Övrigt

Parasport

2015-09-16 16:18 #0 av: Eda

Parasport d.v.s. sport för personer med funktionsnedsättning.
I min handikapptips-blogg har jag nu gjort ett inlägg om detta. I inlägget har jag listat vilka olika sorts parasporter som finns och hur man hittar platser var dessa kan utföras.

MIN FAVORITUTÖVARE när det gäller parasport är elitidrottaren Helene Ripa.
Hon visar att nästan ingenting är omöjligt!

Foto: Paulina Borg

Helene Ripa född 1971
Är: Lårbensamputerad p.g.a. cancer (Osteosarkom) i höger knä.
Utövar: längdskidor, MTB-O, simning, styrketräning & kajak.
Uttagen till: Svenska Handikapplandslaget i längdskidor 2012.
Paralympics: Barcelona 1992 och Sochi 2014 -– guld 15 km klassiskt och silver mixstafett.

Länk till mitt inlägg om parasport: Klicka här 

Mina bloggar  Handikapptips och Textilochtips  har referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela!

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-02-05 00:42 #1 av: [Nomen Nescio]

Under lördagen hölls Parasportgalan 2017, och priset till bästa manliga respektive kvinnliga aktiva tillföll simmare. I damklassen vann Maja Reichard och i herrklassen blev det Karl Forsman som segrade.

Samtliga pristagare finns här.

Ett litet hopp i tid från TS - förhoppningsvis kommer det att bli lite tätare mellan inläggen om parasport...

Anmäl
2017-02-05 11:59 #2 av: GIKmio

Paralympics, handikappidrottens olympiska spel hölls första gången 1960 i Rom ( sommarparalympics ) och 1976 i Örnsköldsvik ( vinterparalympics )

Anmäl
2017-02-13 09:53 #3 av: Carpinus

Dessvärre i skymundan för andra vintermästerskap pågår Skid- och Skidskytte-VM   för paraidrottare, och det är tydligen där de svenska gulden kommer!

Zebastian Modin tog medalj av den ädlaste valören på skidsprinten igår. Tävlingarna pågår till den 19 februari och sänds live på nätet.

Anmäl
2017-02-15 12:59 #4 av: Carpinus

#13 Sverige tog ett silver i mixedstafetten, trots att de bara ställde upp med två åkare, som alltså åkte två sträckor var. Zebastian Modin tog en ny medalj, den andra åkaren var Helene Ripa (45 år!).

http://www.svt.se/sport/vintersport/svenskt-vm-silver-i-stafett/ 

Anmäl
2017-02-16 19:23 #5 av: Carpinus

Zebastian Modin tog ännu en medalj idag, idag blev det silver på 20 km klassiskt.

http://www.svt.se/sport/vintersport/nya-paramedaljer-for-modin/

Anmäl
2017-02-24 08:10 #6 av: Carpinus

Maja Reichard, simmaren som tog fyra medaljer vid senaste Paralympics, står utan sina två tappers (positionsropare vid vändningar) och kan inte träna som det var tänkt. Hon överväger att lägga av tävlingsimmandet.

Anmäl
2017-03-28 21:26 #7 av: GIKmio

Vill påminna om serien Hockeylaget som sänds tisdagar kl. 22:15 på SVT. Dom avsnitt som redan gått finns att följa på SVT Play. Hephata Hockey är hockeylaget där flera spelare är döva..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.