Annons:
Läst 2772 ggr
[Nomen Nescio]
2016-08-03 13:14

Mästarnas Mästare 2017

Första gruppen i nästa års Mästarnas Mästare är nu officiell. Finns "Foppas" efterträdare som mästare bland dessa?

Martin Lidberg, brottning

Josefin Lillhage, simning

Janni Larsson, Brazilian jiu-jitsu

Jon Olsson, freestyle skidåkning

Per-Olof ”Posa” Serenius, isracing

Maria Rooth, ishockey

Lidberg känns väl intressant med tanke på att kraftsportare brukar hävda sig väl i dessa tävlingar. Själv tycker jag, trots att jag inte är motorsportintresserad, att det skall bli roligt att få veta mer om "Posa".

  • Redigerat 2023-05-07 09:04 av Fornöga
Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-03 13:28
#1

#0 Även grupp 2 är klar, och där möter vi

fotbollsspelaren Anders Svensson

tennisproffset Jonas Björkman

stavhoppslegenden Kjell Isaksson

fotbollsspelaren Therese Sjögran

golfaren Helen Alfredsson

och basketproffset Cissi Ferm.

Blir förstås pikant med vinnarskallarna Svensson och Sjögren mot varandra, bland annat efter bråket kring avtackningarna efter deras landslagskarriärer.

Spänstfenomenet Kjell Isaksson har uppnått pensionsåldern men skall bli rolig att möta igen. Jonas Björkman är också kul, men kanske lite för mycket "laid back" för dessa sammanhang? Rent spontant känns  grupp 2 roligare än den första gruppen.

Eftersom sändningarna väl inte blir av förrän Vasaloppsåkarna ställer upp sig på startgärdet nästa senvinter finns det tid att finputsa på tipsen… 😉

[GIKmio]
2016-08-03 20:07
#2

Den här gången var det två okända för mig, Janni Larsson och Cissi Ferm..

[Nomen Nescio]
2016-08-03 20:09
#3

#2 Janni Larsson är jag också okunnig om, Cissi Ferms namn har jag hört, men inte något mer.

[GIKmio]
2016-08-03 20:25
#4

#1 På tal om roligt så är det alltid trevligt i underhållningssyfte om någon livar upp stämningen mellan tävlingarna.. Kandidater i år. .Martin Lidberg verkar vara en glad typ . Sedan har jag fått för mig att pingis- och tennisspelare är experter på practical jokes.. Så se upp för Jonas Björkman 🙂

[Nomen Nescio]
2016-08-03 20:51
#5

#4 Ja, det finns några roliga typer med, Jonas Björkman har ju ofta glimten i ögat.

[Nomen Nescio]
2016-08-07 10:47
#6

Det blev diskussion direkt i media om ett pressmeddelande om vem som är Sveriges meste landslagsspelare - Svensson eller Sjögran. (Rätt svar börjar på "S").

http://www.expressen.se/noje/svt-andrar-efter-miss-i-mastarnas-mastare/

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-25 11:12
#7

Jon Olsson har blivit skadad och ersätts av E-sportaren Emil "HeatoN" Christensen . Okej för att redaktionen kanske vill satsa på andra tittarkategorier, men för mig känns det mest som ett populistiskt drag. Fast visst, det kan vara intressant att se om han som fortfarande är aktiv inom sin "sport" hänger med tanterna och farbröderna konditionsmässigt…

[Nomen Nescio]
2016-08-25 16:08
#8

"Counter Strike-spelaren Emil "HeatoN" Christensen blir en av deltagarna i årets "Mästarnas mästare".

Det uppskattar inte hockeylegendaren Tommy Söderström, som kommer att bojkotta programmet i tv-soffan den här säsongen.

– För mig är det spel, det är ingen sport. Vad är nästa grej? Yatzy? Backgammon?"---

Expressen

[GIKmio]
2016-08-25 16:23
#9

Jag gillar dataspel, spelar själv en hel del. Men är inget man får god kondition av direkt. Men det får man inte av att spela Schack, skjuta luftpistol eller skjuta pil heller.. Men Emil kanske springer en runda varje morgon, vem vet.. Ska bli intressant att se..

[Nomen Nescio]
2016-08-25 16:33
#10

Minns jag inte fel blir E-sport provgren i Japan-OS, så med tanke på det kanske uppmärksammandet ha ett visst intresse. Sedan kan man fundera över att redaktionen sakta börjat göra avkall på att deltagarna skall vara sådana som lagt av. Den här deltagaren är mitt i karriären vad jag förstår - snart får vi väl någon aktiv juniorvärldsmästare i någon gren som medverkande…

Tur att Posa, Björkman och Isak är med, annars hade jag nog gjort som Söderström och lämnat walk over framför TV:n.

[Nomen Nescio]
2016-08-29 13:38
#11

Kjell Isakssons hälsena har gått av, så han ersätts i MM av snowboardåkaren Richard Richardsson.  Inget ont om den senare, men förväntningarna på den här upplagan höjdes inte direkt för min del…

[Nomen Nescio]
2017-01-24 13:08
#12

Den 31 januari kl. 21.00 har Superstars premiär på TV5. Man har fått ihop ett riktigt bra startfält: Christian Olsson, Therese Alshammar, Emma Johansson, Per Elofsson, Jörgen Persson, Magdalena Forsberg, Tomas Brolin och Kajsa Bergqvist.  Programledare är Jessica Almenäs, inte minst proffs på att skapa förhandsintresse för sin person inför program hon skall medverka i- det händer henne ofta någon speciellt strax innan programmen skall gå av stapeln. Hon är nog TV-världens Charlotte Perrelli…

Kollar kanske första avsnittet för att se hur det verkar.

[Nomen Nescio]
2017-01-31 12:56
#13

#12 Premiär i kväll klockan 21.00.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-01-31 16:23
#14

Jag får se om jag ser den.

[Nomen Nescio]
2017-01-31 19:21
#15

Väljer nog Veckans brott, och väntar in Mästarnas Mästare.

[Carpinus]1
2017-02-07 16:37
#16

Idag skriver TT om Mästarnas Mästare inför premiären den 5 mars. Lite surt för TV5 kanske, som sänder andra avsnittet av Superstars ikväll?

[Carpinus]1
2017-02-08 13:41
#17

Nytt moment i nattduellen: balansakten utgår som alternativ till stavrycket, och istället blir armborstskjutning tillval.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zBvLv/svt-gor-om-mastarnas-mastare-efter-kritiken

[Carpinus]1
2017-02-28 15:37
#18

På söndag är det dags för premiär, och jag gör som vanligt - tippar på magkänslan. I grupp 1 tror jag att Martin Lidberg och Janni Larsson går vidare, och från grupp 2 Anders Svensson och Therese Sjögran. Sedan tror jag att Lidberg vinner finalen med Anders Svensson närmast.

[Carpinus]1
2017-03-05 17:20
#19

Vem har bäst kondis, Per-Olof ”Posa” Serenius, född 1948 (isracing), eller Emil "Heaton" Christensen, född 1984 (e-sport)?

[Carpinus]1
2017-03-05 21:23
#20

#18 Efter att ha sett det första avsnittet håller jag fast på mina favoriter.

Annons:
[GIKmio]
2017-03-07 21:18
#21

Mycket bra premiär..Verkar vara ett trevligt gäng

[Carpinus]1
2017-03-12 21:15
#22

Så har då den förste tävlande fått lämna årets tävling, och tänker du se programmet i reprisen eller på SVT Play så får det bli en spoilervarning här, för nu avslöjar jag att e-sportaren Emil åkte ur. Det var väl ingen skräll direkt, men han verkar vara en sympatisk kille som föreföll vara glad att få representera och berätta om e-sporten.

[Carpinus]1
2017-03-19 14:50
#23

Har jag tolkat förhandsreklamen rätt så måste en av mina förhandsfavoriter backa ur ikväll på grund av personliga skäl.

[Carpinus]1
2017-03-19 22:48
#24

En lite överraskande utgång av nattduellen, och den här gången valdes motståndaren som hämnd, inte genom lotten eller tabellplacering. Uppfriskande och ärligt!

[GIKmio]
2017-03-20 09:15
#25

Janni Larsson segrade i nattduellen över Josefin Lillhage. Janni hamnade i nattduell främst eftersom hon valde stå över momentet elkontrollen- Vid kvällsmaten framkom det att anledningen var att hon är gravid. Posa Serenius blev immun efter dagens tävlingar och slapp bli uttagen till nattduell..

[Carpinus]1
2017-03-26 22:52
#26

#18 Mina två kandidater plus Maria Rooth vidare till final. Nu blir det till att försöka coacha in Svensson och Sjögran från den andra gruppen. 😉

[GIKmio]
2017-03-27 00:07
#27

Jag kommer definitivt att sakna Posa och första gruppen överhuvudtaget. Har varit några trevliga veckor i deras sällskap. Ska bli intresserant att kolla in andra gruppen..

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-27 06:06
#28

#27 Ja, Posa gjorde ett positivt intryck! Synd att Kjell Isaksson blev skadad, han skulle ju ha varit med i samma grupp.

[Carpinus]1
2017-04-03 08:04
#29

#28 Fel av mig, Kjell Isaksson skulle ha varit med i den grupp som inledde igår, och hans ersättare snowboardåkaren Richard Richardsson verkar inte ha tänkt sig att spela någon statistroll. Överhuvudtaget gjorde de individuella idrottarna bättre ifrån sig än lagidrottarna - åtminstone i det första avsnittet.

Intressant att skämtaren Jonas Björkman hittills fått spela en undanskymd roll - Helen Alfredsson verkar lägga beslag på det mesta syret kring bord och i sofforna.

[Carpinus]1
2017-04-17 06:42
#30

Förra gången var det fotbollsspelarna som dominerade, men nu åkte en av dem ur. Therese Sjögran blev "historisk" i MM som blev först att välja armborst när hon blev utmanad av Helen Alfredsson i nattduellen. Nu hjälpte inte det, utan Therese fick lämna tävlingen. T.S. har överraskat mig som person i programmet, hon har inte varit den "kaxiga" person jag trott, utan har varit rätt tyst och tillbakadragen.  Kanske Alfredssonssyndromet (#29) även där?

I övrigt stiger Richard Richardsson fram alltmer, han kan vara en kandidat till slutsegern.

[Carpinus]1
2017-04-23 22:25
#31

Helen Alfredsson blev den siste att åka ur i en nattduell från grupptävlingarna efter att ha förlorat i armborstskytte mot Jonas Björkman. Därmed blir finalfältet
Martin Lidberg, Janni Larsson och Maria Roth från första gruppen, Richard Richardsson, Anders Svensson och Jonas Björkman från grupp 2. Tycker att RR varit mest övertygande hittills och tippar honom som årets Mästarnas Mästare.

[Carpinus]1
2017-05-01 08:42
#32

Det blir någon ur kvartetten Martin Lidberg, Maria Rooth, Anders Svensson och Richard Richardsson som blir Mästarnas mästare 2017. Det står klart efter gårdagen, där gravida Jenni Larsson bröt på grund av utmattning och Jonas Björkman förlorade nattduellen mot Maria Rooth.

[GIKmio]
2017-05-01 09:06
#33

Det är frågan vad det blir för tävlingar framöver. Blir det kunskap kan det gå hursom helst. Blir det en hel del styrka kommer det att gynna Lidberg och Richardsson.

[Carpinus]1
2017-05-01 10:51
#34

Ja, det står nog mellan de tvåsistnämnda. Fast man skall nog  inte underskatta vinnarskallarna Rooth och Svensson!

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-07 22:04
#35

Martin Lidberg tog hem årets MM, och besannade än en gång att brottare och boxare passar bra för den här tävlingen. Annars såg  Richard Richardsson i det längsta klar ut, men han fick ingen ordning på bågskyttet med brinnande pilar.

Tycker inte att detta var någon av de skarpaste omgångarna, mest kommer åtminstone jag att minnas det för Posa Sirenius.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/wl0QM/martin-lidberg-nara-att-ge-upp-finalen-i-mastarnas-mastare

[GIKmio]
2017-05-10 18:39
#36

Jag gillade årets deltagare.. Det som slog mig var den äkta vänligheten och respekten mot varandra.. Det jag minns var Posa Serenius kämpartakter och mod. Kul också att handikappidrotten fick uppmärksamhet i form av Cecilia Ferm även om hennes deltagande blev kort..

[Carpinus]1
2017-08-10 09:29
#37

Nästa år fyller MM tio år, och det firas med en lagtävling där representanter för olika sporter ställs mot varann. 

Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg och Magdalena Forsberg i lag skidor mot Peter Forsberg, Pelle Fosshaug och Maria Roth i lag skridskor t.ex. - visst låter det som en vinnarskallarnas kamp?

Fast Peter Forsberg prioriterar att besegra Jesper Blomqvist i lag fotboll…😡

https://www.svt.se/sport/artikel/idrottstjarnorna-atervander-till-mastarnas-mastare/

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: