Annons:
Läst 2168 ggr
agneta-43
8/8/13, 7:23 PM

Bågskyttetokig =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte dela med mig lite om hur det kom sig att skyttet kom in i vårt hem.

Det började en midsommar för 7 eller 8 år sedan kanske (minns inte exakt) Vi firade med en familj i vårt bostadsområde och vi skulle vara hos dem. När vi kom dit berättade de att vi skulle göra något kul så de tog oss runt huset till uteplatsen. Där på gräset ser vi en skyttetavla och på gräset två långsmala trälådor.

De började berätta att det i lådorna var pilbågar och sedan berättade de hur de startade med sporten och avslutade med att vi skulle testa. Vår son kunde inte sluta utan var igång till mörkret sa stopp, det roliga var att han tröttnat på fotbollen och ville sluta. Han skulle få det, men först ville vi att han hittade ett nytt intresse, det blev att ringa BKF (Vår klubb) för att se om det fanns möjlighet att bli medlem snarast och så var det. Vår son hade först både mor och far som körde honom, men efter en tid blev det far då han med blev fast då han tyckte att det vore kul att testa skyttet när han ändå bara satt där. 

Jag själv testade aldrig då jag hade värk och vågade då inte pröva, oj vad de tjatat på mig, men inte gav jag mig inte. Det gick till någon gång ferbruari mars 2011, jag gick med på att pröva, men bara om min vän var med. Det gick en tid och vi åkte till Italien (i september)på en stor tävling, jag var med som stöd hihihi så kul det var att sitta med och heja samtidigt som jag kände att jag verkligen ville testa, inte som innan bara för att få tyst på dem utan jag ville verkligen.

under tidens gång  visade det sig att det fanns plats på bågskytteskolan så jag bokade in mig och startade 4 oktober 2011. I Juni 2012 var skytteskolan slut och jag fortsatte i fortsättningsgruppen som avslutades till juni 2013. OJ! Det har jag inte tänkt på hahaha.

29 oktober 2012 var jag med på min första tävling phhh så nervöst.

Nu har jag skrivit mycket såg jag hmm, avbryter här och väntar på vad andra skyttar vill dela med sig av eller andra inom sin sport 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
modoiten
8/9/13, 12:24 PM
#1

Skoj att läsa om bågskyttet. Själv har jag nu provat på och tänt på lerduveskytte. Misstänker att man måste vara precis lika koncentrerad i bågskyttet.

agneta-43
8/9/13, 5:14 PM
#2

Tack modoiten 🙂 Kul att du testat och fastnat vid lerduveskytte, jag kan tänka mig att det är ungefär samma med koncentrationen i båda. 

Inom bågskyttet är det ju koncentration, men även enormt viktigt att göra lika varje gång. Hela kroppen ska göra samma alltid och då är det både hur du greppar bågen, tryck, drag, ankring, hur du exempelvis lutar ansiktet in mot siktet, ben ställning och kroppens vinkling och släppet. En liten skillnad gör mycket i hur pilen träffar tavlan. 

Hur det är i pistolskytte vet jag inte, men skulle vara kul om du ville berätta om det 🙂 Hur länge har du varit igång och tänker du fortsätta? Nyfiken är jag 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

modoiten
8/9/13, 5:29 PM
#3

Jag har bara provat några månader och tycker det verkar kul, men i år blir det hårdpluggande i skolan så jag lär väl inte ens kolla mitt hockeylag.

agneta-43
8/9/13, 5:38 PM
#4

Okej 🙂 men jag hoppas du får tid till lite skytte med som avbrott och avslappning till allt pluggandet och så önskar jag lycka till i ditt pluggande, vad ska du plugga då?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Catwoman
8/14/13, 11:33 PM
#5

Beundrar de som orkar hålla på med precisionssporter. Jag skulle inte ha tålamod till det.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

agneta-43
8/15/13, 9:12 PM
#6

För mig är bågskyttet avkopplande 🙂 när jag står där på "linjen" släpper jag tankarna på allt annat och går helt in i tavlan och det jag ska göra sååå skönt 🙂 

Jag trodde inte jag skulle kunna skjuta då jag har fibromyalgi, men det fungerar som smärtlindring för mig. Visst att jag alltid tar en värktablett då jag har ont, men den tar inte bort allt, men när jag står där med bågen i handen och fokuserar så försvinner smärtan oftast helt och jag är fri från den en eller två timmar 🙂 Det finns gånger då jag nästan inte tar mig uppför den slingriga brandtrappan in till lokalen, jag förstår inte de gångerna hur jag ska klara det, men det är rena medicinen. Visst finns det gånger som smärtan inte släpper, men de är ändå lätträknade. Tror det har mycket med att göra att jag släpper alla tankar och bara går in i fokus på skyttet och är målmedveten i vad jag vill prestera, många kallar mig envis, men jag skulle inte lyckas om jag inte var det 😃🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
Catwoman
8/16/13, 12:48 AM
#7

Ja man kan komma långt med envishet och räcker inte det så fortsätter man med tjurighet🙂 Jag är i alla fall full av beundran.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

agneta-43
8/16/13, 7:16 PM
#8

🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

fliza
8/17/13, 11:08 AM
#9

Kul att läsa! =)

Jag funderade alltid på att börja på Bågskytte som en andra sport jag går normalt på Taekwondo (en koriansk kampsort). Men jag fick ta och tänka om när det gäller bågskytten ifall jag skulle nå mina drömmar inom ridsporten eftersom det är så dyrt!

Men jag kommer alltid tycka Bågskytte är grymt coolt och skoj!

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD 

 

Catwoman
8/18/13, 12:01 AM
#10

#9 Håller med dig Bågskytte verkar coolt, men ditt Taekwondo är grymt.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

fliza
8/18/13, 10:42 AM
#11

#10 Haha =) Ja Taekwondo är en riktigt rolig sport.

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD 

 

Catwoman
8/18/13, 2:13 PM
#12

#11 Själv är jag mer för lagsporter. Har provat både Handboll och bandy.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

fliza
8/20/13, 7:11 PM
#13

12# Jag har spelat ute bandy det var skoj. Men det var inget för mig i slutändan

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD 

 

Annons:
Catwoman
8/20/13, 7:36 PM
#14

#13 Det är för kallt🙂

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Upp till toppen
Annons: