Annons:
Läst 1489 ggr
[Nomen Nescio]
8/13/16, 9:16 AM

De som aldrig syns

De sorterar tvätt, slipar skridskor eller jobbar på kansliet och är en förutsättning för idrotten att gå runt, men i klubbarnas tas de som självklara och publiken märker dem aldrig. Vissa är avlönade, men många jobbar ideellt.

Kvällsposten har inlett en reportageserie om dessa idrottshjältar i det tysta och börjar med en materialare i ishockey. 

http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/andersen-det-ar-mer-en-livsstil-an-ett-jobb/

Annons:
[Nomen Nescio]
8/16/16, 5:43 PM
#1

Även Aftonbladet har helt plötsligt upptäckt materialarna…

http://materialarna.story.aftonbladet.se/

[Nomen Nescio]
8/16/16, 5:48 PM
#2

Och:

"Spanska topplaget Valencia gav sin materialare ett kungligt avsked efter 55 år i klubbens tjänst.

Den förre landslagsbacken Joachim Björklund var en av alla som hyllade 78-årige Bernardo Espaneta.

– A-laget presenterades före, men han fick utan tvekan mest jubel, säger Joachim Björklund."---

KvP

[VSK]
8/16/16, 10:09 PM
#3

Så är det. De kämpar och sliter i det dolda. Dessa hjältar.

[Nomen Nescio]
1/13/17, 9:06 AM
#4

"Johan Bohman blev 54 år innan hastigt avled för en månad sedan. Han var inte i Blåvitt när jag spelade där, utan han kom 1990. Han började som ungdomstränare och sedan har han gjort allt som går att göra på Kamratgården. Johan var alltid jävligt trevlig och han var alltid lika glad och hjälpsam."---

 "Johan var navet som fick allting att klicka. Jag vet att jag har skrivit om det här tidigare, men klubbarna skulle inte funka utan de här gubbarna. Såna finns knappt längre. Du får inte en 19-åring att bli materialförvaltare nu för tiden. Det är den gamla stammen som håller på med det, som tycker att det är sketkul. De flesta av dem är 60, 70 eller 80 år gamla. Nu var Johan bara 54, men han var av samma typ. Var det någonting som inte fungerade gick man till honom och tog för givet att han fixade det. Så försvinner de en dag. Det är samtidigt det som kan vara det jävliga, att det är först när de inte är där som man inser att man tagit dem för givet. Gubbarna behövs för att allt ska gå runt."---

Glenn Hysén i GT

[Nomen Nescio]
2/5/17, 11:22 PM
#5

Kjell-Olov, 85,  har haft stor glädje av idrotten, och han har givit mycket tillbaka…

http://www.vf.se/hela-livet/85-aring-med-over-1-200-matcher-bakom-sig/

AnnaKarin
2/6/17, 2:26 PM
#6

Bra att de uppmärksammas!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
[Carpinus]1
4/23/17, 10:14 AM
#7

I storklubbarna ryms de under samma tak, klubbdirektören och hustomten.

[Jimmy.L]
4/23/17, 12:18 PM
#8

#7  En trevlig läsning även om man inte håller på Göteborg.

[Carpinus]1
4/23/17, 12:22 PM
#9

Skulle vara kul att läsa en liknande läsning om någon småklubb också! Där finns det många ideella krafter som lever med och för sin förening, i vått och torrt, på jobbet och på fritiden.

[Jimmy.L]
4/23/17, 12:30 PM
#10

#9 Förekommer ibland liknade artiklar i andra tidningar blaand smålagen.

[Carpinus]1
4/23/17, 12:32 PM
#11

#10 Skall hålla ögonen öppna! 🤓

[Göstage]
5/24/18, 8:33 PM
#13

Tufft att få personer att ställa upp i klubbstyrelser, enligt en rapport:

"Fotbollsklubben Rynninge IK grundades så sent som 1932. Nu kan klubben komma att läggas ner på grund av att ingen vill ta över styrelseuppdragen i föreningen.

Förra säsongen gjorde klubben en stor bedrift genom att kvala upp till Division 1 i svenska seriesystemet men trots det verkar ingen vilja ta över styrelsen som meddelade sin avgång på årsstämman i veckan."---

"Enligt Anders Karlsson så blir det bara svårare att hitta ideell kraft. – Det blir svårare och svårare att få folk att engagera sig i föreningen, så är det i hela idrottsvärlden. Sedan tror jag att folk är lite rädda över att sitta i en styrelse, men ju fler man är desto lättare blir det."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/division-1-klubben-hotas-med-att-lagga-ner

Annons:
[Göstage]
6/17/18, 9:32 AM
#14

Börje Andersson Junkka, Parkalompolos karismatiske ledare hör till mina personliga favoriter, och han har på senare år gått från anonymitet till visst kändisskap. Väl unt tycker jag, och nu får han ytterligare uppmärksamhet:

http://www.minoritet.se/tornedale-i-fokus-i-borjes-vm

[Göstage]
4/7/19, 12:42 PM
#15

Glenn Hysén hyllar hustomtarna som lever för och med sina föreningar utan att begära något i gengäld. Han befarar att de är ett utdöende släkte.

"De lägger ner hela sin själ och det verkar som att de är i klubbhuset dygnet runt. När de här gubbarna försvinner, för de är oftast lite till åren – vem ska ta över då? Jag minns många av dem som varit materialförvaltare i de klubbar jag varit aktiv i med värme.

De finns fortfarande kvar där, i de allra flesta föreningar och det fanns i allra högsta grad när jag spelade. Jag talar om materialförvaltarna. Det är en generation eldsjälar som jag tyvärr tror är på väg att dö ut. Jag tror inte att det finns några 19 eller 20-åringar som vill bli materialförvaltare i en förening. I dag är det nog inte många som pallar att göra det enorma jobbet som krävs för att få allt att gå ihop. 

Man tog dem alltid för givet, tills de var borta, det var först då man fattade vilken insats de verkligen gjort."---

https://www.expressen.se/gt/kronikorer/glenn-hysen/en-generation-eldsjalar-som-tyvarr-ar-pa-vag-att-do-ut/

Fornöga
7/11/23, 11:35 AM
#16

2023 Tjejerna i Boden Handboll sätter solidaritet med föreningen högre än egen bekvämlighet.

"Boden Handboll flyger till alla bortamatcher och det tär på klubbens ekonomi. För att hjälpa klubben valde spelarna att sova på flygplatsen i stället för att ta in på hotell.

– De satt där hela natten, tog första flyget på morgonen, och sen satte de sig i sina bilar och körde till respektive jobb, säger klubbens ordförande Alina Maglic till NSD." Länk.


Re:tired.

Boden Handboll flyger till alla bortamatcher och det tär på klubbens ekonomi. För att hjälpa klubben valde spelarna att sova på flygplatsen i stället för att
Fornöga
7/28/23, 1:33 PM
#17

I tider då vi så gott som dagligen läser om stökiga supportrar kan det vara trevligt att som omväxling läsa om sådana som är skötsamma.

Supportrarna till tjeckiska Bohemians 1905 gjorde stort intryck på hemmalaget Bodö/Glimts ledning genom sitt uppträdande. De uppträdde exemplariskt på hotell och matställen, och efter matchen som de förlorat med 3-0 städade de tillresta tjeckerna läktaren efter sig, precis som de japanska fansen gjorde på VM.

Nu tänker Bodöfansen göra det samma vid bortamatchen och har med soppåsar i packningen till returen. Vänlighet smittar! 👍


Re:tired.

Det ble til slutt en komfortabel 3–0 seier for Bodø/Glimt mot tsjekkiske Bohemians 1905 i torsdagens kvalifiseringskamp til serieligaen. De som kanskje imponerte mest fra Praha var uten tvil bortesupporterne, som hadde tatt med seg egne grønne søppelsekker for anledningen og ryddet hele bortefeltet etter kampslutt. Innholdsprodusent i Glimt, Niklas Aune Johnsen tar av seg hatten for bortesupporterne og sier dette er første gang han har opplevd dette på Aspmyra. – At de har med egne søppelsekker for å rydde bortefeltet, det er jo helt utrolig. Vi har selvfølgelig hatt supportere på besøk som har oppført seg, men at de gikk det ekstra steget har jeg aldri opplevd før. Aune Johnsen legger til at supporterne fra Tsjekkia i tillegg hadde oppført seg eksemplarisk i byen og mot vaktene til Glimt før kamp. – Det samme gjelder klubben. De har vært en herlig gjeng å samarbeide med. Det japanske landslagets supportere har tidligere gått viralt da de under VM i Qatar sørget for plettfrie tribuner etter deres besøk. Aune Johnsen tar gjerne imot mer slik oppførsel. – Vi forventer jo ikke at tribunen skal ryddes, det har vi jo folk som gjør. De drar det jo langt og det kan man kanskje ikke forvente at alle gjør, men at man rydder opp etter seg er jo veldig bra. På sosiale medier har flere Glimt-supportere nå tatt til orde for at gule søppelsekker må bli med til returoppgjøret i Praha torsdag 3. august.
  • Redigerat 8/10/23, 7:44 AM av Fornöga
GikMio
7/28/23, 3:29 PM
#18

Stig "Stisse" Ekman bosatt i Karlstad släpper inte sitt älskade Degerfors utan återvänder likt en hustomte och huserar runt Stora Valla.. En legend hos dom rödvita.

https://www.expressen.se/sport/foreningsliv/ovantade-succen-i-svt-ar-helt-naket/

Stig ”Stisse” Ekman vann SM-silver med Degerfors 1963. Nu är han lagledare och gör succé i SVT-serien ”Här kommer Degen”. – Det är nyttigt att vara med ungdomar, pensionärshemmet får vänta ett tag till, säger den 77-årige tv-stjärnan.
GikMio
7/28/23, 3:37 PM
#19

#18 Reportaget är från ifjol i samband med dokumentären om "Degen" Han har även varit med i värmländsk lokal-tv och gett sin syn på laget. Är bortåt 80 år nu..

Fornöga
7/28/23, 5:23 PM
#20

#18 Honom minns jag och bör ha sett honom spela någon match när det begav sig.


Re:tired.

Annons:
Fornöga
8/10/23, 7:36 AM
#21

#17 De japanska spelarna väcker även i detta VM uppmärksamhet genom sitt belevade sätt i omklädningsrum och på läktare. Själva tycker de att uppmärksamheten är märklig.


Re:tired.

När Japan spelar i mästerskap lämnar de varje omklädningsrum skinande rent. Och varje gång hyllas de stort på sociala medier. – Vi förstår inte varför, säger japanska tv-reportern Megumi Mitskinis.
Upp till toppen
Annons: