svt.se/kultur/film/recension-gulligt-i-den-lyckligaste-dagen-i-olli-makis-liv

AnnaKarin
2017-02-11 19:06
#8

Cool Runnings om Jamaicas bobsleighåkare som tog sig till OS. Den filmen gillar jag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
2017-02-11 19:26
#9

#8

Kanonrulle. Har den på DVD.

AnnaKarin
2017-02-11 21:06
#10

👍

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Carpinus]1
2017-02-14 11:00
#11

Förr var bokrean lite av en folkfest med "riktiga böcker" (inga reaupplagor!), men numera känns det lite mer avslaget - tycker åtminstone jag. Den 22 februari är det i alla fall åter dags för bokhandelsbutiker och andra affärer plus nätförlagen att slå upp portarna för Bokrean 2017. Jag har botaniserat lite bland årets objekt för att hitta idrottsrelaterade böcker, och här är en del (utan att jag gör anspråk till att ha hittat allt). Priset som anges kan vara för såväl häftade som inbundna böcker.

"Ett år av magiskt löpande"  av Kenneth Gysing 15:-
 "Bergtagen - Legendariska cykelklättringar i Europa" av Daniel Friebe 179:-
 "Mitt eget race : livet, cykeln och bergatröjan" av Fredrik Kessiakoff, Fredrik Emdén 79:-
"Utväg : fotboll" av Erik Niva  50:- (125:- inbunden)
"Fotbollens mest magiska ögonblick i ord, ljud och bild" av Måns Gahrton 99:-
"Den kompletta löpar- och maratonboken : så springer du snabbare, längre och smartare" av Thurgood, Sapstead, Stankiewicz  59:-
 "När vi var bäst. Björn Borg, Mats Wilander och Stefan Edberg om en svensk guldålder" av Ulf Roosvald, Mats Holm 115:-
"Tour de France: historien om världens största cykellopp" av Joakim Jakobsen. 109:-
"Svenska sportklassiker : 1000 kända och okända ögonblick från 1912 till idag"
av Björn Nordström, Lars Nylin  115:-
 "Löpning : den kompletta handboken när du vill bli snabbare och starkare"
av Paul Cowcher, Tomasso Bernabei  49:-
 "Gräset är alltid grönare i Brasilien : en resa genom världens bästa fotbollsland!
av Henrik Brandao Jönsson 69:-
 "Maraton : Bli en bättre långdistanslöpare" av Jack Waitz, Marit Karlsen 65:-
 "Vad är sport och 100 andra jätteviktiga frågor" av Lotta Fahlberg 39:-
 "Det riktiga landslaget" (damfotboll) av Moa Svan  65:-
 "Fotbollen - vilken historia" av Eduardo Galeano 55:- (Läst och rekommenderar!)
 "Världens bästa maratonlopp" av Hugh Jones, Alexander James 49:-
 "Helvetet tur och retur" av Andreas Haddad, Max Bergander 29:-
"Tjerna : en kaptens hjärta" av Daniel Tjernström, Josefine Lindén 89:- (ljudbok)

Dioramabyggare
2017-02-14 16:51
#12

#8: "Cool Runnings" är också en av mina favoritfilmer :-).

[Carpinus]1
2017-02-26 20:31
#13

Göran Willis • Ronald Åman • Mats Tallkvist:"Idrottsplatsen i våra hjärtan : en k-spaning på genuina idrottsplatser från söder till norr"

Recension

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-22 19:25
#14

"Om sport och våld" essäer av Isobel Hadley-Kamptz. Timbro förlag, 160 s.

Recension.

[Carpinus]1
2017-07-11 09:12
#15

Marcus Birro har (tillsammans med huvudpersonen) skrivit en bok om gamle fotbollshjälten Mats Magnussons liv, ett liv som inte alltid har varit en dans på rosor men som verkar ha fått en lycklig vändning.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/han-blev-uteliggare-och-missbrukare/

[GIKmio]
2017-07-29 13:42
#16

Sudden Death, amerikansk actionfilm från 1995 med Jean-Claude van Damme i huvudrollen.

Brandmannen Darren McCord går och ser på ishockeymatch där Chicago Blackhawks möter Pittsburgh Penguins i Mellon Arena i den sjunde och avgörande finalmatchen i Stanley Cup tillsammans med sina barn. McCord upptäcker under matchen att USA:s vicepresident blir fångad av terrorister i en av arenans VIP-loger. Arenan kommer när matchen tar slut att explodera. McCord tar då över rollen som Pittsburghs målvakt i en scen för att vinna tid och förlänga matchen.. Lite orealistiskt stundtals, men kul för alla oss hockeynördar..

[Carpinus]1
2017-08-14 20:34
#17

På onsdag går "Superswede", filmen om Ronnie Peterson, upp på biograferna.

http://www.expressen.se/sport/motor/petersons-dotter-det-har-varit-manga-tarar/

[Jimmy.L]
2017-08-14 22:01
#18

Goal the dream Begins

papa-bear
2017-08-15 22:30
#19

jag har inte sett den själv, men Lars Molin gjorde ju en film som kanske är mer kult än klassiker, Höjdhoppar'n.

[Carpinus]1
2017-08-18 09:32
#20

Från de yviga polisongernas och borstiga snorbromsarnas tid…

(Länkat till den här snutten i en annan tråd och kom på att den platsar även här.)

Annons:
[Carpinus]1
2017-08-30 17:22
#21

Filmen om Borg får fyra getingar i Expressen, liksom samtliga (!) rollinnehavare (inklusive sonen Leo, som spelar Borg som ung).

http://www.expressen.se/noje/recensioner/bjorn-borg-borde-ha-varit-stolt/

[Carpinus]1
2017-09-01 09:50
#22

 "Spela fotboll, bondjävlar - del 2" av Torbjörn Andersson.
"Andersson definierar klubbarna utifrån deras nätverk. Identiteten återfinns i relationerna till staden och sponsorer. Själen och kulturen skapas av press och publik".---
SmP

Torbjörn Andersson föreläser på Stadsbiblioteket i Stockholm den 5 september om stockholmsk fotbollskultur, med utgångspunkt från sin bok "Spela fotboll bondjävlar".
https://mitti.se/sport/fotboll-fokus-stadsbibblan/?omrade=hela-stockholm

[Carpinus]1
2017-09-04 09:45
#23

#21 Även Kulturnytt ger "Borg" toppbetyg, 4 K av 5 möjliga. Recensenten tycker att filmens Borg är intressantare än verklighetens.

https://www.svt.se/kultur/filmrecension-borg

[Carpinus]1
2017-09-12 15:34
#24

Många filmer om idrottsstjärnor för tillfället, och nu kommer ytterligare en, "I, Tonya". 

Tonya Harding var  huvudfigur i en av de mest bisarra uppgörelser som vi sett i idrottssammanhang, och detta i den, som vi trodde, fridsamma konståkningssporten.

Mer om det som hände mellan Harding och hennes konkurrent Nancy Kerrigan, om filmen och om Tonya Hardings liv idag kan läsas här:

http://www.expressen.se/sport/tror-folk-kommer-kanna-mer-sympati-for-henne/

[GIKmio]
2017-09-12 21:18
#25

Bäst i Sverige! svensk långfilm från 2002 med visst fotbollstema . En av Ulf Malmros få dramafilmer ( och utan medverkan av Kjell Bergqvist ) även om den stundtals innehåller en del komiska inslag. Marcello är en mobbad skolpojke som känner att han är den absolut sämsta killen i världen. Hemma är föräldrarna oense om påven eller Maradona ska hänga på väggen. Mamman vill han ska sjunga i katolsk kyrkokör och pappan ( spelad av Michael Nyqvist ) vill att han ska bli fotbollsproffs.Själv är hans dröm att kunna flyga.

[GIKmio]
2017-09-12 21:24
#26

Ytterligare en svensk film där fotbollen har sin roll..

Slutspelär en svensk komedifilm från 1997 i regi av Stephan Apelgren. I rollerna: Anders Lundin, Melinda Kinnaman, Lennart Jähkel, Krister Henriksson, Peter Haber m.f.l. Handling: Stockholm sommaren 1990. Den skuldtyngde fotbollsfanatikern Johan ( Anders Lundin ) kommer hem till sin lägenhet och upptäcker att den blivit tömd av kronofogden. Samtidigt dyker två torpeder upp och vill ha betalt för en obetald skuld. Men det finns större problem för Johan. Kronofogden har beslagtagit hans tv precis när tv-sändningarna från fotbolls-VM i Italien startar.

[GIKmio]
2017-12-22 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tipsextra (1969-95 ) Fotbollsmagasinet på lördagarna i SVT.. Här kan man minnas lirarna, dom legendariska matcherna och dom lag som lirade flest matcher med "pling" i rutan.. Ipswich, West Ham, Chelsea, Liverpool, Manchester United och några till. Nostalgibok skriven av en av Sveriges största experter på engelsk fotboll….Privat foto ( glömde stänga av blixten )

Annons:
[GIKmio]
2018-01-19 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#Jagärfotboll av sportjournalisten Erik Niva som har fotboll som specialitet. I den här boken visar Niva upp bilder på sig själv i flertal olika fotbollströjor tillsammans med intressanta texter. Här vimlar det av flertal tröjor från både klubblag och landslag, allt från ett div. 4-lag i Ukraina till Sydsudans landslag..

[Carpinus]1
2018-02-04 16:27
[Carpinus]1
2018-02-19 15:30
#30

Snart dags för bokrean 2018, och det finns gott om böcker till nedsatt pris på nät och i butiker. Fast bokreatiden är förbi för min del, jag har tillräckligt med olästa böcker för att det skall räcka ändå…

[Göstage]
2018-03-16 09:55
#31

#24 "I, Tonya" får högsta betyg på SVT Kultur.

https://www.svt.se/kultur/film/filmrecension-i-tonya

[Göstage]
2018-04-18 14:27
#33

En nyutkommen biografi om Tord Grip får lysande betyg i Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/3jz5MX/en-gripande-fotbollsodysse

[Jimmy.L]
2018-04-18 15:52
#34

Låter spännande.

Annons:
[GIKmio]
2018-07-10 17:02
#35

Sommeren 92 ( danskt drama från 2015 )

Fotbollen har sin egen version av Miracle on Ice ( se #3 ) Baserad på en verklig händelse.

Sommaren 1992 spelades fotbolls-EM i Sverige. Danmark missade att kvala in  i sin kvalgrupp där Jugoslavien tog EM-platsen. Men när Jugoslavien drar sig ur på grund av inbördeskriget så får Danmark friplatsen. Och reser till Sverige och slår fotbollseuropa med häpnad.

Sommeren 92 är inte bara en solskenshistoria utan mycket gripande och sorglig då en av dom danska spelarna Kim Vilfort tvingas lämna förberedelserna inför EM och resa hem till Danmark för att besöka sin dotter som är sjuk och lider av leukemi..

Mycket sevärd film!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sommeren_%2792

[Göstage]
2018-07-10 17:25
#36

#35 Den gick f.ö. på SVT i juni.

[Göstage]
2019-04-13 09:04
#37

Trean kl. 18.50: Filmen om Eddie the Eagle, den brittiske backhopparen som hoppade hellre än bra och älskades för det.

[VSK]
2019-04-13 09:55
#38

#37

Vem minns inte han. Han förbjöds ju hoppa på massor med arenor för ledningen var helt enkelt oroad för hans hälsa.

[GIKmio]
2019-04-13 10:01
#39

Det finns ett klipp om honom på Nostalgisajten om nostalgisk sport. Han var sämst i världen. Men han klarade inte ens av att vara det. Det finns andra som varit sämre sedan dess 😃 Michael Edwards heter han på riktigt 🙂

[VSK]
2019-04-13 10:15
#40

Jag hade garanterat kunnat ge The eagle en rejäl match men det hade varit det sista jag gjorde 😃

[GIKmio]
2019-04-13 12:27
#41

#40 Det är du, jag, Ghosthunter och The Eagle.. Vi hade kunnat göra en sportdokumentär eller två tillsammans.. Benknäckargänget eller Griniga gamla gubbar 😃

Annons:
[VSK]
2019-04-13 12:38
#42

😂👍

[Göstage]
2019-05-20 17:04
#43

En dokumentär om Diego Maradonas karriär och liv av Asif Kapadia har premiärvisning vid Cannesfestivalen. Huvudpersonen själv kan dock inte närvara på grund av en axelskada.

NRK ger filmen 5 poäng av  6 möjliga i sitt tärningsbetyg.

[GIKmio]
2019-07-11 15:39
#44

Stefan Holm var en erkänt duktig höjdhoppare. Men även känd som en erkänt duktig legobyggare. I boken "Svenska sportbitar" har Holm byggt 21 av dom största ögonblicken i den svenska idrottshistorien i lego, och därtill även skrivit text om dessa ögonblick.

https://www.bokus.com/bok/9789188699107/svenska-sportbitar-byggt-och-berattat-av-stefan-holm/

[Göstage]
2019-11-17 22:38
#45

Le Mans ´66, den verklighetsbaserade historien om hur bildesignern Carroll Shelby och föraren Ken Miles bygger en epokgörande racerbil i syfte att utmana Ferrari i 24-timmarsloppet i Le Mans 1966 har gått upp i topp på de amerikanska biograferna. 

https://www.gp.se/kultur/kultur-nöje/le-mans-66-i-topp-på-bio-1.20473668

[GIKmio]
2020-01-30 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fotbollens galnaste ögonblick av Petter Karlsson. Ur innehållet bland annat: Fotbollsproffset som erbjöds bli kung av Albanien Skyttekungen som kidnappade120 pygméer. Kvinnan som lurade svenska folket i direktsändning att hon var Martin Dahlins mamma.

[Göstage]
2021-10-21 10:06
#47

Filmen "Tigrar" blir Sveriges Oscarskandidat. Den är löst baserad på Martin Bengtssons självbiografiska bok ”I skuggan av San Siro”, och handlar om 16-åriga fotbollslöftet Martin och den stenhårda värld han möts av när han värvas till storklubben Inter. Intressant med en idrottsrelaterad film i dessa sammanhang.

Filmen ”Tigrar” av Ronnie Sandahl blir Sveriges kandidat till Nordiska rådets filmpris 2021. Filmen utspelar sig i den internationella proffsfotbollens ...
[Göstage]
2021-10-21 23:31
#48

Ännu en svensk fotbollsfilm går upp på biograferna: "Jag är Zlatan", fritt baserad på till David Lagercrantz bok om fotbollsstjärnan.

Filmen ”Jag är Zlatan” hade världspremiär med stående ovationer på Roms filmfestival under torsdagskvällen. Filmen är fritt baserad på boken som David ...
Annons:
[Göstage]
2021-11-18 11:44
#49

Biografier om Honken och Sterner har nått bokhandlarna. Förlagscitat:

Leif "Honken" Holmqvist: "Stolparna var mina bästa vänner" av Andreas Slätt

"Biografi om Leif "Honken" Holmqvist, en av vår tids mest folkkära ishockeyspelare berättar i biografin om sin resa från lilla Strömsbro IF, till bl a ett fullsatt Johanneshov under hockey-VM i Stockholm 1970, där över 10 000 personer skanderade "Honken, Honken, Honken" efter suveränt målvaktspel. Lägg därtill ca 6 miljoner svenska TV-tittare på en befolkning om ca 8 miljoner invånare följde första matchen mot Sovjetunionen.

Honkens karriär avslutades med att han blev invald i Internationella Hockey Hall of Fame 1999.

Ulf Sterner: "Före sin tid - den ofiltrerade sanningen" av Andreas Slätt

"Biografi om Sterner från Dejefors, Värmland; en av svensk ishockeys allra största hockeyspelare genom alla tider berättar om hur han tog sig från "dårbingen" (hockeyrinken i Deje) till Madison Square Garden i New York.

I landslagströjan har Ulf vunnit VM-guld 1962 och ett antal OS-medaljer. Under VM-åren i Stockholm 1969 och 1970 var Ulf Sterner en av världens bästa hockeyspelare och där cementerade han sig som ett unikum i svensk ishockey.

Ulf Sterner var före sin tid. Än idag ihågkommen som kanske en av de bästa forwards som någonsin spelat ishockey. Det här är vrångskallen från Dejefors ofiltrerade sanning. Hans tidsdokument."

  • Redigerat 2021-11-18 11:45 av [Göstage]
Cojimar
2022-03-16 16:46
#50

#48 "Jag är Zlatan" i regi av Regi Jens Sjögren och med Granit Rushiti i rollen som den vuxne Zlatan verkar få goda recensioner i tidningarna. Filmen visas på biograferna från och med den 18 mars.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

++++ DRAMA Jag är Zlatan Regi Jens Sjögren, med Granit Rushiti, Dominic Andersson Bajraktati, Cedomir Glisovic, Merim
  • Redigerat 2022-03-16 16:47 av Cojimar
[GIKmio]
2022-05-02 17:16
#51

Jag såg Kings Ransom för ett tag sedan på CMore om när dåtidens bästa ishockeyspelare Wayne Gretzky 1988 flyttades från Edmonton Oilers där han hade vunnit Stanley Cup och slagit mångder av rekord till Los Angeles Kings. Ett lag som inte vann någonting.

https://www.cmore.se/movie/m-29dd5e550ac75c0563ed

Se Kings Ransom online här. På C More streamar du utan avbrott via tv, dator eller app utan bindningstid!
[GIKmio]
2022-05-02 17:27
#52

Det finns inte bara sportdokumentärer utan även en och annan spelfilm på CMore med Sporttema också. Sekundjakten med Robert Redford (1969) till exempel. Finns under både Sportfilmer och klassika filmer.

https://www.cmore.se/movie/m-8c346c58b1c6415b0d40

Se Sekundjakten online här. På C More streamar du utan avbrott via tv, dator eller app utan bindningstid!
[GIKmio]
2022-05-02 17:32
#53

#52 Måste dock tillägga med Robert Redford och Gene Hackman. Klassiskt ska vara 😎

GikMio
2022-09-03 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

En bok jag bläddrat i på biblioteket genom åren. När den blev utgallrad och gratis att ta var givetvis rallyfreaket där och nöp den. Så nu är den min 🙂 En bok om Sébastien Loeb, en av världens genom tiderna främsta rallyförare. Fransmannen Loeb är fortfarande aktiv då han gör ett och annat inhopp i WRC 48 år ung..

GikMio
2022-09-03 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Ytterligare en bok jag plockat med mig hem som jag fått från biblioteket är VM-sommar av Magnus Ljunggren. Handlingen är förlagd till en tonårskilles liv under veckorna då Sverige deltog i fotbolls-VM i dåvarande Västtyskland sommaren 1974. Har inte hunnit läsa den.

Annons:
GikMio
2022-09-03 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

En annan bok i min ägo är Tröja nummer 10 av Hans Erik Engqvist (1934-2019) Hans sportböcker från Dalsland kan liknas vid Max Lundgrens från Skåne. Bråberga IF dyker upp ofta i hans böcker. Även i denna bok.

Fornöga
2022-09-07 09:09
#57

SVT Play visar dramakomedin "Ur spår", en historia i Vasaloppsmiljö. Ganska urspårad, tycker jag som sett den- filmen får en blåbärssoppemugg av fem möjliga från mig.
Kan ses till den 2 oktober.


Re:tired.

En dramakomedi om syskonparet Daniel och Lisa som har helt olika utmaningar i livet. Daniel är vd och tränar stenhårt, samtidigt som han och frun Klara försöker få barn med hjälp av provrörsbefruktning. Lisa är på botten, arbetslös och frånskild med en dotter som hellre vill bo hos sin pappa. En dag råkar Lisa påstå för sin dotter att hon ska åka Vasaloppet och tillsammans måste nu de omaka syskonen försöka införliva löftet. Regi: Mårten Klingberg. I rollerna: Katia Winter, Fredrik Hallgren, Rakel Wärmländer, Ulf Stenberg, Kelly Flogell, Leif Andrée, Tuva Børgesdotter Larsen m.fl.
Fornöga
2022-09-10 18:07
#58

Vi som var med på den tiden minns den stora spelskandalen, där spelare från flera storklubbar var involverade. Nu kommer en dramatisering av den händelsen i serieform på SVT, med premiär den 12 september.


Re:tired.

Spelskandalen har premiär 12 september i SVT Med Björn Elgerd Edvin Bredefeldt Ulf Stenberg Josefin Asplund Eva Melander Erik Johansson Sara Shirpey
GikMio
2022-09-10 19:56
#59

#58 Det var väl i samband med en ishockeymatch i dåvarande Elitserien man började gräva i det där då AIK vann över Frölunda 13-7 och en person tippat och spelat på detta resultat. Ett väldigt ovanligt slutresultat i en ishockeymatch.

Fornöga
2022-09-10 20:22
#60

#59 Ja, det var en rejäl soppa! 😏


Re:tired.

Fornöga
2022-09-13 09:56
#61

#58 Har sett första avsnittet, som jag tyckte var rätt segt, och det verkar vara väldigt fritt berättat gentemot den verkliga spelskandalen.


Re:tired.

Fornöga
2022-09-13 14:40
#62

"Bränning", en ny roman av Jack Hildén, utspelar sig i fotbollens läktarplatsmiljö.


Re:tired.

Kvällen innan jag skriver den här texten vinner mitt lag äntligen en fotbollsmatch. IFK Norrköping krossar Hammarby. Vän
  • Redigerat 2022-09-13 14:41 av Fornöga
Annons:
GikMio
2022-09-22 10:01
#63

#16 Om man gillar Sudden Death så borde Final Score (2018) med bl a Dave Bautista och Pierce Brosnan i rollerna vara något. Samma koncept fastän det är fotboll i stället för ishockey. Slagsmål, skottlossning , motorcykeljakter på Upton Park i London. Allt medan fotbollsmatchen pågår.

https://en.wikipedia.org/wiki/Final_Score_(2018_film)

GikMio
2022-09-22 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Petter Karlssons bok som släpptes lagom till Vasaloppets 100 års-jubileum 1922-2022.

GikMio
2022-09-22 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Stora Valla av Peter Eriksson (2021)

Det är vanligt med böcker om föreningar, men inte så ofta man ser böcker om arenor och idrottsplatser.

GikMio
2022-11-21 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Mina idrottsfavoriter 1900-1949 av Vidar Martinell (2005)

GikMio
2022-11-21 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Den svenska idrottens historia som är utgiven härom året hittade jag också på biblioteket. Skriven av Jens Ljunggren, professor i historia, särskilt idrottshistoria, vid Stockholms universitet.

GikMio
2022-11-26 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Jag har boken Teamwork skriven av Ulf "lill-pröjsarn" Nilsson med hjälp av hockeyjournalisten Gunnar Nordström (1993). En bok om lill-pröjsarns år i NHL, lagarbete, och gripande berättelse om att mista sin pappa i unga år.

Fornöga
2022-11-26 12:40
#69

En dramaserie om Börje Salmings liv spelas in av Viasat. Börje Salming var fortfarande frisk när den började projekteras, och tyckte det var spännande. Nu vet inte producenten hur man skall förfara med hans sjukdomsperiod och bortgång.


Re:tired.

Börje Salmings liv blir en engelskspråkig dramaserie. Valter Skarsgård ska spela huvudrollen som ishockeyikonen. Det han
Annons:
Fornöga
2022-11-26 12:43
#70

#69 Nu vet inte producenten hur man skall förfara med Salmings sjukdomsperiod och bortgång.


Re:tired.

Valter Skarsgård, som gör rollen som den unge Börje Salming i tv-serien om dennes liv, är djupt rörd av det hastiga slutet på huvudpersonens liv.
GikMio
2022-11-26 13:13
#71

#69 Jag läste hans biografi Blod,svett och hockey på 90-talet om hans 17 år i NHL. 16 år i Toronto och ett år i Detroit innan han lämnade Nordamerika och flyttade till Stockholm och AIK. Tror att det kommit en bok senare också. Skulle vilja ha blod, svett och hockey, men den finns nog att beställa på nätet.

Fornöga
2022-11-26 13:33
#72

#71 Den finns nog på nätantikvariat, fast det blir väl lite extra efterfrågan en tid framöver. Inte otänkbart att det kommer någon nyutgåva av den också.


Re:tired.

GikMio
2022-12-02 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Jag har boken Sveriges Hockeyhistoria (1998) En aning inaktuell dock, men ändå intressant att läsa även om det hänt lite sedan dess. Sveriges 6 VM-guld har blivit elva.. Mer ur innehållet. Dynastin i svensk ishockey, Brynäs, Leksand, och Djurgården. Minkfarmsladan i värmländska Edsvalla som blev träningshall för Grums IK plus kapitel om Ulf Sterner, Peter Forsberg, Börje Salming, Mats Sundin, och Sven Tumba

GikMio
2022-12-08 20:08
#74

#47 Jag såg Tigrar härom kvällen.

En film jag såg i ungdomen är hockeyfilmen Youngblood (1986) med bl a Rob Lowe, Patrick Swayze, och Keanu Reeves i rollerna. Har inte sett den på åratal nu.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Youngblood

  • Redigerat 2022-12-08 20:09 av GikMio
GikMio
2022-12-08 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Magic Boy är en pocket från 90-talet jag hittade på en loppis en gång i tiden. Boken är skriven av Hasse Andersson som en gång i tiden var presschef för Tre Kronor, och handlar om Peter Forsbergs tidiga karriär då han redan hade vunnit nästan allt.

Fornöga
2022-12-11 07:43
#76

En familjefilm i travmiljö går upp på de franska biograferna i jul.


Re:tired.

En av julens stora familjefilmer.
Annons:
GikMio
2022-12-15 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

En av Sveriges mest populära idrottsledare Janne Andersson delar med sig av sina erfarenheter att bygga lag, sätta gemensamma mål och hantera konflikter i denna bok. Att bygga ett lag (utgiven 2020)

GikMio
2022-12-15 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Boken Skateboard (utgiven 2013) av Erik Hong och Anders Berglund. Intressant för mig som inte känner till skateboard så mycket att bläddra i boken. Bland annat får man veta att skateboardåkningens historia startade i Kalifornien, USA på 1950-talet och att det inte fanns några tillverkare i början 70-talet så dom som ville testa, träna och tävla fick tillverka egna "brädor"

Fornöga
2022-12-18 22:37
#79

#50 Såg "Jag är Zlatan" på kabel-TV ikväll. Tyckte att boken är bättre, ger knappa ⭐⭐⭐ (av 5.) Bäst var tidsmiljön och bästa skådis han som gjorde rollen som Zlatans far.


Re:tired.

GikMio
2022-12-23 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

#79 Zlatan finns beskriven i flera böcker. Själv har jag boken I huvudet på Zlatan Ibrahimovic av sportjournalisten Simon Bank..Skriven under Zlatans tidiga karriär ( den boken är inte med på bilden jag tog häromdagen )

Fornöga
2022-12-23 22:07
#81

#80 Jag har haft "Jag är Zlatan" (som filmen bygger på) men har gett bort den. Tror inte det blir något mer läst om honom.


Re:tired.

GikMio
2022-12-25 22:35
#82

Den fiktiva historien om skånska Åshöjdens BK finns som tv-serie från 1985 på SVT Play baserad på Max Lundgrens böcker. Älskad av alla fotbollsälskare. Och försvarslegenden i svenska landslaget under 70-talet Björn Nordqvist i en stor roll.

https://www.svtplay.se/ashojdens-bk

Serie i tolv delar av Max Lundgren. I slutet av sextiotalet var Åshöjden en liten bortglömd by i norra Skåne med knappt hundra invånare. För traktens ungdomar fanns det inte mycket att göra, sparka lite boll, se en fotbollsmatch varannan söndag under säsongen. Men man hade en bra samlingsplats, Cajsas kafé.
GikMio
2022-12-28 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Två exemplar av Sporten idag från slutet av 90-talet funna på loppis. En årskrönika med dom största sporthändelserna berättade av diverse skribenter som är experter inom varje sport.

Det är länge sedan jag tittade i en katalog med jultidningar, men jag tror dessa böcker utgivna av Semic brukade finnas med varje år.

Annons:
Fornöga
2022-12-28 14:11
#84

#83 Sporten idag köpte jag eller fick i julklapp varje år från första årgången, och hade väl åtminstone de första tio innan jag gav bort dem till en ung släkting som fortsatte att köpa dem, hur länge vet jag inte. SiD gavs ut 1955-2015, Semic tog över 1972.


Re:tired.

GikMio
2023-01-04 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

This is Marcus (2017) Dokumentär i tre delar på Viasat om Marcus Kleveland som började åka snowboard vid tre års ålder och hoppade av skolan i jakten på sina drömmar.

Tillgänglig att titta på endast tre veckor till.

GikMio
2023-01-05 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Anne (2022) är en brittisk miniserie som finns på CMore och fått 8.2 i ranking på IMDb.

Anne Williams förlorade sin son i läktarkatastrofen på Hillsborough Stadium i Sheffield 1989. En tid då engelsk fotboll dom senaste åren hade drabbats av katastrofer och tragedier. En serie om kampen för att skipa rättvisa och ge offren upprättelse.

GikMio
2023-01-13 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Trevligt folk (2015) Dokumentärfilm med manus av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

Somalia har anmält sig till att ställa upp i sitt första VM i bandy. Killarna som ska göra det bor i Borlänge och har aldrig stått på ett par skridskor. Och om sex månader startar VM. Någon tycks ha tänkt långt utanför boxen.

GikMio
2023-01-13 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Rush (2013) handlar om Formel 1:s glamourösa tidsålder och dom båda rivalerna James Hunt och Nikki Lauda.

GikMio
2023-01-13 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Smartare löpning av Petra Månström (2018)
Hon är maraton-Petra med hela löpar-Sverige och i denna bok delar hon med sig av träningsupplägg, övningar, förberedelser, tips och tricks för att göra träningen bättre, säkrare och roligare.

Fornöga
2023-01-13 12:11
#90

Zlatan intar zlagfältet.


Re:tired.

Annons:
GikMio
2023-01-26 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

I tjejers spår- för framtids segrar av Karin S. Lindelöf och Annie Woube (2019)
Boken handlar om kvinnors motionslopp både inom löpning och längdskidåkning. En hel del skrivet om Tjejvasan och Vasaloppet där kvinnor fick tävla tillsammans med männen först 1981.

GikMio
2023-01-26 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Dom senaste årens "fluga" ersätter klassisk Badminton i humorserien Padeldrömmar på TV4/CMore.

Fornöga
2023-02-13 13:48
#93

"Inkilad"- en bok om en mörk sida av idrotten av Erik Granqvist, medförfattare Johan Esk. Jag har inte läst boken själv, men den kommer förhoppningsvis att väcka debatt i Idrottssverige.


Re:tired.

Hockeystjärnan Erik Granqvist gjorde succé på isen. Men utanför planen närde han självmordstankar. Läs intervjun här.
  • Redigerat 2023-02-13 13:49 av Fornöga
GikMio
2023-02-25 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Ytterligare en bok om Zlatan.. Stor som en tegelsten och visst ska det vara så.. Han är stor.. Tyvärr så är han inte ensam inom den sporten att tycka så. Fotbollen är tyvärr fylld av allt för mycket divor 👎

GikMio
2023-03-03 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Rallybrudar är en dramakomedi från 2008 om två tjejer i Värmland som på 60-talet tillsammans satsar på rally. Finns på diverse filmkanaler, men har troligtvis även sänts på SVT.

Fornöga
2023-03-03 14:53
#96

#95 Ja, den har gått på SVT, men jag tittade aldrig.


Re:tired.

GikMio
2023-03-03 18:33
#97

#96 Huvudrollerna gjordes av Eva Röse och Marie Robertsson där den senare är från Sunne i Värmland och varit med i Rederiet.

Annons:
GikMio
2023-03-11 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Dokumentären om Börje Salming som under vintern så sorgligt lämnade oss finns att se på CMore. Producerades av TV4 1995.

GikMio
2023-03-21 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Fatta vintersport av Elisabeth Nore (2005)
En passande bok för dom ointresserade. Det blir desto mer intressant om man vet regler och förstår vad det går ut på. Här får man lära sig mer om alpint, backhoppning, bandy, rodel, Curling, ishockey, konståkning, skridskor, snowboard m.m

GikMio
2023-03-22 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Jonas Erikssons bok i samarbete med Anders Cedhamre från 2021 om vägen till att bli toppdomare i fotboll och annat runt omkring.

GikMio
2023-03-22 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Spänningsromanen Tunn is av Matt Goldman (2018) om två tonåringars försvinnande i samband med en stor hockeyturnering i Minnesota, USA.

GikMio
2023-04-04 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

En gång var jag större än Zlatan. Tony Flygare berättat för Daniel Nilsson-Padilla (2014)

Tony Flygare växte upp med Zlatan Ibrahimovic. Tony, vad hände med honom? Han som en gång var bättre än Zlatan..

GikMio
2023-04-06 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Jag har nu boken om före detta rallyföraren Marcus Grönholm utgiven av Årets Bilsport Förlag AB 2009. Om finländaren Grönholm som blev världsmästare i den underskattade sporten rally där minsta blöta eller tvär kurva kan avgöra om man blir världsmästare eller inte.

GikMio
2023-04-11 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Jag har fått tag i en av Holms böcker. Stefan Holm Höjdhoppare av Christian Augustsson och Stefan Holm (2005)
Från knatte som provade på höjdhopp hemma i trädgården i Forshaga, till Sannerudsvallen i Kil, till Våxnäshallen i Karlstad och till dom stora arenorna i världen.

Annons:
GikMio
2023-04-25 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Från förlamad till olympier av Erika Grahm i samarbete med Olof Wigren (2014) utgiven av Idrottsförlaget i Västerås AB

Ishockeyspelaren Erika Grahm drabbades efter sin första VM-turnering med Damkronorna av en mystisk sjukdom som gjorde att hon knappt kunde gå själv. En bok om drömmar och att en dag få spela en OS-turnering. Och att det stundtals finns viktigare saker i livet än idrott.

GikMio
2023-05-16 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Brottarbröder En fight för livet av Martin & Jimmy Lidberg med Theodor Lundgren (2020)
Historien om två brottarbröder och deras hårda och gripande uppväxt.

Fornöga
2023-06-19 09:24
#107

#47 "Tigrar" visas på SVT1 22.40 ikväll och kan ses en månad framåt på SVT Play.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-06 18:37
#108

Svenska filmen Forever i tjejfotbollmiljö får bra recensioner på SVT.
Flutra Cela och Judith Sigfridsson från filmen är duktiga fotbollsspelare i BK Häcken och laddar just nu upp för Gothia Cup.


Re:tired.

En fängslande fotbollsskildring med två amatörfynd i huvudrollerna. Caroline Hainer har sett sportdramat Forever.
GikMio
2023-07-07 17:42
#109

#108 Det finns mycket att gräva ned sig inom idrotten. Det finns en del mörkt i form av brottarbröderna Lidberg som jag publicerade härom månaden.. Idrott är inte bara en framgångssaga. Gillar diverse idrottsbibliografier..

Fornöga
2023-07-16 08:24
#110

Marinette Pichon har en del likheter med Zlatan- ett fotbollsproffs uppvuxen under knappa förhållanden, och i likhet med Zlatan har det nu blivit film av hennes liv. Filmen "Marinette" får en trea i betyg av SVT:s resencent.


Re:tired.

En av Frankrikes största fotbollsspelare och den första att få proffskontrakt i USA. Filmen om Marinette Pichon är en rak, feministisk biopic men med väl tunna personporträtt.
Fornöga
2023-07-17 10:27
#111

#109 Det som väl är lite av ett problem med idrottsbibliografier är att de i regel är skrivna av proffsskrivare baserat på stjärnans minnesbilder, vilket kan inbjuda till visst rubrikjagande. Till exempel Nilla Fischers minnen, som lämpligt nog kom ut veckorna innan dam-VM i fotboll och innehåller en del "smaskigt" om Pia Sundhage- efter alla dessa år. Boken är författad av Expressens Anna Friberg, som vet hur en slipsten skall dras… (Läslåst artikel i Sklt)

"Anna Friberg från Götene har tillsammans med ex-fotbollsproffset Nilla Fischer skrivit boken ”Jag sa inte ens hälften” som handlar om Nilla Fischers fotbollsliv. Det var Anna Fribergs debutbok och den har fått stor uppmärksamhet i nationell media.

— Min styrka är att intervjua människor och återge deras historia, säger författaren."---


Re:tired.

Anna Friberg från Götene har tillsammans med ex-fotbollsproffset Nilla Fischer skrivit boken ”Jag sa inte ens hälften”…
  • Redigerat 2023-07-17 10:36 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-07-19 10:21
#112

Filmvetare berättar om sina favoritfilmer med fotbollstema.


Re:tired.

Filmvetaren Kim Khavar Fahlstedt listar två dokumentärer och en spelfilm som lyckats med att skildra både sporten och samhället runt omkring.
Fornöga
2023-07-21 07:42
#113

SVT1 visar "Skruva den som Beckham" kl. 22.05 ikväll. Kan ses på SVT Play till den 20 augusti.


Re:tired.

Fornöga
2023-07-22 00:00
#114

#113 Har sett den nu- en riktig "feel good-film"! Jag ger den ⚽⚽⚽⚽


Re:tired.

GikMio
2023-07-22 09:07
#115

#113 Jag ska kolla på den någon kväll

Fornöga
2023-07-22 09:19
#116

#113 ff Filmen är även intressant som tidsdokument. Den gjordes för tjugo år sedan, när damfotbollens status i England var långt ifrån dagens.


Re:tired.

GikMio
2023-07-25 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Tina Thörner- Livet i hundraåttio. Om kraschade relationer och rallybilar. Och lite om att förväxlas med "Soul-Tina" 😏

GikMio
2023-08-22 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Jag läser ett kapitel av båda böckerna varje dag. Magnus Hedmans bok tar upp barndomen fram till nutiden om hur han tvingades välja mellan Djurgården och AIK, fotboll eller hockey, och framgången som fotbollsmålvakt i europeiska ligor och förstemålvakt i svenska landslaget. Björn Ferrys bok är skriven i dagboksform varvat med träning, tävling , familjeliv och satsning mot OS i Sotji. Skriven med en del humor. Båda böckerna utkom runt 2014.

Annons:
Fornöga
2023-11-01 14:13
#119

Charlotte Kalla kommer i dagarna ut med självbiografin "Skam den som ger sig", som hon skrivit tillsammans med DN-journalisten Johan Esk. Och exponeringen i media kan hon inte klaga på- allra minst i Public Service; häromdagen var hon i Go´kväll, i morse på radions nyhetsmorgon, och på fredag är hon gäst i TV-soffan hos Bergfeldt. Därutöver gott om publicitet i tidningarna förstås.


Re:tired.

GikMio
2023-12-12 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Alltid Lite till- om att slåss för sitt liv av Frida Wallberg (2016)

Boxaren Frida Wallberg om kampen mot övergrepp inom boxningens machokultur, sin familjehistoria, och hjärnblödningen som nästan avslutade hennes liv.

GikMio
2023-12-22 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Petter Northug är norrmannen som platsar i den stora klubben av skidkungar. Och lämnade stora rubriker kring sig.

Petter Northug- Min historia berättad för Jonas Forsang.

GikMio
2023-12-30 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

#121 Mer Norge. Dokumentär om fotbollsstjärnan Erling Haaland på Viasat.

GikMio
2024-02-26 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Janne Andersson-avslutet

Janne Andersson berättar om med- och motgångar från åren som förbundskapten för fotbollslandslaget inför Viaplays Richard Henriksson. En intervju på 41 minuter som finns på V Sportdokumentärer.

Upp till toppen
Annons: